۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
تپه اشرف تعیین تکلیف می‌شود

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت: ساماندهی سیما و منظر شهری و بازآفرینی و باز زنده‌سازی محیط شهری در اولویت فعالیت‌های مدیریت شهری اصفهان قرار گرفته و شهرداری منطقه چهار نیز نجات‌بخشی و احیای تپه اشرف را در دستور کار خود قرار داده است.

رضا اخوان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تپه اشرف یکی از کهن‌ترین بناهای شهر اصفهان در مجاورت پل تاریخی شهرستان است که قدمت آن به هفت هزار سال پیش باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه تپه اشرف حدود هفت هکتار از اراضی خیابان مشتاق دوم را فرا گرفته است، تصریح کرد: این تپه از سال‌ها قبل به به لحاظ فیزیکی و کالبدی شرایط مناسب و مطلوب سیما و منظر جهان‌شهر اصفهان نداشته است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان افزود: در این دوره مدیریت شهری که ساماندهی سیما و منظر شهری و بازآفرینی و باززنده‌سازی محیط شهری در اولویت فعالیت‌ها قرار گرفت، شهرداری منطقه چهار نیز نجات‌بخشی و احیای تپه اشرف را در دستور کار خود قرار داد، زیرا کاووش‌ها و اقدامات شده در سال‌های قبل توسط میراث فرهنگی و شهرداری به طور شایسته نبوده و بلاتکلیف رها شده بود.

وی گفت: تپه اشرف دارای دو بعد مکمل است، یکی بعد تاریخی و میراث فرهنگی غنی آنک ه کاووش و کشف آثار در ماهیت و محتوای آن باید توسط کارشناسان مجرب و باستان شناس تحت نظارت و ضوابط و اصول سازمان میراث فرهنگی انجام گیرد که این موضوع در سنوات قبل به صورت مقطعی و ناقص و محدود انجام گرفته، اما به دلیل گستردگی و وسعت محدوده و حریم تاریخی و میراثی محل، نیاز به برنامه ریزی و اهتمام ویژه دارد و بُعد دوم آن به عنوان فضای شهری که به لحاظ سیما و منظر بخشی از محیط و کالبد شهر باید از این شرایط نامطلوب خارج شده و ساماندهی و احیا شود و در قالب محور گردشگری جذاب در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گیرد.

اخوان با بیان اینکه با همکاری علیرضا جعفری‌زند، سرپرست تیم باستانی شناسی و کاووش تپه اشرف، سال ۹۷ یک مرحله کاووش در این تپه تاریخی انجام شد، ادامه داد: امسال با توجه به عبور کانال لوله آب از جوار تپه اشرف و برای تایید امکان آن، با دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی، کاووش‌ها ادامه پیدا کرد و در مراحل انجام شده به بقایای آثار تاریخی رسیدند که احداث کانال از این مسیر منتفی شد.

وی افزود: مقرر شده گزارش کامل و مستند از وضعیت گذشته، تاریخچه و برنامه و پروپوزال پیش بینی شده قابل اجرا برای احیا و نجات بخشی تپه اشرف و خروج از شرایط نامطلوب آن توسط سرپرست تیم باستانی شناسی ارائه شود و برای ساماندهی آن یک تفاهم نامه بین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی تهیه و این موضوع فاز بندی شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه شهرداری آمادگی حمایت و تسهیلگری امور برای انجام ادامه کاووش در تپه تاریخی اشرف را دارد، تسهیلات و شرایط لازم فراهم و موانع کار برداشته شود.

کد خبر 439049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.