مسیر ۱۷ ساله مدرس خیابانی تا وزارت ناکام ماند

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در حالی برای اخذ رای اعتماد راهی خانه ملت شد که بیش از ۱۷ سال در پست‌های مختلف وزارت صمت مشغول فعالیت بوده اما نمایندگان مجلس دیدگاه مناسبی نسبت به عملکرد وی در دوره سرپرستی‌اش نداشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین مدرس خیابانی که از سه ماه پیش و در پی برکناری ناگهانی رضا رحمانی، وزیر سابق صمت سمت سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده داشت، سه شنبه هفته گذشته _۱۴ مردادماه_ پس از گمانه زنی تعدادی از فعالان رسانه‌ای در خصوص اختلاف نظر میان محمود واعظی رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص معرفی وزیر پیشنهادی صمت به مجلس از سوی دولت دوازدهم که تاکنون چالش‌های اقتصادی و مالی فراوانی در حوزه‌های مرتبط با این وزارتخانه حساس و استراتژیک داشته است، به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای اخذ رأی اعتماد به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

حسن روحانی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، مدرس خیابانی را گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای اخذ رأی اعتماد از خانه ملت دانست و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور چندی پس از صدور این نامه، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: " رئیس جمهور طبق اصل ۱۳۳ قانون اساسی در نامه‌ای به رئیس مجلس آقای مدرس خیابانی را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی کرد و چهارشنبه آینده ۲۲ مرداد جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی وزارت صمت در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد. "

حسین مدرس خیابانی در دوره وزارت رضا رحمانی از نمایندگان سابق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق کمیسیون صنایع خانه ملت، سمت قائم مقامی وزیر صمت در امور بازرگانی را برعهده داشت و خدمات شایسته وی در این جایگاه و جلب نظر شخصیت‌های تأثیرگذار دولتی همچون محمود واعظی باعث شده بود تا تعداد زیادی از فعالان سیاسی از او به عنوان چهره اقتصادی که قرار است بعد از تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی به ریاست این نهاد منصوب شود، یاد کنند.

وی که در آستانه ۵۲ سالگی قرار داد متولد تهران است و در مقطع کارشناسی به تحصیل در رشته مهندسی مواد و متالوژی و در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل در زیرشاخه مهندسی صنایع مشغول بوده و در حال حاضر دوره دکتری مدیریت استراتژیک را در دانشگاه علم و صنعت ایران که یکی از دانشگاه‌های "مسئول‌پرور" و شاخص در ایران محسوب می‌شود می‌گذراند.

عمر فعالیت مدرس خیابانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به ۱۷ سال می‌رسد و وی تا پیش از انتصاب به سرپرستی این وزارتخانه که دستگاه اصلی مدیریت صنعتی کشور محسوب می‌شود مسئولیت‌هایی همچون عضویت در هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، عضویت در هیئت مدیره شرکت بازرگانی دولتی، مدیریت گروه فلزات وزارت صمت، مدیریت کل تولیدات و طرح‌های وزارت صمت، مدیریت کل کالاهای صنعتی وزارت صمت، مدیریت کل تأمین و توزیع کالای وزارت صمت، مدیریت کل دفتر تنظیم بازار، مدیریت دفتر برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی و قائم مقامی معاونت بازرگانی داخلی را در وزارت صمت برعهده داشته است.

وی که تا پیش از برکناری رضا رحمانی از وزارت صمت، مسئولیت قائم مقامی در امور بازرگانی این وزیر پرحاشیه را برعهده داشت، سوابق مشورتی همچون مشاور مدیرعامل صندوق بیمه روستایی ایران، مشاور مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری کشور، مشاور مدیرعامل گروه بهمن، مشاور مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و مشاور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گل گهر را در پرونده کاری خود دارد.

مدرس خیابانی به عنوان یکی از مخالفان سرسخت ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی، نزدیک به ۱۰ سال نیز به عنوان مدیرعامل و عضو هیئت مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتور سازان (تراکتورسازی ایران)، سیمان مازندران، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات فعالیت کرده است.

جلسه رأی اعتماد

جلسه رأی اعتماد به حسین مدرس خیابانی، وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت امروز چهارشنبه ۲۲ مردادماه برگزار شد و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به نیابت از رئیس‌جمهور و دولت در صحن علنی حاضر شد.

در این جلسه برخی نمایندگان مجلس نسبت به حضور نیافتن رئیس‌جمهوری در جلسه علنی اعتراض کردند و بر همین اساس هیأت‌رئیسه مجلس با استناد به قانون و تاکید بر حضور و دفاع رئیس‌جمهوری از وزیر پیشنهادی، اجازه صحبت و دفاع به جهانگیری ندادند.

همچنین بعد از پایان صحبت‌های مدرس خیابانی و دفاع از برنامه خود علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نسبت به حضور نیافتن رئیس‌جمهوری اخطار قانون اساسی داد و این عمل رئیس‌جمهور را بی حرمتی به مجلس دانست.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به انتقادات نمایندگان درباره حضور نیافتنرئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت، گفت: نامه‌ای از طرف ستاد ملی کرونا رسمی و کتبی به هیأت رئیسه مجلس ارسال شده و در آن بر لزوم حضور نیافتن رئیس‌جمهوری در صحن علنی تاکید شده است.

