احتمال افزایش مبتلایان کرونا در فصول سرد سال/ابتلای هزار نفر از کادر درمان اصفهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ااعلام ابتلای هزار نفر از کادر درمان به کرونا و فوت پنج تن از آنها، گفت: با تغییر فصل و شروع سرما ممکن است با آمار مبتلای دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار بیمار در داخل استان روبرو شویم که از این آمار هزار تا هزار و ۵۰۰ نفر در شهر اصفهان بستری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز کلیدری پیش از ظهر امروز چهارشنبه، ۲۹ مرداد ماه در خصوص ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی در استان در جمع خبرنگاران، گفت: در پایان ششمین ماه درگیری با شیوع بیماری کرونا قرار داریم که فشار زیادی بر حوزه سلامت استان وارد کرده است و تا کنون ۲۶ هزار و ۷۹۷ بیمار در بیمارستان‌ها بستری شده و خدمات درمانی دریافت کردند، متأسفانه در این مدت قریب به ۹۷۱ بیمار را از دست دادیم که تست قطعی آنها مثبت اعلام شد و بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ مرگ در بیمارستان‌ها داشته‌ایم که شواهد دال بر ابتلای مشکوک به کرونا بوده است.

وی اضافه کرد: از بیماران بستری حدود ۲.۹۱ بیمار کرونا مثبت که بستری شدند فوت کردند و از کل بیماران مشکوک حدود ۹ بیمار فوتی داشتیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در وضعیت کشوری این آمار اعداد قابل قبولی است و از میانگین کشوری آمار مرگ و میرها پایین‌تر بوده است و این اتفاق به این دلیل است که پرسنل بیمارستان‌ها در حوزه سلامت مؤثر فعال بوده‌اند، بیش از یک هزار نفر از پرسنل مبتلا به کرونا شدند و پنج نفر از همکاران را از دست دادیم.

وی تأکید کرد: از نظر وضعیت شیوع بیماری در داخل استان بعد از موج اول در اسفند و فروردین ماه که موج سنگینی بود وضعیت بستری را به یک هزار و ۴۰۰ بیمار در بیمارستان‌ها رساند، در طی این بازه زمانی و در ۲۴ ساعت هر روز ۲۰۰ بیمار جدید که بستری می‌شدند آمار صعود پیدا کرد و در پایان اردیبهشت ماه و اوایل خرداد ماه آمار به ۳۰۰ بیمار روزانه رسید.

افزایش ابتلا به کرونا از نیمه دوم خرداد ماه

کلیدری افزود: از نیمه دوم خرداد ماه دوباره وضعیت ابتلا به کرونا افزایش یافت و اکنون ۹۳۵ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۲۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و صد نفر تحت نظارت تنفس مکانیکی هستند که از گروه‌های پر خطر به حساب می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: از بین این آمار ۹۳۵ نفری قریب به ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌های اصفهان بستری هستند و افزایش تعداد بستری را در شهر اصفهان و شهرستان‌های خمینی شهر، نجف‌آباد و شهرضا داشتیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در شهرستان‌های کوچک‌تر شرایط قابل قبول است اما به نسبت جمعیت وضعیت ابتلا و بستری بیماران بالاست. طی چند هفته گذشته بیمارانی که در استان بستری می‌شوند افزایش یافتند که طی ۲۴ ساعت صد تا ۱۵۰ بیمار جدید است.

وی با اشاره به اینکه روزانه می‌توانیم دو هزار نفر را در استان تست کنیم، اظهار کرد: اکنون بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند از هر ۱۰۰ بیمار حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد تست بیماری آنها مثبت اعلام می‌شود.

کلیدری تأکید کرد: از بیمارانی که در داخل استان تست می‌کنیم از میانگین یک هزار و ۵۰۰ بیمار مشکوک به کرونا ۵۰۰ نفر مثبت اعلام می‌شود و روزانه قریب به صد تا ۱۵۰ نفر بستری می‌شوند که نیازمند دریافت خدمات درمانی هستند.

ساده‌انگاری مردم و افزایش بیماری کووید ۱۹ در استان

وی با بیان اینکه سیر صعودی ابتلا به بیماری کرونا را در داخل استان داریم و قریب به دو هفته گذشته آمار ابتلای بیماران ۷۰۰ تا ۸۰۰ بیمار بود و طی پنج روز گذشته این آمار به بیش از ۹۰۰ نفر رسیده است، گفت: ساده انگاری مردم در مورد بیماری کووید ۱۹ باعث افزایش مبتلایان در استان می‌شود و برآورد همکاران اپیدمیولوژی این است که این روند ادامه خواهد داشت و افزایش بیماران را بر سیستم درمان تحمیل می‌کند و امیدواریم با خود مراقبتی همشهریان شاهد کاهش روند ابتلا باشیم.

