آلودگی میکروپلاستیکی باعث ناباروری می‌شود

محققان اخیرا متوجه شده‌اند که وجود ذرات میکروپلاستیکی در بدن انسان باعث بروز مشکلاتی مانند التهاب، سرطان و ناباروری می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میکروپلاستیک‌ها از ذرات کوچک پلاستیکی با ابعاد کمتر از پنج میلی‌متر تشکیل شده‌اند که معمولاً با چشم دیده نمی‌شوند. نتایج مطالعات پیشین نشان داده است که این ذرات کوچک همراه مواد غذایی یا آب وارد بدن حیوان و انسان شده و از دستگاه گوارش عبور می‌کنند. با وجود اینکه پلاستیک راه خود را به داخل بدن انسان پیدا کرده است، اما مطالعات اندکی تأثیر آن را بر سلامتی افراد بررسی کرده‌اند.

گروهی از محققان آمریکایی ۴۷ نمونه از بافت بدن انسان را که برای بررسی دلیل بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند. این نمونه‌ها از بافت کلیه، کبد، ریه و طحال برداشت شده بود. به نظر می‌رسد این چهار عضو بدن در معرض اثرات ذرات میکروپلاستیک قرار می‌گیرند. پژوهشگران ذرات پلاستیکی را از بافت‌ها جدا کرده و با استفاده از طیف‌سنجی رامان مواد مختلف تشکیل دهنده آن مانند پلی کربنات، پلی اتیلن و پلی اتیلن ترفتالات را تشخیص دادند.

طیف‌سنجی رامان یک روش آنالیز نوری بر مبنای لیزر بوده که اساس آن ارتعاشات مولکولی ماده است. از ماده پلی کربنات برای تولید لپ تاپ، گوشی موبایل، CD ،DVD و شیشه سکوریت استفاده می‌شود و پلی اتیلن نیز برای تولید کیسه خرید استفاده می‌شود. پلی اتیلن ترفتالات نیز برای تهیه پارچه لباس، بطری پلاستیکی و ظروف مواد غذایی به کار می‌رود.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد ذرات کوچک پلاستیکی در هر ۴۷ نمونه بافتی مورد بررسی در این مطالعه وجود داشته است. محققان معتقد هستند این مواد غیر قابل تجزیه که امروز همه جا وجود دارند، می‌تواند وارد بافت‌های بدن انسان شده و تجمع پیدا کنند.

بر اساس نتایج پژوهشی که در مجله بین‌المللی Environmental Research and Public Health منتشر شده است، وجود ذرات میکروپلاستیکی در بدن انسان باعث بروز مشکلاتی مانند التهاب، سرطان و ناباروری می‌شود. انسان‌ها ممکن است با مصرف غذاهای دریایی، آب آشامیدنی و حتی از طریق هوا در معرض ذرات پلاستیکی قرار بگیرند.

کد خبر 439457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.