اثر گیاه "یاس امین الدوله" در مقابله با کووید ۱۹

تاثیر نداشتن رژیم غذایی در تعیین جنسیت جنین، شیوع دیسک کمر و گردن در جوانان، تاثیر دهان شویه‌ها در کاهش احتمال انتقال کروناویروس، اثر گیاه "یاس امین الدوله" در مقابله با کووید ۱۹ و افزایش احتمال مرگ ناشی از کرونا در مبتلایان سیروز کبدی را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تاکنون هیچ شواهد علمی قوی وجود ندارد که ثابت کند رژیم‌های غذایی می‌تواند در تعیین جنسیت جنین مؤثر باشد.

غزاله اسلامیان افزود: برخی زنان باردار جهت تعیین جنسیت فرزندان خود قبل از بارداری اقدام به پیروی از رژیم‌های غذایی ناصحیح می‌کنند و این رژیم‌ها را بدون مشورت با متخصص تغذیه از طریق فضای مجازی و اینترنت دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون بر اساس یافته‌های آخرین مطالعات اطلاعاتی که در مورد افزایش یا تغییر برخی یون‌ها به منظور بالا بردن شانس فرزند پسر داده می‌شود مربوط به مطالعات محدود حیوانی است و در مطالعات انسانی شواهدی در این زمینه وجود ندارد که ثابت کند، رژیم‌های غذایی می‌تواند در تعیین جنسیت جنین مؤثر باشد.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر فردی ادعا کند با رژیم غذایی تعیین جنسیت می‌کند، ادعای او پشتوانه علمی ندارد و به سلامت مادر، جنین و در نهایت سلامت نسل‌های آینده آسیب خواهد زد، زیرا رژیم‌های غذایی که به قصد دختر یا پسردار شدن به غلط تجویز می‌شوند، موجب محروم ماندن مادران باردار از مصرف چندین گروه غذایی و ماده مغذی ضروری برای بدن خواهد شد. همچنین این ادعا که مصرف یا عدم مصرف یک ماده غذایی توسط مادر باردار می‌تواند جنسیت جنین را تغییر دهد، کاملاً غلط است.

شیوع دیسک کمر و گردن در جوانان

یک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: تغییر سبک زندگی و رفتارهای هیجانی در بین جوانان باعث شده تا دیسک کمر و گردن در بین افراد ۱۶ تا ۲۲ سال به شدت شیوع پیدا کند.

علی محمدی مقدم اظهار کرد: استفاده طولانی مدت نوجوانان و جوانان از سیستم‌های الکترونیکی نظیر تلفن همراه، تبلت و رایانه باعث شده تا نوع ایستایی و شکل ستون فقرات در دراز مدت تغییر کرده و مهره‌های کمر و گردن تحت فشار قرار گیرد که البته همین امر سن کمردرد و فتق دیسک را پایین آورده است به طوری که طی چند سال اخیر شاهد شیوع این عارضه در بین افراد زیر ۲۲ سال هستیم.

وی تصریح کرد: رفتارهای هیجانی نظیر انجام حرکات دینامیکی ورزشی بدون آمادگی و یا وزنه زدن‌های سنگین در باشگاه‌ها باعث شده تا این روزها جوانان زودتر از افراد مسن زیر تیغ جراحی روند.

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات با بیان اینکه فشارهای کم دائمی می‌تواند باعث فتق دیسک شود، افزود: اعمال فشارهای کم اما مکرر مانند سال‌ها پشت میز نشینی و یا استفاده بیش از اندازه موبایل می‌تواند به تدریج دیسک کمر را تحریک کند به همین دلیل گاهی علت فتق دیسک را باید در سبک زندگی جست‌وجو کرد ممکن است فرد بدون ورزش و تحرک ساعت‌ها نشسته باشد، پس نمی‌توان به طور قطعی گفت که علت بیرون زدن دیسک فقط به بلند کردن وسایل سنگین خلاصه شود.

وی با توضیح اینکه استرس زیاد و بالا رفتن سن از دیگر عوامل دیسک کمر است، خاطرنشان کرد: با افزایش سن اغلب موارد دیسک مایعات را از دست داده و خشک می‌شود با این کار، دیسک اسفنجی فشرده شده و ممکن است به شکستن حلقه و بیرون زدگی منجر شود، همچنین از آنجا که دیسک در حال خراب شدن است با استرس مداوم روی ستون فقرات، نوکلئوس پولپوزوس (هسته داخلی) ممکن است به خاطر پارگی آنولوس (ناحیه حلقوی)،از محل طبیعی خود خارج شود.

