۵ نشانه که می‌گویند یک ضدعفونی کننده موثر نیست

حالا که ماه‌ها از ظهور ویروس کرونا می‌گذرد، حتماً با دستور العمل های بهداشتی آشنایی نسبی دارید. اگر احساس کسالت می‌کنید در خانه بمانید، فاصله فیزیکی تان را با دیگران حفظ کنید (حداقل ۱۸۰ سانتی متر و در صورت امکان حتی بیشتر از آن)، ماسک بزنید، دستانتان را مرتب بشویید.

به گزارش ایمنا به نقل از صندوق بازنشستگی کشوری، کارلا والش در ایتینگ_ول (eatingwell) نوشت: اگرچه ترکیب آب و صابون همواره پیروز میدان بهداشت دست‌ها هستند، استفاده از ضدعفونی کننده ها شیوه‌ای قابل قبول برای غیرفعال کردن بیشتر میکروب هاست. البته صحبت از ضدعفونی کننده‌هایی است که اثر بخش اند و این در حالی است که در بازار ممکن است کالاهایی به فروش برسند که اثربخشی لازم را ندارند.

در اینجا ۵ نشانه معرفی می‌شود که نشان می‌دهند ضدعفونی کننده‌های دست به اندازه کافی استاندارد نیستند و ممکن است شما را در معرض خطر فزاینده ابتلاء به بیماری قرار دهند.

۱- خوشبوکننده به جای الکل

این روزها با کمبود تولید مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز، در برخی سایت‌ها دستور العمل هایی برای ضدعفونی کننده‌های خانگی با استفاده از مواد خوشبوکننده وجود دارد. ولی برای محافظت از خود در برابر میکروارگانیسم ها مقدار قابل توجهی الکل (حداقل ۶۰ درصد) مورد نیاز است و میزان الکل موجود در مواد خوشبوکننده صفر است.

۲- نگهداری در جای گرم

درست است که نگه داری مایع ضدعفونی کننده دست در خودرو موجب آتش گرفتن یا انفجار آن نمی‌شود ولی با این کار الکل آن کم کم می پرد. برای همین بهتر است مایع‌های ضد عفونی کننده دست را در دمای ثابت اتاق نگه داری کنید. پس به جای نگه داری آن در خودرو، آن را در جیب یا کیفتان بگذارید و به خانه ببرید.

۳- استفاده برای دستان کثیف

ضدعفونی کننده دست ابزاری سریع و مؤثر برای مراقبت بهداشتی از کادر درمان در بیمارستان هاست و دیگران در صورت نبود صابون و آب می‌توانند آن را به کار گیرند. با این حال، اگر دست‌ها در اثر آشپزی، باغبانی یا هر کاری که موجب تماس با خاک یا غبار می‌شود، آشکارا آلوده یا چرب اند، باید حتماً دستانتان را با آب و صابون بشویید. گرد و غبار و خاک مانع تأثیر ضدعفونی کننده ها می‌شوند و صابون همه آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

۴- ساخته شده برای مبارزه با کرونا

از آنجایی که با بروز همه گیری بیماری کرونا، کمبود ضدعفونی کننده ها بسیار محسوس بوده است، ممکن است برخی ضدعفونی کننده‌های کمتر استاندارد برای شرایط اورژانسی تهیه شده باشند. این ضدعفونی کننده ها ممکن است اثربخشی لازم را نداشته باشند، پس در هنگام خرید به مواد تشکیل دهنده آنها که روی بسته بندی درج شده است دقت کنید و از وجود حداقل ۶۰ درصد الکل اطمینان یابید. به برچسب‌هایی که به شما اطمینان می‌دهند این ماده هر ویروسی را از بین می‌برد توجه نکنید.

۵- بدون تاریخ مصرف

درست است که ضدعفونی کننده ها تا ۳ سال پس از تولید قابل استفاده اند ولی مراجع بهداشتی می‌گویند حتماً باید تاریخ انقضا روی بسته بندی درج شود. مؤثر بودن ضدعفونی کننده ها فقط تا تاریخ مشخص شده قابل تأیید و تضمین هستند. پس اگر بطری ضدعفونی کننده ای دارید که تاریخ مصرف ندارد یا تاریخ گذشته است، به آن اعتماد نکنید.

کد خبر 440088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.