توزیع آب برای کشت تابستانه به تامین آب شرب اصفهان در پاییز لطمه نزند

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه در کشاورزی باید بهره وری استفاده از آب را افزایش داد، گفت: برنامه‌ریزی برای توزیع آب کشت تابستانه نباید به تامین شرب و بهداشت اصفهان در ماههای پیش رو لطمه وارد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به رغم اینکه در برنامه تأمین منابع و مدیریت مصارف وزارت نیرو برای سال آبی ۹۸-۹۹ که حدود یک ماه دیگر به پایان می‌رسد، توزیع آب برای کشت تابستانه در نظر گرفته نشده بود اما با تلاش کشاورزان و مسئولان استانی این امر محقق شد و با وجود ذخیره حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب سد زاینده‌رود، از ۱۲ تیرماه آب برای کشت تابستانه رهاسازی شد و تا پایان شهریور این توزیع آب ادامه خواهد داشت. البته کشاورزان برای دریافت سهمیه آب کشت تابستانه متعهد شدند در صورتی که میزان ذخیره سد به خط قرمز تأمین آب آشامیدنی رسید، آب کشاورزی قطع شود. خط قرمز تأمین آب آشامیدنی معادل ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و از این رو ذخیره سد یاد شده در پایان شهریور باید بیش از این میزان باشد.

به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، کشاورزان در کارگروه استانی سازگار سازی با کم آبی برای دریافت آب برای کشت تابستانه متعهد شدند که با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر بارش‌های کم و دیرهنگام در سال آبی پیش رو، آب برای کشت پاییزه مطالبه نخواهند کرد.

بر پایه پیش آگاهی اداره کل هواشناسی استان اصفهان و نظرات شماری از اقلیم شناسان پاییز ۹۹ گرم و خشک خواهد بود و بارش‌ها در سال آبی پیش رو با تأخیر و کم پیش بینی می‌شود؛ این شرایط در حوضه آبریز زاینده رود و فلات مرکزی نیز به مراتب شدیدتر است و حتی گفته شده زمستان نیز بارش‌ها در این حوضه چندان مطلوب نخواهد بود.

این در حالی است که با توجه به آمار ورودی ۱۸ مترمکعب و خروجی ۹۰ مترمکعب بر ثانیه سد زاینده رود بیم آن می‌رود که ذخیره این سد تا پایان شهریور از خط قرمز تأمین آب شرب کمتر شود که این امر به نگرانی‌ها درباره تأمین آب آشامیدنی بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مردم اصفهان در پاییزی پرچالش دامن می‌زند.

در این پیوند استاد تمام گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: تأمین آب شرب اولین اولویت در بخش‌های مختلف مصارف است و محیط زیست، کشاورزی و صنعت در اولویت‌های بعدی قرار دارند اگر آب شرب تأمین شود می‌توان به بخش‌های دیگر نیز پرداخت.

جهانگیر عابدی کوپایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه وظیفه دولت تأمین آب آشامیدنی برای مردم است، افزود: با این حال برنامه ریزان استانی طبق آماری که از ورودی و خروجی سد زاینده رود داشتند برای توزیع آب کشت تابستانه کشاورزان اصفهان تصمیم‌گیری کردند ولی این تصمیم نباید لطمه‌ای به تأمین آب شرب و بهداشت مردم این خطه وارد کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: هنگامی که با کمبود آب مواجه هستیم همه بخش‌ها باید تحت تأثیر قرار گیرند و صرفه‌جویی کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برنامه‌ریزی باید بر اساس اصول مدونی باشد که لحظه‌ای تصمیم‌گیری نکنیم؛ مصرف آب شرب و بهداشت استان اصفهان سالانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است این خط قرمز ماست که به عنوان یک اصل باید به آن توجه داشت و پس از آن به بخش‌های دیگر پرداخت با وجود این مسئولان نگران بخش‌های دیگر نیز هستیم زیرا بسیاری از کشاورزان پایین دست معیشتشان به تأمین آب برای کشت وابسته است.

عابدی کوپایی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی در سراسر دنیا بیشترین مصرف کننده آب است. در واقع حدود ۷۰ درصد آب مصرفی به بخش کشاورزی اختصاص دارد. این آمار در مناطق مختلف ایران بین ۵۰ تا ۹۰ درصد متغیر است. با وجود این در کشاورزی باید به سمت اجرای طرح‌های آبیاری نوین و قطره‌ای پیش رفت که می‌تواند صرفه‌جویی داشته باشد.

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در کشاورزی باید به فکر توسعه عمودی باشیم تا توسعه افقی؛ یعنی بهره‌وری آب را باید افزایش دهیم.

عابدی کوپایی با بیان اینکه آب شرب را نمی‌توان قطع کرد اما باید برای مدیریت منابع کاهش لازم داده شود و مردم صرفه‌جویی کنند، افزود: سازمان آب و فاضلاب استان نیز برای صرفه‌جویی در بخش آب شرب و بهداشت باید با هشدارهای لازم مردم را آگاه کند؛ باید آینده‌نگر بود تا در ماه‌های پیش رو در صورت کاهش بارندگی‌ها لطمه‌ای به تأمین آب آشامیدنی مردم وارد نشود.

وی گفت: هر زمان که با کمبود آب روبرو هستیم صرفه‌جویی در همه بخش‌ها باید باشد؛ این تصمیم در سراسر دنیا در مناطق کم آب گرفته می‌شود و بخش آب شرب و بهداشت را نیز در بر می‌گیرد برای مثال در ایالت کالیفرنیا آمریکا که در این باره شرایطی مشابه ما دارند مردم اگر در مصرف آب شرب و بهداشت زیاده روی کنند جریمه می‌شوند؛ از این رو رعایت اصول صرفه‌جویی توسط مردم نیز ضروری است.

کد خبر 438892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.