بیشترین علت فوت کودکان کرونایی چیست؟/افراد چاق در معرض خطر کرونا

بیشترین علت فوت کودکان کرونایی، پیشگیری از پوکی استخوان در زنان، افزایش خطر کرونا در رطوبت کم هوا و احتمال ابتلا به کرونا در افراد چاق را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس بخش عفونی مرکز طبی کودکان بیشترین علت فوت کودکان کرونایی را ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای آنها دانست.
ستاره ممیشی گفت: در بحران کرونا نقش علم پررنگ‌تر شد و افراد قدیمی و با تجربه در کنار جوانان ماندند و صحنه را ترک نکردند.

وی افزود: هر زمان که نیاز به همفکری داشتیم همکاران علوم پایه، بالینی و اپیدمیولوژی در کنار ما بودند، ما تنها مرکزی بودیم که از سراسر کشور پذیرش داشتیم.

وی با توضیح اینکه بیشترین مرگ و میر کودکان در طیف بیماران زمینه‌ای بود، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران با اقتدار و خلوص نتایج مثبتی به دست آورد، هر زمان که ارتباط عاطفی با کودک بیماری برقرار می‌کردیم، آرامش را برایش به ارمغان می‌آوردیم. آرزو دارم هیچ کودکی دچار این بیماری نشود، زیرا تحمل آن بسیار سخت است.

پیشگیری هورمون "اوکسی توسین" از پوکی استخوان در زنان

آزمایش‌های اخیر بر روی موش‌های ماده نشان می‌دهد که هورمون اوکسی توسین می‌تواند از کاهش تراکم و مقاومت استخوان‌ها بکاهد.

مطالعات نشان می‌دهد استفاده از هورمون اوکسی توسین، معروف به هورمون عشق، قابلیت پیشگیری از پوکی استخوان را دارد.

یکی از بزرگ‌ترین فاکتورهای پر ریسک پوکی استخوان جنسیت بیولوژیکی است و زنان بیش از مردان در معرض ابتلاء به این مشکل هستند.

از بین رفتن گسترده تراکم استخوانی که منجر به افزایش ریسک شکستگی استخوان‌ها می‌شود، پوکی استخوان نام دارد. به جز برخی تغییرات سبک زندگی در حال حاضر هیچ روش مؤثری برای پیشگیری از پوکی استخوان وجود ندارد.

محققان دانشگاه سائوپائولو برزیل در مطالعه بر روی موش‌های ماده دریافتند هورمون اوکسی توسین فرایند کاهش تراکم و قدرت استخوان‌ها را برعکس می‌کند همچنین آنها معتقدند در صورت ایجاد نتایج مشابه در انسان پزشکان می‌توانند از هورمون اوکسی توسین برای پیشگیری از پوکی استخوان استفاده نمایند.
 

اوکسی توسین توسط سلول‌های استخوان تولید می‌شود و با متابولیسم استخوان در زنان مرتبط است و میزان این هورمون در طول دوره یائسگی نیز کاهش می‌یابد.

رطوبت کم هوا موجب افزایش خطر کرونا

مطالعه جدید بیانگر این است که بین بیماری کووید ۱۹ و رطوبت کمتر هوا ارتباط وجود دارد.

پروفسور میشل وارد، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سیدنی استرالیا در این زمینه گفت: در دو مطالعه مشاهده کردیم که رطوبت فاکتور اصلی در گسترش بیماری کووید ۱۹ است و رطوبت کم به عنوان آب و هوای خشک تعریف می‌شود، طبق برآورد این مطالعه به ازای هر یک درصد کاهش در میزان رطوبت نسبی، موارد ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ میزان هفت تا هشت درصد افزایش می‌یابد.
بر اساس این برآورد با کاهش ۱۰ درصدی رطوبت نسبی هوا، خطر ابتلاء به کووید ۱۹ تقریباً دو برابر افزایش می‌یابد و محققان معتقدند آب و هوا فاکتور مهمی در گسترش بیماری کووید ۱۹ است.

با کاهش رطوبت هوا، هوا خشک‌تر می‌شود و در نتیجه ذرات معلق در هوا ریزتر می‌شوند، زمانی که فرد عطسه و سرفه می‌کند، این ذرات ریز عفونی مدت طولانی‌تری در هوا باقی می‌مانند و بدین ترتیب احتمال قرارگیری افراد در معرض این ذرات بیشتر می‌شود.

در حالی که وقتی هوا مرطوب‌تر باشد ذرات معلق در هوا بزرگ‌تر و سنگین‌تر خواهند بود در نتیجه کمتر معلق در هوا مانده و سریع‌تر به سطح زمین سقوط می‌کنند، بنابراین محققان بر استفاده از ماسک تاکید ویژه‌ای دارند.

افراد چاق بیشتر درگیر کرونا می‌شوند

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: افراد چاق به دلیل وجود عوامل التهابی در بدن بیشتر در معرض ابتلاء به کرونا قرار دارند و همین موضوع خطر شدت بیماری را بیشتر می‌کند.

فرزاد شیدفر افزود: چاقی یک بیماری مزمن است و بسیاری از عوامل در بروز آن نقش دارند، عادات غلط غذایی، مصرف غذاهای ناسالم، تحرک نداشتن، عوامل ژنتیکی و رفتاری در ابتلاء به چاقی مؤثر است، بنابراین برای پیشگیری و درمان چاقی باید به همه این عوامل توجه کرد.

وی ادامه داد: همچنین چاقی خطر ابتلاء به دیابت، مشکلات قلب و عروقی، پوکی استخوان و کبد چرب را افزایش می‌دهد، بنابراین پیشگیری و درمان چاقی بسیار حائز اهمیت است.
 

شیدفر درباره درمان چاقی توضیح داد: در اکثر موارد درمان چاقی با اصلاح الگوی غذایی و تحرک بدنی انجام می‌گیرد، اما در مواردی عوامل ژنتیکی هم در بروز چاقی تأثیرگذار است که در چنین مواردی باید درمان چاقی به صورت جامع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: در صورتی که نمایه شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰ و وزن فرد بیش از حد معمول باشد از درمان دارویی در کنار اصلاح الگوی غذایی و تحرک استفاده می‌شود و در صورتی که شاخص توده بدنی نیز بالاتر از ۲۷ باشد و فرد مبتلا به بیماری‌های مانند فشار خون و دیابت باشد نیز باید برای کنترل و درمان چاقی درمان دارویی لازم توسط پزشک متخصص مربوطه انجام گیرد.

این استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ارتباط چاقی و بیماری کرونا، گفت: عوامل التهابی در بدن افراد چاق بیشتر از میزان طبیعی است بر همین اساس احتمال و خطر ابتلای افراد مبتلا به چاقی به بیماری کرونا بیشتر است، بنابراین در صورتی که وزن افراد ایده آل باشد و گرفتار چاقی نباشند خطر ابتلاء به کرونا به میزان قابل ملاحظه‌ای در فرد کاهش می‌یابد و این مسئله در بسیاری از مقالات علمی جهان در حال حاضر مطرح شده و مورد تأیید قرار گرفته است، ضمن اینکه به دلیل همین عوارض ناشی از چاقی این خطر وجود دارد که شدت بیماری هم در افراد مبتلا به چاقی بیشتر باشد.

کد خبر 439965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.