راه خلاق برای کاهش مرگ‌ عابران

‌خطوط عابر پیاده سه بعدی شاید در نگاه اول، تنها نقاشی‌های سفیدرنگ برجسته روی آسفالت به نظر برسد، اما طراحان شهری از خطای دیدی که این سه بعدی‌های جالب پدید می‌آورند بهره جسته و توانسته‌اند جان بسیاری از شهرنشینان را از مرگ نجات دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر سال بسیاری از مردم در سراسر دنیا جان خود را در تصادفات حین عبور از خیابان‌ها و معابر از دست می‌دهند. اگرچه محل عبور اغلب معابر به وسیله خط کشی‌های عابر پیاده مشخص شده است تا رانندگان را از احتمال عبور افراد باخبر سازد و آن‌ها را به توقف مجبور کند، اما نمونه‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از قربانیان تصادفات خیابانی جان خود را حین عبور از خطوط عابر پیاده از دست می‌دهند. شاید بسیاری از رانندگان درک درستی از هشدار خطوط عابر پیاده ندارند و بدون توجه به آن، با سرعت زیاد از روی آن‌ها رد می‌شوند که همین امر منجر به بروز حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود.

تحقیقات جالب دانشگاه نوادا نشان داده رانندگان ماشین‌های گرانقیمت تمایل کمتری برای ایستادن پشت خط عابر پیاده دارند و در مقابل رانندگان ماشین‌های ارزان قیمت احترام بیشتری برای حق تقدم عابران پیاده قائل می‌شوند. محل عبور افراد پیاده به طور کلی به چهار دسته تقسیم می‌شود؛ ممکن است خط کشی شده یا اینکه بدون خط کشی باشد، از سوی دیگر محل عبور افراد پیاده ممکن است کنترل‌شده یا کنترل نشده باشد یعنی علائم رانندگی و هشدار برای آن‌ها نصب شده باشد یا اینکه از علائم برخوردار نباشد.

نوع محل عابر پیاده هر چه که باشد، یک فلسفه کلی در مورد آن وجود دارد، اینکه هر زاویه از خیابان می‌تواند یک محل عبور برای افراد پیاده باشد و خطوط عابر تنها وسیله‌ای برای تاکید بر در نظر گرفتن این واقعیت در ذهن رانندگان است. بنابراین رانندگان باید هر لحظه احتمال برخورد با عابران را پیش‌بینی کرده و سرعت خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که فرصت کافی برای واکنش بموقع داشته باشند.

هر ساله مقامات رسمی شهرها مبالغ هنگفتی را صرف خط کشی محل عبور عابر پیاده می‌کنند تا شاید از این طریق، مانع بروز تصادفات خیابانی و در نتیجه مرگ یا آسیب‌های جسمی جدی به افراد شوند. اما در بسیاری از موارد تلاش‌های آن‌ها مؤثر واقع نمی‌شود و تصادفات همچنان ادامه دارد چرا که رانندگان و البته اغلب موتورسواران بدون توجه به این خطوط، با سرعت به حرکت خود ادامه می‌دهند. در این راستا، بسیاری از مسئولان شهری با کمک دانشجویان دست به ایده‌پردازی زده و از خلاقیت خود برای ایجاد تغییراتی در خط کشی‌های به ظاهر سفیدرنگ این مکان‌ها بهره گرفته‌اند. یکی از جالب‌ترین ایده‌هایی که تا کنون در این زمینه مطرح شده خط کشی محل عبور افراد پیاده به صورت سه بعدی بوده است.

گروهی از دانشجویان رشته طراحی در شهر بولیا واقع در کشور استرالیا، برای به حداقل رساندن مرگ و میرهای تصادفات خیابانی که اغلب توسط موتورسواران این شهر رخ می‌دهد، خطوط به اصطلاح گورخری عابر پیاده را به صورت سه بعدی نقاشی کردند. این خطوط به گونه‌ای نقاشی شده که خطای دید برای رانندگان ایجاد می‌کند گویی خطوط از سطح زمین فاصله گرفته‌اند و عابران با فاصله از آسفالت در حرکت هستند. این مدل خطوط عابرپیاده در یک لحظه ترس از برخورد با سطح مرتفع محل عبور افراد پیاده را در ذهن رانندگان به وجود می‌آورد و همین امر آن‌ها را به توقف یا کاهش سرعت بر می‌انگیزد.

خلاقان بولیایی استدلال کرده‌اند که اگر از خطوط سه بعدی در نزدیکی مدارس و دیگر خیابان‌های پرتردد استفاده شود، به نوعی به رانندگان هشدار داده می‌شود که احتمال عبور افراد و دانش‌آموزان پیاده زیاد است و باید نهایت دقت را در رانندگی خود به کار گیرند.

گروهی از دانش‌آموزان و داوطلبان اهل بانکوک تایلند نیز به ایجاد خطوط سه بعدی عابر پیاده در نزدیکی مدارس شهر پرداختند که صندوق ذخیره دولت تایلند هزینه اقدامات این گروه خلاق را به طور کامل بر عهده گرفت. گزارشات حاکی است که پس از خط کشی سه بعدی این مکان‌ها، میزان کاهش تصادفات جاده‌ای و مرگ‌های ناشی از این حوادث در طی تنها یک سال پس از طراحی آن‌ها، باعث شگفتی محققان و مقامات شهری شد.

به نظر می‌رسد که خط کشی عابر پیاده به صورت سه بعدی اخیراً به یک جنبش در سراسر دنیا تبدیل شده است و هر روز طرفداران زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. به عنوان مثال در کشور هند، بسیاری از طراحان به طور گسترده در شهرهای زیادی نظیر پونه، مومبای و دهلی در حال بازسازی خطوط عابر پیاده و تغییر آن‌ها به روش سه بعدی هستند. رانندگان هندی در مصاحبه با گزارشگران اعتراف کرده‌اند که از زمان طراحی این خطوط توجه خود را بسیار بیشتر از قبل بر عبور افراد متمرکز کرده‌اند و همین امر آن‌ها را به رانندگی با سرعت پایین‌تر سوق داده که این اقدام، کاهش تصادفات جاده‌ای را به دنبال داشته است.

جالب است بدانید که پروژه طرح سه بعدی خط کشی محل عبور افراد پیاده توسط تیم دانشجویی معماری و شهرسازی و مکانیک مؤسسه آموزش عالی دانش‌پژوهان پیشرو با همکاری شهرداری منطقه ۱۳ شهر اصفهان نیز اجرا شده است.

ترجمه از: زهرا عباسپور، مترجم ایمنا

کد خبر 438602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.