نخستین کود آزمایشگاهی تولید داخل چه مزیت‌هایی دارد؟

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: در سری جدید تولید کود از فناوری آنزیم‌ها استفاده شده و بیوکمپوست تولید شده به علت کم شدن دوره عمل آوری کود مشکلات زیست محیطی کمتری ایجاد می‌کند.

فرید ملکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در روند تبدیل کود کمپوست به علت مدت زمان بالای فرآوری، بوی فراوان تولید شده و مگس و حشرات در آن تخم گذاری کرده و متولد می‌شوند، اما در سری جدید تولید کود از فناوری آنزیم‌ها استفاده شده و بیوکمپوست تولید شده به علت کم شدن دوره عمل آوری کود، مشکلات زیست محیطی کمتری ایجاد می‌کند.

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با بیان اینکه ما در حال تولید اولین کود آزمایشگاهی هستیم، تجهیزات کارخانه اورهال شده و تولید آزمایشی کود نیز شروع شده است، تصریح کرد: به علت تفکیک نکردن مناسب توسط شهروندان، زباله در مرحله اول روی خطوط مکانیزه تفکیک شده و پس از جداسازی پسماند خشک، مواد آلی به منظور هوادهی مناسب و تزریق آنزیم به سالن تمیز اولیه ارسال و پس از هوادهی، کود درشت حاصل می‌شود.

ملکان عنوان کرد: این کود پس از عبور از سرندها به کود نرم تبدیل شده و سپس طی فرایندی با اضافه کردن مواد اولیه و مکمل کود گرانوله حاصل می‌شود و بیشتر مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد. کود نرم نیز در روند کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما کاربرد آن متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته به دلیل جمع آوری نکردن مناسب شیشه‌ها از زباله‌ها، کود حاصل دارای سیلیس فراوان بوده و میزان مرغوبیت محصول تولیدی (کود کمپوست) را پایین می‌آورده که در اورهال جدید با در نظر گرفتن و طراحی یک خط جدید، سعی در برطرف کردن این مشکل شده است.

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج افزود: در صورت انجام دقیق و درست این روند، زباله دفنی حداقل ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند که با توجه به جداسازی نایلون و شمع‌های غیرقابل بازیافت، ارسال آن به واحد پیرولیز و تبدیل آن به مواد اولیه و پایه نفت خام، میزان دفن زباله شهر کرج به کمترین میزان خواهد رسید.

ملکان ابراز امیدواری کرد با مشارکت بیشتر مردم بتوانیم کودی با بالاترین حد کیفیت تولید کنیم تا از واردات کود شیمیایی جلوگیری کرده و با آن محصولات کشاورزی  ارگانیک تولید کنیم.

کد خبر 438902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.