کیت قاچاق وجود دارد/ادعای  تولید داروی کرونا از نیش زنبور را رد می کنیم

رئیس انستیتوپاستور ایران گفت: در حال حاضر روزانه ۳۵ هزار تست انجام می‌شود و با ظرفیت فعلی می‌توان به روزانه ۷۰ هزار تست هم رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا بیگلری دقایقی قبل در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که برای کرونا واکسن وجود داشته باشد، اظهار کرد: امروزه شرایط اضطرار جهانی وجود دارد، ۲۰۰ گروه متخصص در دنیا مشغول ساختن این واکسن هستند و در صورت تولید هر واکسنی برای این بیماری باید طی سه فاز آن را تست کرد.

وی گفت: در فاز اول داروی تولید شده بر روی تعدادی از افراد داوطلب تست می‌شود تا تأثیر آن چک شود، در مرحله دوم برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر تست می‌شود تا بی خطر بودن آن مشخص شود و در فاز سوم حدود ۳۰ هزار انسان داوطلب مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

رئیس انستیتوپاستور ایران افزود: باید بی خطر بودن واکسن مشخص شود، طی یک یا دو سال آینده باید واکسنی تولید شود که نیازهای افراد را تأمین کند.

وی با بیان اینکه در کشور نیز گروه‌های مختلفی در حال ساخت واکسن این بیماری هستند، ادامه داد: در ایران دو کشور از نظر زمانی جلوتر هستند، مطالعات حیوانی در حال انجام است و به زودی به فاز اول تست این واکسن می‌رسیم.

بیگلری تاکید کرد: باید توجه داشت که در صورت تولید واکسن اگر همه شرکت‌های تولید دارویی در جهان به میدان بیایند باز هم نمی‌توان برای هشت میلیارد نفر در کشور واکسن تولید کرد.

تا دو سال آینده منتظر داروی کرونا نباشید

وی با بیان اینکه تولید واکسن کرونا زمان بر است، ادامه داد: طی دو سال آینده رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید این بیماری را مهار کنیم.

رئیس انستیتوپاستور ایران در خصوص آخرین وضعیت تولید کیت در ایران گفت: ما از سوم اسفند ماه فراخوان تولید این کیت را دادیم، ۵۳ شرکت در این فراخوان شرکت کردند، معاونت علم و فناوری رئیس جمهور ورود کرد، در اواخر اسفند کیت مولکولی دو شرکت در شرایط اضطرار مجوز گرفتند.

وی ادامه داد: طی فروردین ماه این دو شرکت کار تولید گسترده را آغاز کردند و درصد قابل توجهی از نیاز کشور و معادل ۶۰ درصد از نیاز را برطرف کرده است.

بیگلری افزود: کیت لایزا نیز حداقل سه شرکت مورد تائید قرار گرفته‌اند، در مقایسه با کیت‌های خارجی چیزی کم ندارند و با توجه به اینکه تاکید می‌کنیم کیت لایزا فقط در سراپیدمیولوژی دارد.

وی تاکید کرد: کیت لایزا نباید برای افراد مشکوک به کار رود چون گمراه کننده است.

رئیس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه با برای تشخیص کرونا به اطلاعات و مشورت‌های بیرونی تکیه نکردیم، ادامه داد: این باعث افتخار کشور است که با دست خالی و دستگاه‌های موجود شبکه تشخیصی را راه‌اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه تأمین دستگاه‌ها در کشور کار سختی است، ادامه داد: دسترسی ما به دستگاه‌ها سخت است.

بیگلری با بیان اینکه در ابتدای شیوع کرونا روزانه ۱۰۰ مورد تست در روز انجام می‌شد و در اواخر اسفند به روزانه هشت هزار نفر رسیدیم، ادامه داد: نیمه اول فروردین غربالگری را انجام دادیم که به ما کمک کرد، ۲۸ درصد از افراد خانواده تست مثبت دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه ۳۵ هزار تست انجام می‌شود و با ظرفیت فعلی می‌توان به روزانه ۷۰ هزار تست هم رسید.

۳۰ درصد از کیت‌های مورد استفاده در ایران وارداتی است

رئیس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه ۳۰ درصد از کیت‌های مورد استفاده در کشور وارداتی است، ادامه داد: بخشی از این کیت‌ها اهدایی است، سیاستگذاری را برای پاییز در زمینه انجام تست مشترک آنفلوآنزا و کرونا است.

وی در خصوص بررسی کیت‌های خارجی در کشور تصریح کرد: ما در کشور پروتکل‌هایی را تعریف کردیم که همه بخش‌ها باید با این پروتکل فعالیت می‌کردند و در بخش خصوصی و دولتی این موضوع مورد تاکید قرار گرفت و در دریافت کیت‌ها نظارت خوبی داشتیم.

مرگ ۹ نفر بر اثر هاری در ایران

بیگلری در خصوص مهار هاری در کشور گفت: امروزه در دنیا ۷۰ هزار مرگ انسانی در هاری داریم اما در کشور ما تعداد مرگ ناشی از هاری در سال گذشته ۹ مورد بوده است.

