معضل پارک وحش صفه با جنجال حل نمی‌شود/ تشکیل شبکه‌های محلی از دل آحاد مردم اصفهان

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قرار است شبکه‌های اجتماعی و محلی در یک سامانه ثبت شده تا محلات اصفهان صاحب یک شبکه ارتباطی منسجم شوند که فرایند آن در خدمت اجتماع شهری، کاهش آسیب‌های اجتماعی و مدیریت بحران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی نبود شبکه‌های محلی و اجتماعی را حلقه مفقوده میان حاکمیت و مردم دانست و اظهار کرد: ایجاد شبکه‌های محلی یکی از اقداماتی است که در دوزه پنجم شورای شهر دنبال شده و از دل آحاد جامعه شکل می‌گیرد و اعتماد به حاکمیت را افزایش می‌دهد.

وی افزود: همواره برای رفع مشکلات جامعه دستوری عمل شده که این روش جواب نمی‌دهد و نتیجه آن معضلات کنونی شهر و مشکلات حوزه مدیریت بحران، حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق و مسائل مشابه است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اینکه فردی با یک نوع معیشت و سطح رفاه متفاوت در یک محله حضور یافته و بدون سنخیت با مردم محلی اقدام به آموزش کند، نگاه از بالا به پایین بوده و چندان مؤثر نیست.

وی با بیان اینکه ایران یک جامعه سنتی بوده و با شکل‌گیری شبکه محلی، ارتباطات سنتی بین جامعه احیا می‌شود، ادامه داد: قرار است شبکه‌های اجتماعی و محلی در یک سامانه ثبت شده تا محلات اصفهان صاحب یک شبکه ارتباطی منسجم شوند که فرایند آن در خدمت اجتماع شهری، کاهش آسیب‌های اجتماعی و مدیریت بحران قرار گیرد.

محمدی با تاکید بر اینکه بدون مشارکت مردم کارهای شهرداری در مناطق محروم شهر پیش نمی‌رود، ادامه داد: با مشارکت مردم محلات می‌توان نقاط حاشیه‌ای و بی‌دفاع را به دل شهر بازگرداند و به توسعه عدالت اجتماعی امیدوار بود.

وی گفت: پیشتر در رصدخانه اجتماعی ۲۲۰ محله در اصفهان ثبت و شناسنامه‌دار شدند که این امر زمینه‌ای شد تا هر محله به یک شبکه اجتماعی تبدیل شود.

توانمندسازی اهالی محلات با ایجاد شبکه‌های محلی

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: افراد حاضر در شبکه‌های محلی از طریق آموزش‌های مجازی توانمند می‌شوند و این آموزش‌ها موقتی، سطحی نبوده و موجب هدر رفتن منابع نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری دوره‌های توانمندسازی، آموزش‌ها و مقابله با آسیب‌ها در محلات به افراد بومی هر محله سپرده می‌شود.

محمدی تاکید کرد: اگر مقابله با آسیب‌های روانی ناشی از موج اول کرونا به افرادی از جنس مردم در هر محله سپرده می‌شد این افراد می‌توانستند تا حد زیادی در آرامش‌بخشی به شهروندان نقش مؤثر داشته باشند و اکنون شاهد برخی رفتارهای ناهنجار نبودیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌ها توسط دستگاه‌های تخصصی و به طور مستمر انجام می‌شود، افزود: شبکه‌های محلی از دلسوزان هر محله تشکیل می‌شود که در حوزه‌های مختلف تخصص داشته و فعال هستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ارگان‌های مختلف به فراخور شرایط به موضوع آموزش ورود می‌کنند که ممکن است هرکدام از آن‌ها محتوای خاص خود را داشته باشند اما با تشکیل شبکه محلی این رویکرد واحد شده و محتواهای آموزشی به مردم یکسان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون از توان سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مردمی به‌طور پراکنده و غیرموثر استفاده شده که در قالب شبکه‌های محلی تاثیر این قابلیت‌ها مؤثرتر می‌شود، ادامه داد: مدیریت شهری برای اقدامات لازم در کاهش آسیب‌ها نقش‌آفرینی را به افراد بومی محلات سپرده، مسیر را هدایت کرده و تنها تسهیلات لازم را فراهم می‌کند.

