تولید واکسن کرونا برای کودکان با چه چالش‌هایی همراه است؟

محققان با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیده‌اند که فرآیند تولید واکسن کووید-۱۹ برای کودکان دشوارتر از بزرگسالان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تعدادی از نوزادانی که در سال جاری متولد شدند، به ویروس کرونا آلوده بودند؛ بنابراین گروهی از محققان آمریکایی تصمیم گرفتند به منظور بررسی واکنش کودکان به واکسن کووید -۱۹ مطالعه جدیدی انجام دهند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های سلامت ۱۶ نوزاد که چند هفته پیش به دنیا آمدند را ارزیابی کردند. واکسن کووید -۱۹ به صورت گسترده با کرونا ویروس مقابله می‌کند و مانع شیوع هر چه بیشتر آن می‌شود. همانطور که مشخص است، واکسیناسیون تنها راه پایان بخشیدن به این همه گیری است. متخصصان در مورد این موضوع که چه کسانی در اولویت واکسیناسیون قرار دارند به توافق رسیدند.

به گفته پژوهشگران افراد مسن و کادر درمان که بیشتر از دیگران در معرض آلوده شدن به ویروس کرونا قرار دارند باید قبل از دیگران واکسن کووید -۱۹ را تزریق کنند. یک ایمنی شناس آمریکایی اعلام کرده است که به منظور بررسی ایمنی و کارآیی واکسن، لازم است آن را روی بزرگسالان سالم آزمایش کنیم، سپس مطالعات بعدی را روی افرادی که بیش از دیگران در معرض خطر هستند، متمرکز کنیم. انجام مطالعه روی کودکان به دلیل نگرانی‌های اخلاقی و ایمنی و سیستم ایمنی پیچیده آن‌ها دشوار است. ممکن است این دشواری به دلیل نقش نامشخص کودکان در شیوع بیماری باشد.

به نظر می‌رسد که کودکان از بدترین تاثیرات ویروس کرونا در امان هستند، کمتر از بزرگسالان در بیمارستان بستری می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند؛ البته این موضوع مشخص شده است که کودکان هم به این بیماری مبتلا می‌شوند و می‌توانند باعث شیوع آن شوند، اما میزان ابتلای آن‌ها در مقایسه با بزرگسالان هنوز نامعلوم است. نتایج تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که کودکان نقش قابل توجهی در انتقال ویروس دارند. بنابراین لازم است زودتر از دیگران واکسیناسیون شوند تا از شیوع هر چه بیشتر بیماری جلوگیری شود.

فرآیند تولید واکسن برای کودکان، حتی در زمانی که بیماری همه گیری وجود ندارد بسیار دشوار است و نیاز به بررسی‌های فراوانی دارد. معمولاً زمانی آزمایش واکسن روی کودکان آغاز می‌شود که ایمنی و کارآیی واکسن مورد نظر مرحله دوم و سوم آزمایش بزرگسالان را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. سپس گروه کوچکی از کودکان تحت آزمایش قرار می‌گیرند و زمانی که مرحله سوم آزمایش روی کودکان نتایج خوبی داشته باشد، روی کودکان بیشتر ارزیابی می‌شود. هیچ شواهدی وجود ندارد که به سادگی نشان دهد سیستم ایمنی کودکان متفاوت از سیستم ایمنی بزرگسالان عمل می‌کند؛ البته محققان باور دارند که سیستم ایمنی کودکان ممکن است دارای واکنش غیرمنتظره‌ای به واکسن داشته باشد و عوارض جانبی عجیبی از خود بروز دهد؛ بنابراین شروع آزمایش واکسن روی کودکان باید با دقت انجام شود.

دانشگاه آکسفورد و شرکت استرازنکا اعلام کرده‌اند که آزمایش واکسن کرونا پس از طی کردن مراحل دوم و سوم، روی یک گروه کوچک از کودکان بین پنج تا ۱۲ سال آغاز خواهد شد. با این اقدامات می‌توان مانع بیماری و مرگ کودکان شد؛ البته باید به خاطر داشته باشیم که هیچ نوع واکسنی نمی‌تواند به صورت کامل و صد در صد مانع شیوع بیماری شود. به عنوان مثال سیستم ایمنی افراد مسن واکنش زیادی به واکسن نشان نمی‌دهد. علاوه بر این به نظر می‌رسد که واکسیناسیون در بین افرادی که در معرض خطر بالا قرار دارند، عملکرد خوبی نداشته باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا واکسن‌های در حال تولید می‌تواند مانع شیوع بیماری در میان بزرگسالان و کودکان شود. ممکن است انجام مرحله سوم آزمایش‌ها پاسخ این سوالات را برطرف کند. محققان در تلاش هستند از اطلاعاتی که در زمینه واکنش طبیعی سیستم ایمنی نسبت به ویروس‌ها حاصل کرده‌اند در فرآیند تولید واکسن استفاده کنند، اما متاسفانه اطلاعات در مورد واکنش طبیعی سیستم ایمنی کودکان بسیار کم است؛ بنابراین پس از آزمایش واکسن روی بزرگسالان و رسیدن به نتایج ایده آل، می‌توان آن را روی کودکان نیز بررسی کرد.

کد خبر 439667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نرگس IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    0 0
    باید تلاش بیشتری کنند تا زود تر درست بشه راستی اگر روی کودکا یا بزرگترها امتحان میکنید باید مواظب باشید