آیا فقرای آمریکا فقیرتر می‌شوند؟

اگرچه ایالات متحده آمریکا به سرزمین فرصت‌ها در سراسر جهان شهرت دارد، اما متأسفانه با گذشت زمان، شکاف بین فقرا و ثروتمندان روز به روز عمیق‌تر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تنها درصد کمی از مردم ایالات متحده آمریکا از حقوق‌های بسیار بالا برخوردار هستند و این در حالی است که تعداد افراد با درآمد متوسط روز به روز کاهش می‌یابد چرا که میزان حقوق این گروه هر سال نسبت به سال گذشته تغییری پیدا نمی‌کند و همین امر آن‌ها را در گروه مردم کم‌درآمد قرار می‌دهد. متأسفانه بین مردم این کشور از نظر ثروت فاصله بسیار زیادی وجود دارد و در کنار ثروتمندانی که املاک بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند، افرادی نیز زندگی می‌کنند که حتی برای تأمین مواد خوراکی خود با بی‌پولی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آمار حاکی است که بیش از ۱۲ درصد مردم آمریکا، یعنی حدود ۳۸ میلیون نفر، در شرایط فقر شدید به سر می‌برند و متأسفانه هر روز بر تعداد این افراد افزوده می‌شود. این حقیقت نیز وجود دارد که از اوایل ۲۰۱۷ تا اواخر ۲۰۱۸ تعداد افرادی که در شرایط بحران مالی به سر می‌بردند، کاهش یافت اما اگر وضعیت اقتصادی کلی جامعه را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که همه چیز به همین خوبی هم پیش نرفت؛ نابرابری بین مردم در این دو سال حتی بیشتر از قبل شد و به اوج خود رسید. در واقع، ثروتمندان آمریکایی روز به روز غنی‌تر می‌شوند و فقرا در وضعیت بحرانی‌تری قرار می‌گیرند.

علت نابرابری در ایالات متحده آمریکا چیست؟

تحقیقات نشان داده است که کشور آمریکا بالاترین نرخ نابرابری درآمدها در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده است اما پرسشی که ممکن است مطرح شود اینکه چه میزان اختلاف بین ثروتمندان و فقرای این کشور وجود دارد؟ در سال‌های بین ۱۹۸۹ و ۲۰۱۶ اختلاف ثروت بین این دو گروه به بیش از دو برابر رسید؛ در سال ۱۹۸۹ ثروت غنی‌ترین افراد جامعه حدود ۱۱۴ برابر دارایی فقیرترین افراد کشور بود که این اختلاف در سال ۲۰۱۶ به ۲۴۸ برابر رسید. از سال ۲۰۰۷، همزمان با دوران رکود اقتصادی بزرگ، تا سال ۲۰۱۶ دارایی ۲۰ درصد از ثروتمندان کشور با ۱۳ درصد افزایش مواجه شد. این در حالی است، که افراد کم درآمد جامعه با کاهش ۲۰ درصدی دارایی خود و فقرا با ۳۹ درصد کاهش اموال روبرو شدند.

آیا نرخ فقر در آمریکا کاهش می‌یابد؟

بله، شواهد حاکی است که نرخ فقر در حال کاهش است اما این کاهش در مقایسه با افزایش اختلاف ثروت بسیار ناچیز است و به همین دلیل در اغلب موارد نادیده گرفته می‌شود. آمار کلی ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ نسبت به ۲۰۱۷، تعداد فقرا به میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کاهش یافت اما همچنان جمعیت زیادی از مردم در شرایط فقر شدید به سر می‌بردند که هیچ‌گونه تغییر درآمدی را تجربه نکرده بودند. زنان، سفیدپوستان غیر هیسپانیک، افراد بومی، شهرنشینان، ساکنان مناطق شمال شرقی، میانه غربی و غرب از جمله کسانی بودند که با افزایش درآمد در آن سال مواجه نشدند و همچنان در لیست فقرا باقی ماندند. با این حال، افراد تحصیل کرده، کسانی که دارای تک والدین بودند و افراد معلول جسمی اغلب با افزایش درآمد مواجه شدند و نرخ فقر برای آن‌ها کاهش یافت.

مشکل نابرابری درآمد در آمریکا چیست؟

حتی اگر نرخ فقر در ایالات متحده آمریکا کاهش یابد، اما شکاف موجود بین فقرا و ثروتمندان برای جامعه آمریکایی بسیار مشکل‌ساز است. برخی از منتقدان بر این باورند که عمیق‌تر شدن این شکاف بخاطر امنیت شغلی افراد است چرا که بسیاری از مردم در بخش‌های غیر دولتی و سازمان‌نیافته مشغول به کار هستند. از سوی دیگر، تدابیر مالیاتی در این کشور اغلب به سود افراد پردرآمد جامعه و به ضرر کارگران فقیر وضع می‌شود و همین امر اختلاف طبقاتی بین این دو گروه را افزایش می‌دهد.

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که مردمی که در یک جامعه با نابرابری درآمد به سر می‌برند، رشد اقتصاد جامعه آن‌ها متوقف می‌شود. علاوه بر این، اختلاف طبقاتی مردم را به سمت ارتکاب انواع جرم و جنایت سوق می‌دهد چرا که مردم در تلاش برای دستیابی به ثروت افراد غنی به گروه‌های متخلف می‌پیوندند و به سمت انحراف کشیده می‌شوند.

کد خبر 438559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.