وعده‌های خوش مسئولان برای بازنشستگان

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می توان به افزایش ۱۱ برابری تسهیلات پرداختی به بازنشستگان، متعادل شدن قیمت مرغ ، افزیش سه برابری تولید سیگار، کاهش خروجی سد زاینده‌رود، بازگشت بسته‌های اینترنت از سوی اوپراتورها و کاهش 218 واحدی شاخص کل بورس اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موضوعی که چندی است برای رسیدگی به حقوق بازنشستگان مورد توجه همه مسئولان قرار گرفته است "همسان سازی حقوق بازنشستگان" است که با پیگیری‌های انجام شده بالاخره از ابتدای مهرماه اجرا می‌شود.

بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری که بیش از ۱۳ سال است به دلیل اهمال‌کاری مسئولان وقت اجرایی نشده، باید حقوق بازنشستگان و شاغلان همسان سازی شده و حقوق بازنشستگان فقط درصدی کمتر از شاغلان باشد.

آنچنان که در هفته گذشته مدیر کل امور مستمری‌های تأمین اجتماعی گفت: مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران که به عنوان متناسب‌سازی نامبرده می‌شود، همزمان با حقوق مرداد پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز با بیان اینکه از ابتدای مهر ماه خبرهای خوشی برای همسان‌سازی اعلام می‌شود، در حال نهایی کردن احکام هستیم، گفته است: مجموعه اقداماتی انجام شده برای اینکه بتوانیم خدمت مناسبی را برای توسعه معیشت و سبد خانواده بازنشستگان فراهم کنیم، موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان از جمله این اقدامات است.

وی افزود: بودجه طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان در ابتدا سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب مجلس شورای اسلامی بود که با پیگیری‌های صورت گرفته این عدد به شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و خوشبختانه یک مرحله همسان‌سازی در فروردین ماه سال جاری اتفاق افتاد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین گفت: هم اکنون در حال برنامه‌ریزی و نهایی کردن احکام هستیم تا از ابتدای مهرماه سال جاری مرحله بعدی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را عملیاتی کنیم، بدون شک در این مرحله همسان سازی کاملی در راستای حقوق بازنشستگان صورت می‌گیرد.

تمدید مهلت ثبت نام وام کرونا

کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مهلت ثبت نام وام کرونا را برای صاحبان مشاغل بیمه شده تا ۱۵ شهریور و صاحبان مشاغل فاقد بیمه را تا پایان شهریورماه تمدید کرد.

مهمترین مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، حذف شرط «نداشتن چک برگشتی» از شروط دریافت همه تسهیلات کرونایی برای متقاضیان و ضامنین در همه تسهیلات مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بود.

بر این اساس مهلت زمانی تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات به «کسب وکارهای بیمه نشده» تا پایان شهریور ۱۳۹۹ و «کسب و کارهای بیمه شده» تا ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۹ تمدید شد و متقاضیان می‌توانند در مهلت یاد شده به سامانه کارا به نشانی https://kara.mcls.gov.ir مراجعه و روند ثبت نام برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا را دنبال کنند.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این باره گفته است: تاکنون ۲۳ هزار و ۶۶۷ میلیارد ریال تحت عنوان تسهیلات کرونا از سوی بانک‌های عامل به مشمولان پرداخت شده است.

صفحه رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توئیتر نیز نحوه ثبت نام جاماندگان بیمه بیکاری کرونا را اینگونه اعلام کرد: آن دسته از افرادی که مدت بیکاری آن‌ها پس از بیمه بیکاری کرونا نیز استمرار داشته، باید جهت احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. با راه‌اندازی زیر سامانه بیمه بیکاری، برقراری مقرری فقط از طریق سامانه جامع روابط کار میسر است.

خروجی سد زاینده‌رود از ابتدای شهریور به مدت پنج روز کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد: اصفهان نزدیک به چهار تا پنج مترمکعب بر ثانیه کمبود آب دارد به همین دلیل در برخی از مجتمعات مسکونی شهرهای اصفهان تنها در طبقات همکف آب موجود است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز با اشاره به ذخیره ۳۶۴ میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود، گفت: در آخرین جلسه سازگاری با کم آبی مقرر شد خروجی سد زاینده‌رود برای صنعت و کشاورزی از ابتدای شهریور به مدت پنج روز کاهش یابد.

ساسانی ادامه داد: پس از آن مجدد آب برای فعالیت کشاورزی توزیع می‌شود و دوباره از نیمه شهریور خروجی سد کاهش خواهد یافت. اگر احساس شود که ذخیره سد تا پایان شهریور از میزان خط قرمز شرب (۲۰۰ میلیون مترمکعب) کمتر خواهد شد، دریچه‌های سد زاینده رود را خواهیم بست.

به گزارش ایمنا، به رغم اینکه در برنامه تأمین منابع و مدیریت مصارف وزارت نیرو برای سال آبی ۹۸-۹۹ که حدود یک ماه دیگر به پایان می‌رسد، توزیع آب برای کشت تابستانه در نظر گرفته نشده بود اما با تلاش کشاورزان و مسئولان استانی این امر محقق شد و با وجود ذخیره حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب سد زاینده‌رود، از ۱۲ تیرماه آب برای کشت تابستانه رهاسازی شد و تا پایان شهریور این توزیع آب ادامه خواهد داشت.

