دوستی با اشغالگر

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، درست در روزی که ۱۰۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در صفحه توئیتر خود خبر از رخدادی داد که نه تنها فلسطین و جامعه عرب که احزاب داخلی رژیم صهیونیستی را به کما برد؛ "توافق دیپلماتیک رژیم صهیونیستی و امارات"

به گزارش خبرنگار ایمنا، امارات دقایقی پس از توئیت ترامپ، با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به پیمان آبراهام، روز پنجشنبه در تماس ۱۶ دقیقه‌ای ترامپ با بن زائد و نتانیاهو به ثبت رسیده و قرار است تا سه هفته دیگر در کاخ سفید نهایی شود.

ترامپ این توافق را تاریخی و مهمترین دستاورد ۲۵ سال اخیر خوانده که در نوع خود جای تأمل دارد. وی در نشست خبری خود در کاخ سفید، ضمن ابراز خرسندی از این توافق گفت که "این توافق همکاری‌های گردشگری، امنیتی، سرمایه‌گذاری و انرژی را شامل می‌شود و از این پس برای نخستین بار امکان پرواز مستقیم بین امارات و اسرائیل و تبادل سفارتخانه و سفرای تجاری برای طرفین امکانپذیر خواهد شد. اما در مقابل این عادی‌سازی، اسرائیل نیز تا اطلاع ثانوی طرح الحاق کرانه باختری را به حال تعلیق درمی‌آورد. "

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز که مدتی است تلاش خود را برای به سرانجام رساندن طرح الحاق کرانه باختری به کار گرفته بود، توقف اجرای این طرح در ازای توافق با امارات را به خواست آمریکا اعلام کرد.

در پی اعلام توافق آمریکا، اسرائیل و امارات برای آغاز روابط رسمی میان تل آویو و ابوظبی و همچنین توقف طرح الحاق اراضی فلسطینی، موجی از واکنش‌ها در سراسر جهان به راه افتاد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی، این اقدام را یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل آویو دانست که بدون تردید حاصل آن تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به این توافق، خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب و همچنین نشست فوری رهبران و گروه‌های فلسطینی برای بررسی پیامدهای این توافق شد و در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت که "این توافق برای فلسطینی‌ها الزام‌آور نیست و هرگز به آن احترام گذاشته نخواهد شد. مردم ما در مخالفت با عادی‌سازی روابط یا به رسمیت شناختن اشغالگران، متحد هستند. ما اجازه نمی‌دهیم کسی از فلسطین، قدس، مسجدالاقصی و شهدای آن به عنوان پلی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل استفاده کند."

روابط کشورهای عربی منطقه با اسرائیل در سالیان گذشته بارها دچار تغییر شده است. در سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ کشورهای منطقه برای مقابله جدی با این رژیم اشغالگر با یکدیگر متحد شدند، اما با گذشت زمان، این روابط خصمانه کشورهای عربی با اسراییل بعضاً به روابط دوستانه تبدیل شد؛ به صورتی که برخی از آنها مانند مصر، عربستان، عمان و بحرین، این رژیم را به رسمیت شناختند.

از طرف دیگر، چند سالی است که کشورهای عربی منطقه نسبت به رژیم صهیونیستی و ارتباط با آن روی خوشی نشان نمی‌دادند، اما توافق پنجشنبه امارات با این رژیم که با میانجیگری ترامپ صورت گرفت، مهر تأییدی بر رویکرد نزدیک اعراب با صهیونیست‌ها بود.

بدین ترتیب امارات سومین کشور عربی و نخستین کشور حوزه خلیج‌فارس است که با رژیم اسرائیل به همکاری می‌پردازد تا قبل از انعقاد این قرارداد تنها مصر و اردن با صهیونیست‌ها قرارداد صلح امضا کرده بودند. حال باید دید که جامعه عرب و کشورهای منطقه به این قرارداد چه واکنشی نشان خواهند داد و تأثیر آن بر منطقه و روابط میان کشورها چه خواهد بود؟

قرارداد میان امارات و رژیم صهیونیستی خیانت به جهان اسلام و عرب است

عبدالرسول شبیبی، کارشناس خاورمیانه معتقد است که توافق میان امارات متحده و رژیم صهیونیستی در سیاست‌های داخلی آمریکا و به ویژه تلاویو تأثیرگذار خواهد بود؛ زیرا بنیامین نتانیاهو متهم به بسیاری از پرونده‌های فساد اقتصادی بوده و حاکمیت ائتلافش شکننده است. دونالد ترامپ نیز کمتر از ١٠٠ روز دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری فرصت داشته و با چالش‌های بسیاری رو به رو است؛ بنابراین به همراه نتانیاهو به دنبال برگ برنده‌ای برای برتری در انتخابات ریاست جمهوری و پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی هستند.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، سرزمین‌های اشغالی وضعیت حقوقی معینی دارند که در سال ۱۹۶۰ توسط رژیم صهیونیستی اشغال شدند؛ بنابراین هیچ دولتی نمی‌تواند مالکیت خود را بر این سرزمین‌ها اعلام کند. قرارداد میان امارات و رژیم صهیونیستی نوعی خیانت به جهان اسلام و عرب تلقی می‌شود.

ایران نباید نسبت به این قرارداد سکوت کند

محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و امارات گامی جدی برای تهدید امنیت ملی ایران است.

به گفته وی، رژیم صهیونیستی پس از توافقی که با عمان داشت، همیشه در تلاش بود تا با نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس، تهدیدی جدی برای ایران باشد؛ بنابراین جمهوری اسلامی نباید نسبت به قرارداد میان رژیم صهیونیستی و امارات سکوت کند زیرا اگر رژیم اشغالگر قدس در همسایگی ایران احساس راحتی کند، امنیت ملی کشور را به خطر خواهد انداخت.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، بعد از ناکامی آمریکا در حمایت از امارات در شورای خلیج فارس، امارات نیز به تعبیر خود برای جلوگیری از تهدیدات ایران، با رژیم صهیونیستی متحد شد. این آخرین تلاش حکومت‌های فاقد مشروعیت مردمی برای تأمین امنیت و حفظ سلطنت است.

کوشکی خاطرنشان کرد: این قرارداد موجب گسترش فشارهای تبلیغاتی کشورهای اسلامی علیه امارات می‌شود، اما ابوظبی به آن توجهی نخواهد کرد؛ زیرا دنبال حضور رژیم صهیونیستی در خلیج فارس و راه اندازی پایگاه در این حوزه است، اما چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. چنین حکومت‌هایی همیشه خودشان به سمت فروپاشی قدم بر می‌دارند.

کد خبر 438825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.