وی افزود: سامانه خوبی برای پایش هاری داریم، هر استانی که این موضوع را گزارش کند در کمترین زمان ممکن بررسی انجام می‌شود.

رئیس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه ما نقشی در داروی آنفلوآنزا نداریم، گفت: یکی از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید این دارو ورود کرده و بنا بر آخرین اخبار موفقیت‌هایی نیز داشته است.

وی در خصوص خطای کیت‌های تشخیص کرونا گفت: کیت‌های پی سی آر به میزان ۷۰ درصد موفق است، البته عوامل مختلفی این درصد را تعیین می‌کند.

بیگلری با بیان اینکه انستیتوپاستور ایران آزمایشگاه‌ها و به ویژه آزمایشگاه‌های خصوصی را ارزیابی می‌کنیم، ادامه داد: با ارسال نمونه‌های خاص کیفیت این مراکز را ارزیابی می‌کنیم.

وی در خصوص وجود کیت غیرمجاز در آزمایشگاه‌ها گفت: مساله کیت‌های قاچاق همیشه مطرح بوده است، از اول سعی کردیم کیت‌های غیر مجاز را وارد نکنیم، در آزمایشگاه‌های مرجع کنترل به خوبی انجام می‌شود.

رئیس انستیتوپاستور ایران گفت: نمی‌توان گفت هیچ کیت قاچاقی نداریم، ما آزمایشگاه‌های دولتی را به دقت بررسی می‌کنیم. ۷۰ درصد آزمایشگاه‌های دولتی در سراسر کشور نمره عالی دارند و ۳۰ درصد دیگر کمتر از پنج درصد نیاز به توجه جدی دارند.

فراهم کردن کیت در کشور کار ساده ای نیست

وی ادامه داد: فراهم کردن کیت در کشور کار ساده ای نیست، اگر روزی فرصتی باشد خواهم گفت که چگونه در روزهای بحرانی کیت‌ها را به کشور وارد کنیم، ذخایر استراتژیک همیشه سعی شده در حد معقول نگهداشته شود.

بیگلری با بیان اینکه هدف ما از تغییر استراتژی تست کرونا فقط کمبود کیت نبود، گفت: تأثیر تست‌ها نیز در این زمینه تأثیرگذار بود ضمن اینکه هر تست برای ما ۱۰ دلار هزینه داشت.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانستیم از دستگاه‌هایی که در دنیا وجود دارد استفاده کنیم، دستگاه‌های خارجی در هر بار می‌تواند دو الی سه هزار تست را انجام دهند و این در حالی است که دستگاه‌های داخلی توان انجام نهایت ۱۰۰ تست را دارند.

ادعای تولید داروی کرونا از نیش زنبور را رد می‌کنیم

رئیس انستیتوپاستور ایران در خصوص ادعای نیش زنبور برای تولید واکسن کرونا گفت: این ادعاها هیچکدام مورد تأیید ما نیست و عقاید شخصی مطرح می‌شود.

وی در خصوص اختلاف سازمان اوقاف و انستیتوپاستور ایران بر سر زمین این مرکز اظهار کرد: این مرکز بر اساس نیت واقف راه اندازی شده است، رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه تاکید داشتند و ما مطمئن هستیم که خدا همراه کسانی است که در روزهای سخت یار و یاور مردم بودند.

بیگلری با بیان اینکه ۱۹۰ آزمایشگاه که ۱۱۵ مورد دولتی و ۷۵ آزمایشگاه خصوصی در کشور تست کرونا را انجام می‌دهند، ادامه داد: توسعه این آزمایشگاه‌ها را در دستور کار داریم.

وی در خصوص ژنوم ویروس کرونا گفت: این ژنوم را پس از بررسی با ویروس ووهان مطابقت دادیم، جهش‌هایی نشان داده که طی این زمان در ایران وجود داشته است، نکته مهم این است که علاوه بر جهش عامل بزرگ‌تر در بیماری زایی نقش دارد که آن سیستم ایمنی و زمینه ژنتیکی افراد است.

رئیس انستیتوپاستور ایران ادامه داد: اگر قرار بود تنها عامل تأثیرگذار ژنوم ویروس باشد باید شدت بیماری یکسان باشد و این در حالی است که پاسخ ایمنی افراد در این زمینه بسیار مهم است.

وی در خصوص اثر انواع امواج بر روی ژنوم اضافه کرد: این امر نیز تأثیر گذار است اما باید توجه داشت که کرونا بیماری ناشناخته‌ای است و نمی‌توان هنوز در مورد تأثیر موارد مختلف بر روی آن اظهار نظر کرد.

بیگلری با بیان اینکه پیش فروش داروی کرونا کلاهبرداری است، ادامه داد: اگر دارو بیاید از طریق وزارت بهداشت توزیع می‌شود و شرکت‌های خصوصی امکان توزیع دارو را ندارند.

کد خبر 439153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.