هر روز هفته شاهد عرضه اولیه در بورس خواهیم بود

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه درخواست‌های افزایش سرمایه شرکت ها، پنج روزه پاسخ داده می‌شوند، گفت: با ایجاد شرایط فنی به دنبال این هستیم که هر روز هفته، شاهد عرضه‌های اولیه در بورس باشیم.

به گزارش ایمنا، حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه امروز هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: طی سال‌های اخیر، طبقه متوسط در کشور کم شده است به این معنا که یا به طبقات بالا رفته و یا عمده آنها به طبقات پایین کوچ کرده‌اند، بنابراین بازار سرمایه می‌تواند حضور طبقه پایین را در اقتصاد ایران پررنگ کند.

وی افزود: حضور مردم در بورس منجر به انتفاع اقتصاد کشور و البته خود مردم خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با ایجاد شرایط فنی به دنبال این هستیم که هر روز هفته، شاهد عرضه‌های اولیه در بورس باشیم.

بنگاه بزرگ در کشور نداریم

قالیباف اصل با بیان اینکه تلاش کردیم تا تسهیلاتی برای افزایش سرمایه شرکت‌ها در بورس فراهم کنیم، گفت: دردی که در اقتصاد کشور وجود دارد، این است که بنگاه بزرگ در کشور نداریم و مرتب شعاری را تکرار می‌کنیم که کوچک زیبا است، در حالی که بنگاه‌های کوچک برای یکسری از کارها مناسب هستند، اما انجام یکسری از امور نیاز به بنگاه بزرگ و تأمین مالی بزرگ دارد، بنابراین اگر بنگاه بخواهد بزرگ شود، باید سهامی عام شده و در بازار سرمایه پذیرش شود.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد کار بزرگی در اقتصاد ایران انجام شود، ساختار سهامی عام و تأمین مالی عام نیاز است؛ همانطور که این روش تأمین مالی در دنیا پذیرفته شده است؛ بنابراین ما هم اگر می‌خواهیم در اقتصاد دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید به بنگاه‌های بزرگ خود تکیه کنیم و بازار سرمایه نیز مسیر خوبی برای تحقق این هدف است.

قالیباف اصل گفت: ابتدا شرکت باید نشان دهد که مورد اعتماد جامعه سهامداری هست بعد اقدام به سهامی عام کند که البته در این صورت، مسیر تأمین مالی و بزرگ شدن آن باز می‌شود و ما نیز در بازار سرمایه از این کار استقبال می‌کنیم.

۲۰ هزار میلیارد تومان، ارزش عرضه‌های اولیه در سال جاری

وی میزان عرضه اولیه‌ها در سال جاری را ۲۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: فعالان اقتصادی به این سمت حرکت کرده‌اند که شرکت‌های خود را در بازار سرمایه وارد کنند؛ ضمن اینکه در حوزه تأمین مالی نیز، باید به این نکته توجه کرد که یک تنوع خوبی از ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه وجود دارد که موضوع افزایش سرمایه یکی از آنها است؛ ضمن اینکه دولت و مجلس نیز در سال جاری به بازار سرمایه کمک کرده‌اند که افزایش سرمایه از محل صرف سهام صورت گیرد.

قالیباف اصل گفت: این امکان را در بازار سرمایه فراهم کردیم که بنگاه اقتصادی به ارزش بازار، افزایش سرمایه دهد و این افزایش سرمایه و رشد قیمت‌ها، نصیب بنگاه‌ها نیز بشود؛ این در حالی است که در گذشته، دو سال افزایش سرمایه را در اختیار هیأت مدیره قرار می‌دادند و اکنون ما به دنبال این هستیم که این عدد به پنج سال افزایش یابد.

وی ادامه داد: این امر باعث افزایش سطح شناور شدن بازار می‌شود. البته فردا هم دومین جلسه مجلس در مورد لایحه‌ای که در آن افزایش سرمایه از محل صرف سهام مورد تاکید است، برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سازمان بورس تلاش کرده تا سرعت تأمین مالی در بازار سرمایه افزایش یابد، خاطرنشان کرد: هم اکنون درخواست افزایش سرمایه‌ای که در سازمان بورس وارد می‌شود، پنج روزه جواب می‌گیرد.

منبع: مهر

کد خبر 439494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.