کرونا ویروس از طریق غذای منجمد منتقل می‌شود؟

مقامات چینی به مردم توصیه کردند در خرید محصولات گوشتی و غذاهای دریایی یخ زده وارداتی، به ویژه در دوران همه گیری ویروس کرونا احتیاط کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات بهداشتی کشور نیوزلند اعلام کردند که موج جدید شیوع کرونا ممکن است به دلیل وارد کردن غذاهای منجمد باشد، زیرا یکی از افراد مبتلا به کرونا در فروشگاهی کار می‌کند که چنین کالاهایی را از خارج کشور سفارش می‌دهد. مقامات چینی نیز خبرهای مشابهی را در این زمینه گزارش کردند. آن‌ها متوجه وجود ویروس روی بسته‌های میگو و مرغ یخ زده شدند که به ترتیب از اکوادور و برزیل وارد چین شده بود. بنابراین به مردم توصیه کردند در خرید محصولات گوشتی و غذاهای دریایی یخ زده وارداتی، به ویژه در دوران همه گیری ویروس کرونا احتیاط کنند.

گروهی از متخصصان آمریکایی معتقد هستند احتمال شیوع ویروس کووید -۱۹ از طریق غذاهای یخ زده کم است. این اتفاق غیرممکن نیست، اما ویروس در خارج از بدن انسان پایدار نیست. منجمد کردن ویروس به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند، به همین دلیل است که فکر می‌کنیم احتمال شیوع ویروس کرونا در کارخانه‌های بسته بندی گوشت بسیار زیاد است، اما فرضیه انتقال ویروس از طریق این سطوح هنوز هم نادر است، حتی اگر یخ زده یا سرد باشند.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد غذا یا زنجیره غذایی نقشی در انتقال ویروس کرونا داشته باشد و مردم باید با خیال راحت مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کنند. به احتمال بسیار زیاد مقامات چینی RNA ویروسی را روی بسته بندی مواد غذایی مشاهده کرده‌اند، که تهدید بزرگی برای سلامت افراد به شمار نمی‌رود. با وجود اینکه RNA از نظر ویروس شناسی عفونی است، اما عملاً اینگونه نیست.

زمانی که افراد سطح یا شی‌ء آلوده به ذرات ویروسی را لمس کنند و سپس با دست آلوده دهان، بینی یا چشمان خود را لمس کنند، به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. طول عمر ویروس روی اشیا به جنس آن ماده بستگی دارد. نتایج یک مطالعه نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند به مدت سه ساعت روی کاغذ یا پارچه باقی بماند، در حالی که نتایج پژوهش دیگری نشان داده که ذرات ویروسی می‌توانند به مدت یک روز روی مقوا و تا سه روز روی پلاستیک و استیل زنده بمانند. به گفته محققان ویروس کرونا معمولاً از طریق ذرات معلق در هوا پخش می‌شود و از طریق سطوح آلوده به راحتی منتقل نمی‌شود؛ البته همچنان به مردم توصیه می‌شود سطوحی را که با آن‌ها تماس دارند، ضدعفونی کنند.

لازم است مغازه‌داران و افرادی که وظیفه حمل مواد غذایی را بر عهده دارند، در دوران شیوع بیماری کرونا، تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند. آن‌ها باید از ماسک استفاده کنند، دست‌های خود را به طور مرتب بشویند و ضدعفونی کنند و در صورتی که بیمار هستند در منزل بمانند. همچنین توصیه شده است که این افراد تا زمانی که دست‌های خود را ضدعفونی نکرده‌اند صورتشان را لمس نکنند.

کد خبر 438803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.