به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، کشاورزان در کارگروه استانی سازگار سازی با کم آبی برای دریافت آب برای کشت تابستانه متعهد شدند که با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر بارش‌های کم و دیرهنگام در سال آبی پیش رو، آب برای کشت پاییزه مطالبه نخواهند کرد.

گشایش اقتصادی رئیس جمهور و عرضه اوراق سلف نفتی

بورس انرژی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نخستین مرحله از فروش اوراق سلف نفتی با بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت روز یکشنبه _ ۲۶ مردادماه_ در تالار بورس انرژی عرضه خواهد شد. قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان تعیین شد. اوراق سلف نفتی با سررسید دوساله عرضه دارد بنابراین مدت قرارداد در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ منقضی می‌شود. پس از انتشار این خبر عده‌ای آن را با طرح گشایش اقتصادی که چندی پیش حسن روحانی، رئیس جمهور وعده داده بود یکی دانستند.

آنچه در این میان قابل تأمل است توقف ناگهانی فروش اوراق سلف نفتی در روز یکشنبه بود که بارها تاکید شده بود این فروش با طرح گشایش اقتصادی دولت متفاوت است اما اکنون خلاف آن شنیده می‌شود.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به توقف فروش اوراق می‌گوید: کمیسیون برنامه‌وبودجه از ابتدا با این موضوع به شدت مخالف بود و روز گذشته به وزیر نفت و اقتصاد و دارایی اعلام شد که باید متوقف شود؛ در جلسه غیرعلنی هم دلایل غیرقانونی بودن آن بیان شد و نمایندگان نیز مخالفت شدید خود را اعلام کردند.

وی تصریح می‌کند: با این رویکرد فروش اوراق سلف نفتی تا بررسی و ارائه اسناد و مبانی قانونی آن متوقف شد، بر اساس قانون بودجه ۱۳۹۹ دولت نمی‌تواند، نفت را به صورت سلف به فروش برساند. اعلام فروش ۵۰۰ هزار بشکه نفت از سوی دولت مغایر با قوانین است.

ضمانتی در بازگشت اصل پول نیست

تعدادی از کارشناسان اقتصادی هم نکاتی را درباره طرح پیش‌فروش نفت مردم مطرح کردند. از جمله این نکات می‌توان به نرخ بهره بالای اوراق، اصلاح نشدن ساختاری بودجه و نبود مدیریت در هزینه‌های دولتی اشاره کرد.

به گفته علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی، فروش اوراق نفتی زمانی که قیمت نفت بالاست و وضعیت ارزی مناسبی داریم ممکن است ایده خوبی باشد اما زمانی که قیمت نفت پایین است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت رو به بالا باشد و از سوی دیگر وضعیت دسترسی ما به ارز مخاطره‌آمیز است مطلقاً ایده مناسبی نیست.

هوشنگ شجری، کارشناس مسائل اقتصادی، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اجرای چنین طرح‌هایی تنها در حالت اضطرار قابل توجیه هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه دوره معمول معاملات آتی ۲۱ روز است، در نظر گرفتن مدت‌های طولانی‌تر نظیر یک یا دو سال، ریسک معامله را به شدت افزایش می‌دهد.

خرید و فروش سهام عدالت در بورس

پیرو انتشار خبرهای نادرست توسط برخی افراد سودجو با مقاصد کلاهبرداری و اخاذی تحت عنوان "تخصیص سهام عدالت به جاماندگان" از طریق انتشار لینک سایت‌های جعلی منتسب به نام سازمان خصوصی سازی در شبکه‌های مجازی، این سازمان اعلام کرد: حسب اطلاع واصله، اخیراً لینک سایت اینترنتی جعلی منتسب به سازمان خصوصی سازی در شبکه‌های مجازی تحت عنوان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان منتشر گردیده است.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: فروش سهام عدالت در بازار باعث نزولی شدن بازار سرمایه نشده است و نکته‌ای که این روزها در این رابطه مطرح می‌کنند صحت ندارد.

محمد جواد فرهانیان درباره عرضه بلوکی سهام عدالت از روز سه شنبه ۲۸ مردادماه اظهار کرد: تغییر مکانیسم عرضه و تغییر آن به عرضه بلوکی هیچ ارتباطی به نحوه سفارش‌گذاری مردم ندارد و برای سفارش‌گذاری سهام مشمولان هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود، مردم مانند روال قبلی عمل کنند و اطلاعات خود را به شعب بانک یا کارگزاری‌ها ارائه دهند فقط مکانیسم اجرا و عملیات بازار تغییر می‌کند.

وی افزود: زمانی که به طور ناگهان حجم سفارش یکی از شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت حضور دارد به ۱۰ میلیون سهم می‌رسد، شرایط آن از شمول یک خرده فروشی خارج می‌شود و معامله آن معامله یک سهم عمده است بنابراین باید از طریق روش معاملات بلوکی انجام شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز با بیان اینکه تغییر روش معامله کمک می‌کند که قیمت عادلانه‌تر شود، گفت: وقتی سهم به این حجم می‌رسد قدرت تصاحب سیت و جایگاه هیأت مدیره ایجاد می‌شود. افرادی که تمایل دارند در این شرکت‌ها قدرت کنترلی و راهبردی داشته باشند، معاملات بلوکی و عمده انجام دهند.

کد خبر 439970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.