مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برندینگ شهری فرایندی است که در عصر جهانی شدن به شهرها کمک میکند تا بتوانند با تکیه بر مزیتهای رقابتی پایدار و هویت خود، به جذب جمعیت ماهر و افزایش میزان حس تعلق و رضایت شهروندان فعلی، جذب گردشگر و سرمایهگذار بپردازند.
وی افزود: همه این موارد برای توسعه و پیشرفت اقتصادی یک شهر لازم است با وجود این، یکی از گامهای کلیدی و آغازین برای خلق برند برای هر شهر، ارزیابی تصویر شهر موجود است.
مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوریهای نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: در این گام باید ابعاد و عوامل مهم و تأثیرگذار بر تصویر شهری شناخته و ارزیابی شود و توجه داشت که در فرآیند برندینگ شهری و شناخت ابعاد تصویر شهری باید به مزیت رقابتی شهر توجه شود.
وی تصریح کرد: با توجه به مزیتهای رقابتی بالقوه اصفهان و نیز تاکید برنامهریزان این شهر بر لزوم توسعه محور گردشگری و تبدیل کردن این شهر به یکی از مقاصد گردشگری برتر در ایران و جهان، این پژوهش با هدف بررسی و عوامل مؤثر بر ابعاد تصویر شهری اصفهان در جهت طراحی برند این شهر انجام شده است.
نصوحی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف از روش ترکیبی کمی پرسشنامه و کیفی مصاحبه استفاده شده است که یکی از جنبههای نوآورانه این تحقیق به شمار میرود، گفت: با هدف بررسی ضرورت ایجاد برند برای اصفهان و نیز ارزیابی ابعادی که همپوشانی بیشتری با محور گردشگری دارد به تحلیل موضوعی جلسه هماندیشی و مصاحبههای تفصیلی پرداخته شد و در ادامه ارزیابی وضعیت کنونی و میزان تأثیرگذاری ابعاد بر تصویر شهری، تحلیل دادههای پرسشنامه که به ترتیب بین ۳۰۰ شهروند، ۵۰ کارشناس و ۵۰ گردشگر توزیع شد، اهمیت یافت.
وی اظهار کرد:. طبق نتایج این تحقیق تصویر شهر اصفهان از منظر چهار بعد جاذبههای تاریخی، معماری و تفریحی، حمل و نقل و ترافیک، وجهه بینالمللی و شناخت از شهر و فرهنگ و مسائل فرهنگی از دیدگاه کارشناسان، شهروندان و گردشگران نسبتاً مطلوب ارزیابی شده، هرچند با وضعیت ایدهآل فاصله معناداری دارد.
مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوریهای نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه بر اساس تحقیق انجام شده بُعد جاذبههای تاریخی، معماری و تفریحی در شهر بیشترین تأثیر را در ارتقای تصویر شهری موجود دارد، افزود: وضعیت نگهداری و حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی، وضعیت ترافیک، توجه نکردن به قدرت رسانهها جهت تبلیغ و معرفی اصفهان و کمبود رویدادهای فرهنگی درخور توجه در سطح شهر اصفهان میتواند در مسیر طراحی برند برای این شهر به عنوان چالش معرفی شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این، خشکی زایندهرود و مسائل زیستمحیطی شهر، توجه به هویت شهر اصفهان، توجه به برنامههای بالادستی و اجرای آنها در مسیر تبدیل کردن اصفهان به عنوان یک قطب گردشگری از جمله راهکارهایی است که میتواند در سرعت گرفتن مسیر طراحی برند اصفهان کمک کند.
نظر شما