تشخیص زود هنگام پارکینسون در پژوهشکده رویان اصفهان

پژوهشگر پژوهشکده رویان اصفهان گفت: امکان تشخیص زود هنگام بیماری پارکینسون با استفاده از دسته‌های خاصی از نشانگرهای میکرو RNA بالقوه با صحت بالای ۹۵ درصد در پژوهشکده رویان امکانپذیر شده است.

مریم بهارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با توضیح درباره پیشرفت‌های اخیر پژوهشکده زیست فناوری رویان در دانش پایه بیماری‌های آسیب عصب گفت: بیماری‌های آسیب عصب یا "نورو دژنراتیو" (Neurodegenerative Disease) از جمله آلزایمر، پارکینسون، ام اس و ای ال اس در سال‌های اخیر در اکثر جوامع شیوع فراوانی یافته است.

وی گفت: پژوهشکده رویان در چند سال گذشته اقدام به تشکیل گروه‌های تحقیقاتی جهت دستیابی به دانش پایه مورد نیاز در زمینه تشخیص و درمان بهنگام این بیماری‌ها کرده است.

این دانشجوی دکترای زیست شناسی سلولی مولکولی پژوهشکده زیست فناوری رویان خاطرنشان کرد: از چند سال گذشته با همکاری اساتید دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد شهرکرد، پزشکان متخصص مغز و اعصاب و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روی تشخیص مولکولی ام اس و پارکینسون تمرکز کرده‌ایم و به نتایج جالب و قابل توجهی دست یافته‌ایم؛ امکان تشخیص بهنگام بیماری پارکینسون با استفاده از دسته‌های خاصی از نشانگرهای میکرو RNA بالقوه با صحت بالای ۹۵ درصد از جمله نتایج این تحقیقات در زمینه دانش پایه بیماری‌های آسیب عصب است.

وی با بیان اینکه چند مورد از نتایج این تحقیقات در مجله‌های معتبر علمی از جمله "Scientific Reports" چاپ شده است، تصریح کرد: تحقیقات درباره بیماری‌های آسیب عصب در پژوهشکده رویان با همکاری متخصصان دیگر انجام شده و ادامه دارد.

بهارلویی با اشاره به اینکه در مورد بیماری ام اس نیز در پژوهشکده رویان روی بیماران جمعیت اصفهان و افراد داوطلب سالم مطالعه شد، اضافه کرد: انجام این تحقیقات به یافتن شبکه تنظیم ژن‌های مسئول ایجاد این بیماری در سلول‌های تک هسته‌ایی خون منجر شد که نتایج این مطالعات نیز در مجلاتی از جمله Molecular Therapy و Nucleic Acids منتشر شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد مدل سلولی بیماری‌های پارکینسون و ام اس نیز با موفقیت انجام شده است، تصریح کرد: ادامه تحقیقات سلولی جهت تأیید عملکرد نشانگرهای شناسایی شده توسط دانشجویان و پژوهشگران پژوهشکده رویان در حال انجام است.

این پژوهشگر رویان و مسئول گروه تحقیقاتی‌ ای ال اس رویان تاکید کرد: حدود دو سال گذشته همکاری این پژوهشکده با جمعیت حمایت از بیماران ای ال اس و نوروپاتی به همت غلامرضا قربانی، بنیانگذار این جمعیت که خود به این بیماری مبتلا بود شکل گرفت. همیاری و هم افزایی مؤسسات مختلفی از جمله دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با پژوهشکده زیست فناوری رویان منجر به تشکیل گروه تحقیقاتی‌ ای ال اس شد.

وی توضیح داد: در گروه تحقیقاتی‌ ای ال اس با بهره گیری از دانش روز زیست شناسی، پزشکی، بیوانفورماتیک و زیست شناسی سامانه‌ای، در حال بررسی و نمونه گیری از بیماران داوطلب و افراد سالم جهت ردیابی مکانیسم این بیماری و روش‌های بالقوه جهت کمک به تشخیص و درمان آن هستیم.‌

کد خبر 439035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهیلا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    1 0
    چه جالب