محمدی مقدم ادامه داد: هر کمر دردی نشانه دیسک نیست بلکه دردی که انتشار آن در پاها نیز وجود داشته باشد حائز اهمیت است البته علائم دیسک کمر در پاها نیز بسیار متغیر است و حدود ۳۰ نوع علامت مختلف دارد که از آن جمله می‌توان به احساس ناتوانی یا گرفتگی در پاها و به خصوص درد پشت زانوها، بی حسی و ضعف عضلانی، احساس گزگز و خواب رفتگی اشاره کرد.

تأثیر دهان شویه‌ها در کاهش ریسک انتقال کروناویروس

مطالعات محققان دانشگاه رور بوخوم آلمان نشان می‌دهد کروناویروس ها می‌توانند با استفاده از برخی دهانشویه‌ها غیرفعال شود.

محققان پی بردند که تعداد زیادی از ویروس‌ها در حفره دهان و گلو برخی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ قابل تشخیص است، بنابراین استفاده از دهان شویه‌ها می‌تواند به کاهش میزان ویروس‌ها و احتمال انتقال بیماری در کوتاه مدت کمک کند.

آن‌ها دهانشویه‌ها را با ذرات ویروس و یک ماده مداخله کننده مخلوط کردند که برای بازآفرینی اثر بزاق دهان در نظر گرفته شده بود. سپس مخلوط را به مدت ۳۰ ثانیه برای شبیه سازی اثر غرغره کردن، تکان دادند و از سلول‌های Vero E۶ که گیرنده کروناویروس هستند، برای تعیین مقدار ویروس استفاده کردند.

محققان به منظور ارزیابی اثربخشی دهانشویه‌ها قبل از افزودن آن‌ها به کشت سلولی به جای استفاده از دهانشویه دهان، سوسپانسیون‌های ویروس را با محیط کشت سلولی ادغام کردند، تمام نتایج آزمایش شده حاکی از کاهش غلظت اولیه ویروس بود.

محققان تاکید می‌کنند که دهان شویه‌ها برای درمان بیماری کووید ۱۹ مناسب نیستند و غرغره کردن با دهان شویه نمی‌تواند از تولید ویروس در سلول‌ها پیشگیری کند، اما می‌تواند میزان ویروس‌ها را در کوتاه مدت کاهش دهد.

آیا گیاه "یاس امین الدوله" در مقابله با کووید ۱۹ مؤثر است؟

محققان دانشگاه نانجینگ چین دریافتند وجود ماده MIR۲۹۱۱ در عصاره گیاه یاس امین الدوله می‌تواند ژن‌های کووید ۱۹ را به طور مستقیم هدف قرار دهد و مانع از تکثیر ویروسی شود.

آن‌ها مشاهده کردند نوشیدن عصاره این گیاه به شکل جوشانده روند بهبود بیماران کووید ۱۹ را تسریع می‌کند.
چن یو ژانگ، سرپرست تیم تحقیق گفت: ما در این مطالعه مشاهده کردیم که MIR۲۹۱۱ موجود در عصاره گیاه یاس امین الدوله می‌تواند مانع از عفونت کرونا ویروس شود.

تحقیقات نشان داده است که MIR۲۹۱۱ سلولی با غلظت ۱۳.۲ pM تکثیر ویروس را ۹۳ درصد کاهش می‌دهد که بیانگر این است که MIR۲۹۱۱ به طور مستقیم از تکثیر کرونا ویروس پیشگیری می‌کند، حال آنکه غلظت MIR۲۹۱۱ در عصاره این گیاه ۵۲.۵ pM است.
محققان معتقدند این درمان شیوه‌ای ایمن و مطمئن در درمان عفونت کووید ۱۹ است.

افزایش احتمال مرگ ناشی از کرونا در مبتلایان سیروز کبدی

نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی که به خاطر بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شدند به مراتب بیش از جمعیت دیگر فوت کردند.

تمام مطالعات نشان داده است که سیروز پیشرفته به شدت خطر مرگ را افزایش می‌دهد، اعداد و ارقام نشان می‌دهد افراد مبتلا به سیروز شدید در مقایسه با افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی بدون سیروز، در صورت ابتلاء به کرونا تقریباً ۳۰ برابر بیشتر با خطر مرگ روبرو هستند.

نتایج این مطالعه مربوط به گزارش ۱۴ متخصص از ایالات متحده، اسپانیا و بریتانیا بوده است، البته محققان تاکید می‌کنند ابتلاء به بیماری کرونا در این گروه از افراد بالا نیست، اما در صورت ابتلاء به کرونا خطر مرگ آن‌ها بسیار بالاست.

کد خبر 438681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.