روسیه و عربستان درباره لبنان و فلسطین گفت وگو کردند

وزیران امور خارجه روسیه و عربستان سعودی درخصوص مسائل لبنان، فلسطین و اجلاس گروه ۲۰ تلفنی گفت وگو کردند.

به گزارش ایمنا، وزارت امور خارجه روسیه روز  چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی درباره برخی مسائل بین المللی و منطقه ای دوجانبه گفت وگو کردند.

در گزارش آمده است: روسای دستگاه های دیپلماتیک روسیه و عربستان سعودی، طیف وسیعی از مسائل همکاریهای دوجانبه را بررسی و بر اجرای توافق های بدست آمده در سطح عالی در جریان دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ریاض در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ تاکید کردند. 

دو طرف در گفت وگو در مسائل بین المللی و منطقه ای، به وضعیت لبنان، مسائل لیبی و مناقشه فلسطین و اسراییل توجه خاص کردند. 

لاوروف و فرحان، بر همبستگی با کشور لبنان در پیوند با انفجار اخیر بیروت و عزم برای کمک به مردم لبنان برای رفع پیامدهای این حادثه تاکید کردند.  

وزیران خارجه روسیه و عربستان سعودی به اهمیت ایجاد شرایط مناسب خارجی برای این که طرف های لبنانی بتوانند از طریق گفت وگوهای جامع با شرکت همه گروه های قومی و مذهبی در مورد تشکیل دولت جدید به توافق برسند، اشاره کردند. 

در انفجار اخیر بندر بیروت که عامل آن جاسازی هزاران تن ماده شیمیایی نیترات آمونیوم اعلام شد، ۱۶۵ نفر جان باخته و بیش از ۶ هزار نفر زخمی شدند.

وزیران خارجه روسیه و عربستان سعودی در تبادل نظر در مورد مساله لیبی بر اهمیت برقراری فوری آتش بس پایدار در این کشور و توقف اقدامات نظامی و آغاز گفت وگوهای سیاسی بین طرف های لیبی در چارچوب ساز و کار ایجاد شده با تصمیمات کنفرانسی برلین و تایید شده با قطعنامه ۲۵۱۰ شورای امنیت تاکید کردند.

عربستان، روسیه ، مصر، امارات، فرانسه و یونان از ژنرال حفتر حمایت می کنند و ترکیه، قطر و ایتالیا نیز دولت فایز السراج را مورد پشتیبانی خود قرار داده‌اند.

لاوروف و فرحان در ادامه گفت وگوی تلفنی از بن بست بوجود آمده در مناقشه فلسطین و اسراییل ابراز نگرانی کردند.

دو طرف هرگونه اقدامات یکجانبه مغایر با معیارهای پذیرفته شده برای حل مساله فلسطین را که ممکن است منجر به تشدید تنش ها در اراضی فلسطینی و کل منطقه را غیر سازنده خواندند.  

اسراییل و آمریکا با اتخاذ اقدامات پی در پی می‌خواهند نمادهای عربی، فلسطین را از بین ببرند و آنها را یهودی‌سازی کنند و با مشروعیت بخشیدن به الحاق کرانه باختری و دشت اردن و شمال «دریای میت» و بلندیهای جولان و افزایش شهرک‌های استعماری می‌خواهند به زخم پدیدار شده در پیکر جهان عرب و اسلام عمق بیشتری ببخشند.

لاوروف در ادامه گفت وگوی تلفنی بر حمایت از اقدامات عربستان سعودی به عنوان رئیس دوره ای گروه بیست کشور صنعتی و آمادگی روسیه برای کمک به دستیابی نتایج قابل توجه در اجلاس آتی سران این گروه و سایر برنامه ها در چارچوب گروه ۲۰ تاکید کرد.

وزیران خارجه روسیه و عربستان سعودی درخصوص اوضاع جاری سازمان تجارت جهانی هم گفت وگو کردند. 

منبع: ایرنا

کد خبر 438566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.