ارتباط سرگیجه با بیماری‌های قلبی چیست؟

سرگیجه در صورتی به عملکرد قلب مربوط می‌شود که دلیل آن گرفتگی عروق کرونری خون رسانی به قلب باشد و یا به خاطر بی‌نظمی‌های ضربان قلب اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علت دقیق سندرم قلب شکسته مشخص نیست، اما این تفکر وجود دارد که ترشح موجی از هورمون‌های استرس‌زا مانند آدرنالین، ممکن است به طور موقت به قلب برخی افراد آسیب برساند. تنگی نفس نیز که یکی از علامت‌های شایع بیماری‌های قلبی است، به صورت غالب در بیماری‌های ریوی هم دیده می‌شود. در مورد قلب شکسته، تنگی نفس، سرگیجه و ارتباط آن‌ها با بیماری‌های قلبی با دکتر نازیلا نورانی متخصص قلب و عروق گفت و گویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

ارتباط قلب شکسته با بیماری قلبی چیست؟

از طریق چندین پاتوفیزیولوژی و شاخص علمی می‌توان ثابت کرد فردی که قلبش شکسته در معرض بیماری قلبی قرار می‌گیرد. یکی از بیماری‌های مهم قلبی با نام "کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو" (Takotsubo cardiomyopathy‌) که یک نوع نارسایی قلبی است، در اثر آزاد شدن حجم وسیعی از هورمون‌های استرس ایجاد می‌شود. در این شرایط فرد به دنبال ایجاد یک استرس حاد دچار نارسایی قلبی می‌شود و با آنژیوگرافی مشخص می‌شود رگ‌های قلب گرفتگی ندارند و فقط حرکت دیواره‌های قلب مانند شرایط یک نارسایی قلبی متوسط تا شدید دیده می‌شود.

از طرف دیگر فاکتور استرس عاملی تأثیرگذار در بیماری‌های عروقی است و حتی می‌تواند بدون وجود عوامل زمینه‌ایی مانند فشار خون، قند خون یا وجود پلاک در عروق قلبی برای قلب فرد ایجاد مشکل کند. به دنبال بروز استرس افزایش یا کاهش نورو هورمون‌ها، باعث آسیب "اندوتلیوم" (لایه درون‌رگی‌) شده و با فعال شدن فاکتورهای انعقادی باعث ایجاد لخته حاد در عروق قلبی و در نهایت سکته قلبی می‌شود.

آیا تنگی نفس با بیماری‌های قلبی ارتباط دارد؟

یکی از علامت‌های شایع بیماری‌های قلبی، تنگی نفس است؛ البته تنگی نفس به صورت غالب در بیماری‌های ریوی هم دیده می‌شود که این موضوع یک تداخل مهم را در تشخیص بیماری‌های قلبی و ریوی به وجود می‌آورد. برای مشکل تنگی نفس در بیماران قلبی اکوی قلب، تست ورزش، اسکن هسته‌ای و در نهایت آنژیوگرافی برای شناخت مشکلات ساختاری، ماهیچه‌ای، مادرزادی، مشکلات سمت راست قلب و بررسی‌هایی جهت عروق کرونری و خون رسان قلب صورت می‌گیرد. اگر مشکلی مربوط به بیماری‌های قلبی وجود نداشته باشد، می‌توانیم قاطعانه بگوییم تنگی نفس مربوط به عملکرد ریه است. تداخل خاصی نیز در مورد آمبولی ریه یا وجود لخته در شریان‌های ریوی وجود دارد؛ در آمبولی ریه لخته در شریان‌های خونرسان ریه به وجود می‌آید که عوارض این مساله در اکو قلب نیز با بزرگ شدن سمت راست قلب خود را نشان می‌دهد.

درد قفسه سینه هنگام خواب چه ارتباطی با بیماری‌های قلبی دارد؟

بین درد قفسه سینه در زمان استراحت، زمان خواب و پهلو به پهلو شدن با بیماری‌های قلبی ارتباط خاصی وجود ندارد؛ اگر بیمار یک اکو نرمال انجام دهد و مشکلی در نتیجه اکو نباشد با یقین می‌توان گفت دردهایی از این دست مربوط به دردهای عصبی عضلانی است.

ارتباط سرگیجه با بیماری‌های قلبی چیست؟

سرگیجه در صورتی به قلب مربوط می‌شود که دلیل آن گرفتگی عروق کرونری خون رسانی به قلب باشد و یا به خاطر بی‌نظمی‌های ضربان قلب اتفاق بیفتد، اما به طور کلی سرگیجه یکی از علامت‌های مهم درگیری عروق "ورتبرال" (Vertebral artery) است که به مغز خونرسانی می‌کنند. اگر این عروق دچار پلاک شده باشند علامت سرگیجه در فرد بروز می‌کند؛ چنانچه سرگیجه با تاری دید و دوبینی همراه باشد، علت آن مشکلات مغزی است.

کد خبر 440093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.