او در ادامه عنوان کرد که رئیس‌جمهوری بر اساس قانون از ستاد ملی کرونا برای حضور در مجلس استعلام گرفته و این ستاد اعلام کرده‌اند که صلاح نمی‌بینند در شرایط کرونا ایشان در صحن علنی مجلس حاضر شوند.

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم در مخالفت با وزارت وزیر پیشنهادی صمت در جلسه علنی امروز مجلس با انتقاد شدید از عملکرد دولت و شخص مدرس خیابانی خطاب به جهانگیری که در صحن علنی حضور داشت، گفت: آقای جهانگیری به جای اینکه اینقدر به فکر جا انداختن آدم‌هایتان باشید یک کمی هم به فکر مردم باشید. آقای مدرس بازداشتی فتنه را در رأس یکی از شرکت‌های بزرگ بازرگانی گذاشته‌اید. کسی که مراجع رسمی در موردش نامه داده‌اند و گفته‌اند که به او پست داده نشود. آقای مدرس شما این فرد را در همین روزهای اخیر در هیأت مدیره یکی از مجموعه‌های بزرگ وزارتخانه گذاشته‌اید.

نماینده سبزوار ادامه داد: آقای خیابانی یک مدیرکل اصلی که باید انتصابات شما را اداره کند مدیرکل شما سابقه رئیس دفتری یکی از سران فتنه را در کارنامه کاری خود دارد.

وی اضافه کرد: با فشار دفتر رئیس‌جمهور و فشار آقای جهانگیری آقای مدرس خیابانی در ۱۵ ماه گذشته به عنوان قائم مقام و معاون تام‌الاختیار در وزارت صمت در دوره آقای رحمانی انتخاب شد در حوزه خودرو آقای خیابانی مکرر مصاحبه می‌کند و می‌گوید ۱۹ درصد افزایش تولید داشته‌ایم و این در حالی است که نه تنها ما افزایش تولید در حوزه خودرو نداشته‌ایم بلکه کاهش ۲۰ درصدی تولید در بخش خودرو بوده‌ایم.

حسین مدرس خیابانی، وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در بخشی از دفاعیات خود با بیان اینکه من هم در کنار نمایندگان محترم دغدغه معیشت مردم را دارم، گفت: در طراحی برنامه‌های خود حول چهار محور اصلی حقوق بخش تولید و جهت تولید با اتکا بر توان ساخت داخل، توسعه سرمایه گذاری و تکمیل طرح‌های تولیدی، توسعه صادرات و کنترل واردات و تنظیم بازار تلاش خواهم کرد تا علاوه بر حفظ آرامش بازار به واسطه تضمین فراوانی کالا با تکمیل طرح‌های نیمه تمام، احیای واحدهای راکد و تعطیل صنعتی و معدنی و فعال سازی ظرفیت‌های خالی تولیدی، ضمن عمل به فرمان مقام معظم رهبری، به اشتغال به عنوان یکی از مطالبات به حق ملت شریف ایران عنایت ویژه داشته باشم.

مدرس خیابانی افزود: این برنامه برگرفته از شرایط محیطی و تکانه‌های بیرونی و تحولات داخلی شاخص‌های کلان اقتصادی و تهدیدها و فرصت‌هایی است که تحت ۷ محور و ۴۰ برنامه و ۱۷۰ پروژه عملیاتی به منظور بهره برداری از ظرفیت تمامی استان‌ها و مناطق مرزی تدارک دیده شده است، اطمینان می‌دهم وزارت صنعت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماه‌های گذشته با هرگونه واردات بی رویه به شدت ممانعت کند و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد.

وزیر پیشنهادی افزود: امسال که با فرمایش مقام معظم رهبری سال جهش تولید عنوان گرفت وزارت صنعت برنامه‌ای مهم‌تر از برنامه ساخت داخل و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای مشابه داخل ندارد، جلوی واردات کالاهای مشابه داخل را گرفته و خواهم گرفت، معتقدم فرصت تحریم برای اتکا و خودکفایی و استقلال صنعتی مشابه استقلال صنایع نظامی و دفاعی فرصتی بی‌بدیل است، امروز اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کنیم و ماه‌هاست که اقتصاد نفتی کشور را اداره می‌کنیم، کسانی که می‌گویند مدرس خیابانی باعث کاهش صادرات شده بدانند در دورانی که من قائم مقام بودم صادرات غیرنفتی حدود ۴۱.۳ میلیارد دلار با ارزش ۱۳۵ میلیون تن به ۱۰۰ کشور دنیا با شدیدترین تحریم‌ها انجام گرفته است.

مجلس شیشه عمر مدرس خیابانی در مدیریت وزارت صمت را شکست

در جلسه بررسی صلاحیت مدرس خیابانی پس از استماع دفاعیات موافقان، مخالفان و شخص وزیر پیشنهادی؛ نمایندگان با ۱۴۰ رأی مخالف، ۱۰۴ رأی موافق و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۴ آرا مأخوذه با حضور حسین مدرس خیابانی در وزارت صنعت معدن و تجارت مخالفت کردند.

لازم به ذکر است که یکی از مهمترین انتقادات نمایندگان مجلس یازدهم در کنار تاخت و تازها به عملکرد دولت و وزیر پیشنهادی صمت، حضور نیافتن حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی بود.

کد خبر 438351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.