حمله هوک به متحدان اروپایی آمریکا

به دنبال منزوی شدن دولت ترامپ در پیشبرد سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران، برایان هوک روز جمعه با انتقاد از متحدان اروپایی آمریکا گفت: فرانسه و انگلیس وظایف خود در قبال ایران را رها کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، نماینده اخراج شده دولت ترامپ، با تاکید بر ادامه تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و بازگرداندن تحریم‌های گسترده سازمان ملل علیه ایران، چین و متحدان اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه را به سلب وظیفه خود (در قبال ایران) متهم کرد.

هوک در جمع خبرنگاران با اشاره به تصمیم واشنگتن برای فعال کردن مکانیسم بازگرداندن تحریم‌های ایران گفت: برای شروع اسنپ بک بازگرداندن تحریم‌ها نیازی به مجوز کسی نداریم.

هوک افزود: ایران در حال نقض تعهدات داوطلبانه هسته‌ای خود است. شرایطی برای شروع بازگرداندن تحریم‌ها فراهم شده است.

نماینده اخراجی دولت ترامپ تاکید کرد: عدم حمایت سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای این اقدام سخیف بود و آن‌ها یک هفته پیش در تمدید تحریم تسلیحاتی شکست خوردند.

به گفته هوک، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس تصمیم گرفتند نظرات شورای همکاری خلیج فارس (در مورد ایران) را نادیده بگیرند.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا عصر پنجشنبه به مقر نیویورک سازمان ملل متحد رفت تا در دیدار با دیان دیجانی سفیر و نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای این شورا را هم برعهده دارد، درخواست دولت ترامپ را برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران ارائه دهد.

در این دیدار که هوک نماینده مستعفی آمریکا در امور ایران وزیر خارجه ترامپ را همراهی کردند، پمپئو نامه‌ای را با امضای کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد ارائه داد که طی آن اعلام شده است ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و همچنین ممنوعیت تسلیحاتی را نقض کرده است.

سه کشور اروپایی عضو برجام بلافاصله پس از اقدام پمپئو با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که از اقدام آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران حمایت نمی‌کنند. «جوسپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه به صراحت اعلام کرد که واشنگتن حق استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ را ندارد.

پیش از این، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا برای سو استفاده از ساز و کارهای مندرج در توافق هسته‌ای برای احیای تحریم‌های ایران را مردود دانسته و تاکید کرد که آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد و از همین رو این اقدام آمریکا باید از سوی شورا و جامعه بین‌المللی رد شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 440120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.