توسعه زنجیره گیاهان دارویی اولویت جهاد کشاورزی است

مدیرکل صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اولویت وزارت جهاد کشاورزی توسعه زنجیره به ویژه فرآوری گیاهان دارویی از صفر تا صد است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، چنگیز اسفندیاری در ارتباط با پخش ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه اولویت وزارت جهاد کشاورزی توسعه زنجیره به ویژه فرآوری گیاهان دارویی از صفر تا صد است، اظهار کرد: حدود ۲۲۰ هزار تن گشنیز در دنیا کشت می‌شود که ۶۰ درصد آن متعلق به روسیه است و یک دهم آن معادل ۲۰ هزار تن در ایران تولید می‌شود.

وی افزود: در شهرستان نهاوند هر سال حدود ۲ هزار هکتار گیاه گشنیز کشت می‌شد که عملکرد ۲.۲ دهم تن در هکتار دارد، اما امسال به علت افزایش قیمت، کشاورزان این منطقه چهار هزار هکتار بیشتر کشت کردند. با این حال تولید گشنیز نهاوند از چهار هزار تن به ۱۲ هزار تن افزایش یافته است.

مدیرکل صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با بزرگترین تولیدکننده مالت نهاوند و سازمان اتکا برای ایجاد کارخانه تولید اسانس گشنیز و چرخه فرآوری صفر تا صد این گیاه دارویی در نهاوند مذاکراتی انجام داده‌ایم.

اسفندیاری گفت: ایجاد این کارخانه ۵ تا ۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و لازم است بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کند چراکه دولت این سرمایه گذاری را انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: برای سرمایه‌گذاران مشوق‌هایی مانند تسهیلات ارزان قیمت، تسهیلات توسعه روستایی، تسهیلات تبصره ۱۸ و تسهیلات ارزی در نظر گرفته شده است و هیچ محدودیتی برای پرداخت این تسهیلات به سرمایه‌گذار در این زمینه وجود ندارد البته به شرط اینکه خام فروشی نشود یا فقط بسته‌بندی بوجاری نکنند.

مدیرکل صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: راهبرد وزارت جهاد کشاورزی در منطقه نهاوند تشویق کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی است و بر این اساس بزرگترین کارخانه روغن کشی را در نهاوند ایجاد کرده‌ایم.

اسفندیاری با بیان اینکه در کشور اسانس‌های روغنی در برخی از محصولات یک کیلوگرم از سه و نیم تن استحصال می‌شود، اظهار کرد: اولویت وزارت جهاد کشاورزی توسعه زنجیره به ویژه فرآوری گیاهان دارویی از صفر تا صد است.

کد خبر 439728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.