پیشرفت ۴۶ درصدی سد سوم کوهرنگ/مدیریت حوضه‌های آبریز رویکرد جدید وزارت نیرو است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه سد سوم کوهرنگ ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ابراز امیدواری کرد: تونل و سد کوهرنگ در دو سال آینده به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود میرمحمد صادقی امروز _یکشنبه ۲۶ مرداد_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اصفهان در منطقه‌ای با اقلیم خشک واقع شده است، اظهار کرد: تعارضات داخلی و خارجی در حوضه‌های آبریز و برداشت‌های غیرمجاز، آب را که حیاتی‌ترین ماده زندگی بشر است، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تصویب "نقشه راه مدیریت حوضه آبریز زاینده رود" افزود: در نخستین جلسه این کارگروه کمیته برنامه‌ریزی و تلفیق برای تهیه و تدوین این نقشه راه که مشابه ستاد احیای دریاچه ارومیه است، ایجاد شد و نمایندگان وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، سازمان هواشناسی کشور، استانداران سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد و همچنین صاحب‌نظران دانشگاهی که از اعضای تشکیل دهنده کارگروه هستند برای تهیه نقشه راه معرفی شدند.‌

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه نقشه راه مدیریت حوضه آبریز زاینده در پنج مرحله (شناخت، راهبردها، برنامه‌ریزی، اقدامات اجرایی و پایش و کنترل) همراه با برنامه‌ها و جزئیات ذیل آنها تهیه شده است، خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود، دیگر وجود ندارد و در این زمینه کارگروه حوضه آبریز زاینده رود فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

مدیریت حوضه آبریز زاینده رویکرد جدید وزارت نیرو

وی با بیان اینکه مشکلات حوضه‌های آبریز باید با گفت‌وگو حل و فصل شود، گفت: ساختار حوزه آب در وزارت نیرو در حال تغییر است و رویکرد جدید وزارت نیرو مدیریت حوضه‌های آبریز خواهد بود بر این اساس شرکت‌های استانی مانند آب منطقه‌ای زیرمجموعه حوضه‌های آبریز قرار خواهند گرفت و به مدیریت ارشد آب کشور وصل خواهند شد از این رو تغییرات در ساختار آب کشور در حال انجام است و کارگروه‌های احیا سیاست‌گذاران اصلی خواهند بود که حوضه‌های آبریز را مدیریت خواهند کرد.

۱۱ واحد تخریب شده در کوهرنگ، ویلا نبودند

میرمحمد صادقی درباره تخریب ۱۱ واحد ویلای این شرکت در محل سد کوهرنگ گفت: این واحدهای تخریب شده ویلا نبوده است، بلکه ساختمان‌هایی برای اسکان کارکنان، مهندسان مشاور و کارگران سد کوهرنگ بود که در پی اختلاف نظر بین ما و جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، آنها در دادگاه اقامه دعوی کردند که زمین‌های واگذار شده برای تجهیز کارگاه سد در دهه ۸۰ تغییر کاربری داده است.

وی ادامه داد: دادگاه در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد و به رغم تلاش و پیگیری‌های ما و مسئولان استان اصفهان و مدارک موجود که دال بر تجهیز کارگاه بود، پس از هفت، هشت سال با حکم دادگاه این ساختمان‌ها تخریب شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره مدیریت سد "کوچری" اظهار کرد: مسئولان استان و نمایندگان شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار برای اینکه مدیریت سد کوچری در اختیار شرکت آب منطقه‌ای اصفهان قرار گیرد، بسیار تلاش کردند اما وزارت نیرو در نهایت تصمیم گرفت که مدیریت و بهره برداری از این سد را یک شرکت فرا استانی توسعه مدیریت منابع آب و نیروی ایران، معروف به "آب نیرو" برعهده گیرد.

وی با بیان اینکه استان‌های اصفهان، قم و مرکزی از سامانه سد کوچری بهره‌مند هستند، افزود: هم اکنون مدیریت سد کوچری به این شرکت واگذار شده است.

اصفهان ۵ متر مکعب بر ثانیه کمبود آب دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره آخرین وضعیت سامانه دوم آبرسانی (طرح گلاب ۲)، اظهار کرد: آب شرب اصفهان هم اکنون از سامانه تصفیه خانه بابا شیخعلی و از طریق تونل ۱۸ کیلومتری منتقل می‌شود که توان انتقال ۱۰.۵ مترمکعب آب بر ثانیه را دارد در حالی که بر اساس آخرین آمارهای شرکت آب و فاضلاب استان در حال حاضر نیاز اصفهان به ۱۵ مترمکعب بر ثانیه می‌رسد.

وی با بیان اینکه چاه‌های فلمن نیز دچار خشکی شده‌اند و هم اکنون امکان برداشت ۶۰۰ تا ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب از این چاه‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: اصفهان نزدیک به چهار تا پنج مترمکعب بر ثانیه کمبود آب دارد به همین دلیل در برخی از مجتمعات مسکونی شهرهای اصفهان تنها در طبقات همکف آب موجود است.