محمدی با بیان اینکه با ایجاد شبکه‌های محلی انسجام و همراهی میان اهالی محلات ایجاد شده و مردم می‌توانند به یک شبکه اجتماعی اعتماد کنند و به یکدیگر وصل می‌شوند، افزود: پدیده کودکان کار که ناشی از ناآگاهی، فقر و نوع برخورد کارفرمایان است یا مشکلات زنان سرپرست خانوار در بسیاری از محلات اصفهان می‌تواند با ایجاد شبکه‌های محلی رفع شود چون توسط این شبکه‌ها مردم یاد می‌گیرند چگونه درخصوص آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است امور مردم را به مردم بسپاریم، گفت: در اصفهان حدود ۸۰۰ خیریه وجود دارد که چون ساماندهی نشده‌اند، مشخص نیست کمک‌هایشان به کدام سمت هدایت می‌شود وگرنه با این ظرفیت نباید تا این حد فقیر و کودک کار در شهر داشته باشیم.

شبکه‌های محلی بی‌تفاوتی نسبت به جامعه را کاهش می‌دهد

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: آلودگی هوای اصفهان برای سلامت شهروندان خطرآفرین بوده و به حدی این موضوع اهمیت یافته که تعداد هوای پاک اصفهان در طول یک سال به اندازه انگشتان یک دست نیز نمی‌شود.

وی اظهار کرد: برای مقابله با معضلاتی مانند آلودگی هوا مشارکت‌های مردمی را باید دخیل کنیم زیرا شبکه‌های محلی به دو حوزه مسئولیت اجتماعی و تعلق شهروندی ورود کرده و سعی می‌کنند افراد هر محله را نسبت به مسائل اجتماعی آگاه کنند تا دیگر شهروندان نسبت به اتفاقات پیرامونی خود بی‌تفاوت نباشند.

محمدی اضافه کرد: اجرای پروژه‌های شهری با هدف توسعه شهر و افزایش سطح رفاه شهروندان با جدیت دنبال می‌شود چون معتقدیم باید ساختار شهر متناسب با حفظ حرمت شهروندانی باشد که شایسته دریافت بهترین امکانات هستند.

وی گفت: توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی بخشی از اقدامات مقابله‌ای با آلودگی هوا بوده و برای رفع این معضل نیاز به همراهی مردم داریم و شبکه‌های محلی این همراهی را محقق خواهند کرد؛ شهروندان باید برخی سختی‌ها را به‌خاطر جامعه و محیط‌زیست شهر تحمل کنند که این هدف در اصفهان شدنی خواهد بود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به دغدغه فعالان محیط زیستی درخصوص تعطیلی پارک وحش صفه، تصریح کرد: بنا بر وظیفه انسانی خود به دنبال سازوکار مناسب برای تعطیلی پارک وحش صفه بوده‌ایم و تاکید داریم که سلامت و حیات حیوانات آن با هر اقدامی باید تضمین شود.

وی ادامه داد: اخیراً گزارشی در رابطه با این موضوع در صداوسیمای اصفهان پخش شده که در آن امانتداری و صداقت رعایت نشده بود و نکته‌ای برش‌خورده از آنچه درباره این پارک تصمیم‌گیری شده به مخاطب رسانده شده بود.

محمدی تاکید کرد: با ایجاد چالش و جنجال برای رفع معضل پارک وحش به نتیجه نمی‌رسیم بنابراین صداوسیما باید امانتدارانه به این موضوع بپردازد و مدیریت شهری نیز حل آن را دنبال خواهد کرد.

وی افزود: در رابطه با موضوع پارک وحش مشارکت بخش مدنی جامعه را شاهد بوده‌ایم که بدون هیچ چشمداشتی به مدیریت شهری کمک کرده و مطالبات خود را دنبال می‌کنند که چنین ظرفیتی این امید را ایجاد می‌کند که اگر شبکه‌های محلی راه‌اندازی شود، افرادی در محلات فعال خواهند شد که نسبت به مسائلی مانند حفظ محیط زیست و حقوق حیوانات بی‌تفاوت نیستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: علاوه بر حیوانات پارک وحش، ایجاد شرایط مناسب برای اسب‌های میدان نقش جهان نیز یکی دیگر از خواسته‌های شهروندان است که تا جایی که حقوق میراث فرهنگی اجازه می‌دهد برای بهبود شرایط تلاش می‌کنیم.

کد خبر 439471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.