بیم نابودی ‏باغ سالاریه قم با احداث دانشگاه و خیابان

درختان باغ سالاریه قم در طول دو دهه گذشته بتدریج قطع شده و تنها تعداد اندکی از آن‌ها باقی مانده و بیم آن می‌رود که قسمتی از بخش باقی مانده نیز برای عریض کردن خیابان از بین برود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای اخیر بار دیگر مبحث باغات قدیمی قم به ویژه باغ سالاریه که بزرگ‌ترین باغ مشجر شهر است داغ شده و بهره‌برداران از یک طرف، کنشگران اجتماعی از طرف دیگر و مدیریت شهری قم نیز از سوی دیگر در این موضوع دخیل شده‌اند.

سالاریه اکنون به بخش‌های مختلفی تقسیم شده و قسمتی از آن به جامعه الزهرا و بخشی دیگر به دانشگاه امام صادق (ع) تخصیص یافته است؛ بخشی از سالاریه که به جامعه‌الزهرا تخصیص داده شده، قرار است برای عریض کردن خیابان یاسمن استفاده شود.

هرچند گفته می‌شود "درختان قطع نمی‌شود و به جای دیگری انتقال می‌یابد" اما مسئولان دانشگاه امام صادق (ع) می‌خواهند شعبه‌ای از این ‏دانشگاه را در باغ سالاریه بسازند و احتمالاً بخش دیگر این باغ قدیمی نیز از بین خواهد رفت تا به جای آن ساختمان دانشگاه ساخته شود، حتی اگر درختان باغ قطع نشود باغ با نبود درختان کم کم از بین خواهد رفت.

به گفته فعالان محیط زیست این باغ قدیمی نباید با حذف درختانش از بین برود زیرا با تکه تکه کردن باغ برای ساخت دانشگاه و عریض کردن خیابان بالاخره باغ سالاریه از بین می‌رود و مردم قم از داشتن این باغ قدیمی محروم می‌مانند؛ تصمیم به تغییر کاربری حیات زیستی شهر قم و هویت طبیعی و تاریخی آن را به مخاطره می‌اندازد، شمار ‏امضا‬ کنندگانی که مخالف تغییر کاربری باغ سالاریه هستند نزدیک به سه هزار نفر است، آن‌ها از قدمت هزاران ساله باغ که یک یادگار قدیمی در شهر است می‌گویند و از تغییر کاربری باغ به دانشگاه و خیابان بسیار ناراحت و معترض هستند.

تغییر کاربری بدون جبران قطع درختان

از طرف دیگر درحالی با تغییر کاربری باغ سالاریه موافقت شده که براساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، شهرداری و ‏متقاضی قطع درخت تحت هیچ شرایط قبل از دریافت مجوز لازم، مجاز به قطع درخت، سربرداری یا جابجایی آن ‏نخواهند بود."

یا این بخش قانون: "مالکان باغات و محل‌هایی که به صورت باغ شناخته می‌شوند مکلفند به ازای درخت‌هایی که اجازه قطع آن‌ها از سوی شهرداری صادر می‌شود به تعداد معادل دو برابر ‏محیط بن درختان قطع شده در همان محل یا هر محلی که شهرداری تعیین خواهد کرد درخت با محیط ‏بن حداقل ۱۰ سانتی‌متر بر طبق ضوابط و دستورالعمل‌های موجود در فصل مناسب غرس کنند."

بنابراین در ازای تغییر کاربری‌ها باید مساحتی بزرگ‌تر از باغ سالاریه درختکاری می‌شد که تاکنون نشده و موارد ‏قانونی دیگری هم نادیده گرفته شده است؛ در مقابل حامیان حفظ سالاریه می‌خواهند باغ حتی اگر خشکیده باشد باقی بماند تا با اهدای نهال باغ را احیا کنند. دغدغه‌مندان هویت تاریخی طبیعی شهر تصمیمات درباره باغ سالاریه را اشتباه دانسته، تخریب این باغ بزرگ به بهانه احداث محورهای شریانی را به نفع شهر و شهروندان نمی‌دانند و این اقدامات را در تناقض با منافع شهر می‌دانند.

تنها حاشیه پارک سالاریه به خیابان اضافه می‌شود

محمد آتش‌زر، عضو شورای شهر قم درباره تغییر کاربری باغ سالاریه نظر متفاوتی داشته و به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قسمتی از پارک سالاریه که بخشی از جامعه الزهرای قم است به خیابان اضافه خواهد شد و این اتفاق به نفع شهروندان است زیرا خیابان یاسمن عریض و ترافیک شهری کمتر می‌شود، البته درختان پارک سالاریه قطع نخواهد شد و به جای دیگری انتقال داده می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در هر حال ادامه خیابان فردوسی باید تکمیل شود و این امر مستلزم عقب‌نشینی بخشی از پارک ‏سالاریه است که در جامعه‌الزهرا (س) قرار دارد؛ همچنین باید بدانیم که شهرداری توان پرداخت این هزینه سنگین را به جامعه‌الزهرا ندارد و پیشنهاد شده به جای تمام پارک، حاشیه پارک سالاریه به خیابان اضافه شود.

عضو شورای شهر قم با توضیح اینکه حاشیه‌ای با عمق کم تغییر ‏پیدا می‌کند و میزان عقب‌نشینی زیاد نیست، می‌افزاید: این اقدام تغییر کاربری محسوب نمی‌شود و عریض شدن خیابان می‌تواند به محیط زیست کمک فراوانی کند زیرا وقتی خیابان کامل شود، خودروها ‏دسترسی بیشتری پیدا می‌کنند و این به نفع شهر و شهروندان است بنابراین بحث پارک سالاریه، جامعه‌الزهرا و عریض شدن خیابان یاسمن کاملاً مدیریت شده و نه تنها به جایی از شهر آسیب نمی‌رسد، بلکه در جهت بهبود وضعیت ترافیکی و کمک به تردد شهروندان قم است.