بهره برداری از خط اضطراری سامانه دوم آبرسانی در تابستان ۱۴۰۰

میرمحمدصادقی با بیان اینکه سامانه دوم آبرسانی با این نیت که کمبود آب اصفهان را تا سال ۱۴۱۰ جبران کند، در حال احداث است، اضافه کرد: ظرفیت این سامانه ۹.۵۷ مترمکعب بر ثانیه است؛ این سامانه از ۲۷ کیلومتر تونل تشکیل شده و یک تصفیه خانه و خطوط انتقال دارد که آب را به مخازن پیلاف در مجاورت دانشگاه صنعتی و مخزن گورت در شرق اصفهان برساند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی نبود اعتبار برای ادامه این طرح بوده است، گفت: تونل آماده بهره برداری است و هم اکنون روی خطوط مخازن پیلاف کار می‌کنیم و با شیوه‌های مختلف سرمایه گذاری از منابع داخلی شرکت آب منطقه‌ای و کمک‌های شرکت آب و فاضلاب از محل تبصره سه با مجوز شورای شهر اعتبار مورد نیاز تأمین می‌شود تا تابستان سال آینده خط اضطراری این سامانه راه اندازی شود.‌

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: خود طرح زمان بندی چهار سال دارد و فاز اول تصفیه خانه حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته و حدود ۱۵ کیلومتر از خط اضطراری سامانه اجرا شده است و از محل فروش زمین‌های مازاد آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای، هزینه‌ها در قالب تبصره ۱۲ قانون بودجه تأمین اعتبار خواهد شد.

سد سوم کوهرنگ ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی با بیان اینکه احداث تونل سوم کوهرنگ به طور کامل پایان یافته است، گفت: امسال به صورت موقت آب به میزان ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب پمپاژ و از طریق این تونل منتقل شد و سد سوم کوهرنگ نیز نزدیک به ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آمادگی بتون‌ریزی بدنه دارد و امیدواریم در دو سال شاهد آبگیری سد و سامانه سوم کوهرنگ نیز باشیم؛ هم اکنون خرید اراضی محدوده این سامانه نیز در حال انجام است.

میرمحمد صادقی درباره آخرین وضعیت طرح انتقال آب بهشت آباد، اظهار کرد: شرکت "آب نیرو" کارفرمای این پروژه است باشد و آب منطقه‌ای اصفهان به دلیل مشکلات بین استانی که وجود داشت در اجرای این طرح دخالت ندارد تا آنجا که اطلاع دارم همزمان گرفتن مجوزهای این طرح در حال انجام است.

وی یادآور شد: بر اساس طرح اولیه قرار بود از طریق پروژه بهشت آباد برای یزد، کرمان و اصفهان آب به میزان ۵۸۰ میلیون مترمکعب منتقل شود اما طرح کنونی بازنگری شد و دو استان یزد و کرمان از سد خرسان آبگیری خواهند شد و بهشت آباد فقط برای اصفهان ۲۵۰ میلیون متر مکعب تخصیص خواهد داشت.

لوله گذاری برای انتقال آب به گاوخونی هزینه بر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا می‌توان حقابه زیست محیطی ۱۷۶ میلیون مترمکعبی تالاب گاوخونی را با لوله گذاری از بند رودشتین تأمین کرد؟ گفت: محیط زیستی‌ها مخالف لوله‌گذاری در سیستم زاینده رود و یا هر رودخانه دیگری هستند و معتقدند آب باید در بستر رودخانه جریان داشته باشد از سوی دیگر این پیشنهاد هزینه بر است و مشکلات اجتماعی خاص خود را خواهد داشت.

حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب ۱۷۶ میلیون مترمکعب است

میرمحمد صادقی ادامه داد: اختلاف نظری که همواره بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو وجود دارد و هنوز حل و فصل نشده است درباره حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی است که محیط زیستی ها آن را حقابه تالاب اعلام می‌کنند در حالی که بر اساس تابلو منابع و مصارف وزارت نیرو که به ما ابلاغ می‌شود در یک سال آبی با بارش‌های نرمال ۱۷۶ میلیون مترمکعب از سد زاینده رود برای محیط زیست رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی باید رهاسازی شود؛ این مصوبه شورای عالی آب است.

وی افزود: حقابه ۳۱۳ میلیون مترمکعبی محیط زیست رودخانه و تالاب بر اساس مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست در استان اصفهان بوده است که در نتیجه آن اعلام می‌کنند ۱۷۶ میلیون مترمکعب حق تالاب گاوخونی است اما آنچه که مصوب شورای عالی آب است ۱۷۶ میلیون مترمکعبی است که از سد رهاسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اختلاف نظری که وجود دارد از تصمیم گیران در وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کردیم که با تشکیل جلساتی در این باره به عددی مشترک به توافق برسند و به ما اعلام کنند.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه احیای زاینده رود، احیای تالاب گاوخونی است، تاکید کرد: به رغم شرایط موجود حوضه زاینده رود همواره بیشترین تلاش را برای محیط زیست انجام دادیم و باید برای احیای تالاب تلاش کرد اما مراحلی دارد و ناگهان نمی‌توان آب را از محلی به محل دیگر برد.

وی گفت: نوع هندسه شبکه‌های آبیاری نیز برای اینکه آب به تالاب برسد شرایط را دشوار کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه آب در سال‌های اخیر یک موضوع چند انضباطی (multidisciplinary) شده است، خاطرنشان کرد: همه ارگان‌ها و سازمان‌ها در این موضوع به نوعی دخیل هستند اما به هر حال آب باید مدیریت واحد داشته باشد و هدف از تشکیل کارگروه احیای زاینده رود نیز همین است.

کد خبر 439214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.