کلیدری اظهار کرد: همه بیمارستان‌ها طی ماه‌های اول شیوع کرونا درگیر خدمات دهی بودند از اردیبهشت تا مردادماه تعداد بیمارستان‌های درگیر کاهش یافت و تنها بیمارستان‌های امین، خورشید و الزهرا (س) مرجع بستری بیماران کرونا بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای مدیریت مطلوب ظرفیت‌ها و استراحت کادر درمان برنامه‌ریزی‌های لازم را داریم برآوردمان این است که از شهریورماه و با بازگشایی مدارس و تغییر فصل شاهد خیز شدید بیماری می‌شویم و نیازمند تخت‌های بستری بیشتری برای بیماران کرونایی هستیم.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیتی که در چهار ماه اول کادر درمان و سلامت را در کنترل بیماری موفق کرد این بود که بیمار در صف انتظار بستری و صف مراقبت‌های ویژه و آی سی یو نداشتیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر روند ابتلا افزایش یابد با صف‌های انتظار بیمار برای بستری روبرو می‌شویم، گفت: این اتفاق یکی از دغدغه‌های کادر درمان طی ماه‌های آینده است و برآوردمان این است با شروع فصل سرما دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار بیمار مبتلا در داخل استان برسیم و از این آمار یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ نفر در شهر اصفهان بستری می‌شوند و این اتفاق نیازمند داشتن تدارک لازم در داخل استان است و اینکه کادر درمان بسیار خسته هستند و برایشان قابل تحمل نیست که به این تعداد بیمار مبتلا سرویس دهی کنند همچنین ضروری است همشهریان برای کاهش ابتلاء توجه به نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را در اولویت قرار دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طی شش ماه گذشته سه مادر مبتلا به کرونا را از دست دادیم و اکنون هفت مادر باردار در بیمارستان امین بستری هستند که سه نفر در وضعیت وخیم‌تری قرار دارند و کادر درمان تلاش گسترده‌ای برای درمان بیماری و حفظ سلامتی این مادران باردار انجام می‌دهند، اکنون آمار مرگ و میر روزانه ۱۰ تا ۱۵ نفر را در اثر ابتلا به کرونا شاهدیم و باید مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

اختصاص بیمارستان الزهرا با ۱۵۰ تخت به مبتلایان کرونا در مهرماه

وی تصریح کرد: بر همین مبنا سناریویی در داخل استان تبیین کردیم که تخت‌هایی در استان به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یابد، در شهرستان‌های دو بیمارستانی یک بیمارستان به طور کامل برای بستری بیماران کرونایی اختصاص یابد، بیمارستان الزهرا با ۱۵۰ تخت و بیمارستان عیسی بن مریم با ۱۰۰ تخت در شهر اصفهان در مهرماه به بیماران کووید ۱۹ اختصاص می‌یابد.

کلیدری در خصوص اینکه اگر سیر صعودی افزایش ابتلای بیماران را داشته باشیم بیمارستان‌های شهر اصفهان باید ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های خود را برای بستری بیماران کرونایی نگهدارند، اظهار کرد: این چرخش در حال انجام است و ارائه خدمات و همپوشانی بیماران و صف انتظار برای بستری در بیمارستان‌ها از مرگ بیماران جلوگیری می‌کند و اکنون در یک بحران سخت در حال حرکت هستیم و تلاش ما این است که بیمار در شرایط حاد در صف بستری قرار نگیرد.

آسیب شدید بر اقتصاد درمان بیمارستان‌ها

وی با بیان اینکه در شش ماه گذشته اقتصاد درمان بیمارستان‌ها به شدت آسیب دیده است، تصریح کرد: در سال ۹۸ اقتصاد درمان ۴۰ درصد منفی بوده است و با رعایت فاصله اجتماعی و نگرانی‌های مردم از شیوع این ویروس بیمارستان‌ها درآمدهای غیر کرونایی را از دست دادند و این اتفاق باعث آسیب بر اقتصاد درمان بیمارستان‌های استان شده است، تاکنون یک سوم بودجه وزارت بهداشت تحقق یافته و با تخصیص اعتبار لازم به کادر درمان قادر به کاهش مشکلات معیشتی پرسنل خواهیم بود.

کلیدری خاطرنشان کرد: هنوز پروتکل مشخصی برای درمان بیماران نداریم و انواع درمان‌ها در دنیا پیشنهاد شده است اما هیچ کدام از آن‌ها با توجه به نامشخص بودن رفتار این اپیدمی پروتکل درمانی مشخصی نشده است، تشکیل کمیته علمی در داخل بیمارستان‌ها، توزیع داروها به مراکز درمانی را با آمار بیشتر کرونایی نیازمند دستگاه تنفس مصنوعی با تشخیص پزشک اختصاص می‌یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص ویزیت آنلاین بیماران غیر کرونایی، اظهار کرد: برای فعالیت مجازی، کلینیک مجازی دانشگاه را تشکیل دادیم و با امضای تفاهم‌نامه‌ها این سیستم در حال آماده‌سازی برای ارائه خدمات درمانی  است و سقف تعرفه و ویزیت آنلاین در این کلینیک مجازی تا آمدن فصل سرما و افزایش شدت بیماری تعیین می‌شود تا همشهریان بتوانند این خدمات آنلاین را دریافت کنند.

کد خبر 439778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایلاف IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    همه جای دنیا این بیماری داره کنترل میشه تقریبا ...چرافقط اینجا همش درحال نوسانه؟؟وقتی هیچ مسولی نیست دلسوزی کنه..برگزاری کنکور باوجودوضعیت قرمز چه معنایی میده اخه..؟؟!