قسمت بدون درخت باغ سالاریه به دانشگاه تبدیل می‌شود

او خاطرنشان می‌کند: اگر قرار باشد در باغ سالاریه دانشگاه امام صادق احداث شود، به درختان باغ آسیبی وارد نمی‌شود و در بخشی از باغ که درخت وجود ندارد، ساختمان دانشگاه احداث خواهد شد و اینگونه ۹۰ درصد باغ سالاریه حفظ و در ۱۰ درصد مجاز دانشگاه احداث می‌شود.

آتش‌زر تکمیل فضای سبز شهر را نیز جبران تخریب‌های گذشته می‌داند و با تاکید بر اینکه در ادوار شورا و مدیریت شهری هزاران هکتار فضای سبز ایجاد ‏شده تا جایگزین فضاهای از بین رفته باشد، می‌گوید: حدوداً ۱۲ هزار هکتار مساحت شهر است و بیش از ۵۰ درصد این شهر ‏زمانی باغ بوده و شهرداری قصد دارد به جای باغاتی که در سالیان گذشته و به هر دلیلی ‏تغییر کاربری پیدا کرده، فضای سبز ایجاد کند.

مخالف تغییر کاربری باغ سالاریه هستیم

حسن طلایی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه مخالف هرگونه ساخت‌وساز در ‏باغ سالاریه هستیم، می‌گوید: هیچ‌گاه ماجرای طرح تفصیلی یا بی‌توجهی به کمیسیون ماده پنج درخصوص این باغ مطرح نبوده و شورا و مدیریت شهری نیز مخالف تغییر کاربری هستند.

او تعریض خیابان یاسمن را در راستای تکمیل رینگ ترافیکی خیابان فردوسی می‌داند و تصریح می‌کند: بخشی از جامعه‌الزهرا پارک سالاریه در عقب نشینی قرار دارد و درختان این قسمت از جامعه‌الزهرا نه تنها قطع نمی‌شود بلکه به مکان دیگری انتقال داده شده و مجدداً از آن درختان استفاده می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه بحث تغییر کاربری در محدوده باغ سالاریه امکان‌‏پذیر نیست زیرا این مناطق ثبت شده‌اند، تاکید می‌کند: نه تنها در این شورا و بلکه در شوراهای گذشته نیز اجازه از بین‌بردن زمین‌‏ها داده نشده است.

دانشگاه امام صادق راضی به تهاتر نمی‌شود

او ادامه می‌دهد: این ملک باغ بوده و ارزش بالایی برای مردم و شهر ‏دارد و بدین سبب شورای شهر برای انتقال زمین جایگزین در برابر باغ سالاریه به مسئولان دانشگاه پیشنهاد کرده این زمین‌ها با زمین‌هایی در خیابان پیامبراعظم تهاتر شود اما دانشگاه رضایت نمی‌دهد.

طلایی با توضیح اینکه ما بهترین زمین‌ها را در این خیابان پیشنهاد کردیم و اصلاً قرار نبود و نیست که ملکی را ارزان از این ‏دانشگاه یا جامعه‌الزهرا بخریم، می‌افزاید: از مسئولان مربوطه خواسته شده قیمت‌گذاری کنند و براساس قیمت واقعی این اتفاق بیفتد اما ‏مسئولان دانشگاه رضایت نمی‌دهند.

طلایی می‌گوید: این باغ از باغ‌های مهم شهر است که در آب و هوا و محیط زیست قم تأثیر زیادی دارد و هرچند کارهای فرهنگی و ساخت مجتمع و دانشگاه مهم است، اما نباید باعث ‏تخریب املاک شهری و باغ‌های موجود شود و عزم ما برای حفظ این باغ بسیار زیاد است و فقط امیدواریم ‏در نهایت مالک راضی به تهاتر این ملک و برگرداندن این باغ به مردم شهر باشد.‌

او از تلاش مدیریت شهری برای توسعه فضای سبز شهری می‌گوید و اضافه می‌کند: توسعه فضای سبز شهر در اولویت اهداف مدیریت شهری قرار دارد و در این راستا کاشت بیش از ۴۰ هکتار باغچه طولی، احداث بوستان‌های هزار هکتاری، توسعه بوستان‌های شهری و کاشت حاشیه بلوار آیت‌الله بروجردی انجام شده است.

عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان می‌کند: سرانه کل فضای سبز شهر قم به ازای هر نفر بیش از ۲۰ مترمربع است و قم در این زمینه بین کلان‌شهرها پس از اصفهان و شیراز سومین است.

گزارش از: فهیمه نظری، خبرنگار ایمنا

کد خبر 438412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محبتی IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 0
    دارن طلا رو میگیرن به جاش خروس قندی میدن دست شهروندان قمی
  • ساحل IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 0
    واقعا به جه قیمتی و با چه برچسبی دارن باغات قم رو نابود میکنن
  • امید IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 0
    ای کاش مسئولین دلسوزانه تر به شهر نگاه میکردن
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 0
    زور کی بیشتر میشه بلاخره
  • اهل قمم IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 0
    قم و مردمش به این باغ‌ها بیشتر از دانشگاه و خیابون احتیاج دارن لطفا اینو بفهمید
  • زمانی IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 0
    فقط میتونم بگم سرمایه‌های قم داره فدای تصمیمات مسئول‌های شهر میسه
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 0
    سالاریه حیفه نابود نکنید
  • علی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    1 0
    اگر مهندسی شده به احداث دانشگاه و خیابان فکر و اقدام بشه، قطعا این مشکلات به وجود نمیاد