جنگل‌های شمال غارت شده‌اند

زوایای گوناگون ناهماهنگی در اعلام سیاست‌های اقتصادی و وضعیت محیط زیست استان های شمالی، استعفای کابینه دولت لبنان و افت جهانی ارزش دلار از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۲۱ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «واکنش قرمز بازار به گشایش اقتصادی» به بررسی زوایای گوناگون ناهماهنگی در اعلام سیاست‌های اقتصادی پرداخت و نوشت: هفته گذشته حسن روحانی از گشایش اقتصادی خبر داد و گفته بود که قرار بر این است گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود بیاید و دست دولت مقداری باز می‌شود. پس از آن بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقد بودند که بازارهای اقتصادی چشم به راه مشخص شدن نتیجه وعده داده شده هستند تا پس از آن مسیر حرکتی خود را تعیین کنند. با مشخص شدن جزئیات سیاست جدید دولت، بخش‌های مختلف اقتصادی از بازار بورس گرفته تا بازار ارز با ریزش همراه بودند. اتفاقی که فعالان اقتصادی آن را ناشی از جو روانی به راه افتاده به دلیل خبر گشایش اقتصادی می‌دانستند. حال مهم‌ترین پرسش این است که آیا ریزش‌ها در بازارهای مختلف شروعی برای کاهش قیمت‌ها بوده و یا این تغییرات مقطعی است و پس از مدتی با فروکش کردن گمانه‌زنی‌ها شرایط به روند قبلی باز می‌گردد؟ عده‌ای از تحلیلگران اوراق سلف نفتی را یک فرصت برای رشد سرمایه‌گذاری در کشور می‌دانند و در مقابل برخی‌ها این سیاست دولت را راهکاری مبهم دانسته و معتقدند نمی‌توان این انتظار را داشت که بازارها در کوتاه‌مدت تحت تأثیر چنین سیاستی قرار بگیرند. آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تصمیمات جدید دولت و انتظار تحلیلگران و همچنین جامعه از سیاست گشایش اقتصادی گفت: پیش از اینکه جزئیات گشایش اقتصادی مشخص شود این پرسش مطرح بود که این گشایش در چه حوزه‌ای خواهد بود؟ بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که تنها مسئله‌ای که می‌تواند بر روی روند قیمت‌ها تأثیرگذار باشد و بازارهای اقتصادی را از بلاتکلیفی نجات دهد بحث ثبات نرخ ارز است.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنگل‌های شمال غارت شده‌اند» به بررسی وضعیت محیط زیست استان‌های شمالی پرداخت و نوشت: در روزهایی که پروژه انتقال آب دریای خزر به حالت مسکوت مانده، تراز دریاچه آب خزر پایین رفت تا زنگ خطر برای بزرگترین دریاچه جهان به صدا دربیاید، این در حالی است که کارشناسان محیط زیست از کاهش جنگل‌های شمال ابراز نگرانی شدید کرده‌اند، به‌نحوی که این جنگل‌ها در ۴۰ سال گذشته به نصف رسیده‌اند. روز گذشته احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که «تراز آبی دریای خزر ۱۳۰ سانتیمتر طی ۲۵ سال گذشته کاهش پیدا کرده است». البته خطر بزرگ‌تر در کمین این دریا، جاری شدن فاضلاب انسانی و صنعتی است که باعث به خطر افتادن محیط و اکوسیستم منطقه می‌شود، موضوعی که لاهیجان زاده نیز آن را تأیید می‌کند و معتقد است: «علاوه بر زباله‌ها شیرابه پسماندها نیز از طریق رودخانه‌ها و یا بارندگی وارد دریا می‌شود و از آنجایی که شدت آلودگی شیرابه بسیار بالاست مشکلاتی را برای محیط دریا به‌وجود می‌آورد. تعدادی از شهرهای استان‌های شمالی یا تصفیه‌خانه فاضلاب ندارند و یا تصفیه‌خانه آنها تکمیل نشده است و فاضلاب‌های انسانی همچنان به دریا راه پیدا می‌کند». در شرایطی کشورهای ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان، پنج کشور ساحلی دریای خزر هستند که مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در سال ۱۳۹۴ اعلام کرد از سال آبی (۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵) تا پایان سال آبی (۹۴-۹۳)، تراز آب دریای خزر در مجموع نزدیک به یک متر و ۲۰ سانتیمتر کاهش داشته است. این مرکز از جمله دلایل کاهش تراز آب دریای خزر را ادامه خشکسالی سال‌های قبل در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و آب‌دهی رودخانه‌های منتهی به دریای خزر و مهمترین آنها یعنی رودخانه ولگا دانسته بود. کارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی معتقدند که تغییر شکل سواحل، شکل‌گیری محیط‌های آبی جدید، جا به جایی زیستگاه آبزیان، کاهش حجم بارگیری کشتی‌ها و افزایش هزینه‌های حمل بار مهمترین تهدید ناشی از نوسان تراز آب دریای خزر است.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موج انفجار بیروت کابینه دیاب را فروپاشید» به بررسی استعفای پیاپی وزیران لبنان پرداخت و نوشت: پس‌لرزه‌های انفجار بندر بیروت همچنان لبنان را می‌لرزاند. یک هفته بعد از انفجار مهیب در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت که به مرگ بیش از ۱۶۰ شهروند لبنان و برخی اتباع خارجی، مجروحیت ۶ هزار نفر، مفقود شدن ده‌ها نفر و تخریب ده‌ها هزار خانه منجر شد، شهروندان بیروت هنوز روی آرامش را ندیده‌اند. شهری که تا پیش از انفجار از گرانی و کمیاب شدن مواد اساسی رنج می‌برد، حالا با فاجعه انفجار، ادامه اعتراضات خشونت‌بار به ناکارآمدی دولت و مشکلات معیشتی و استعفای یک به یک مقام‌ها، یک شب آرامش هم ندیده است. آخرین واقعه بیروت، استعفای نخست‌وزیر حسن دیاب، بعد از فرستادن گزارش حادثه انفجار به شورای قضائی لبنان بود. به نوشته برخی رسانه‌های لبنانی، حسن دیاب، نخست‌وزیر لبنان با برگزاری جلسه هیأت دولت در محل کاخ ریاست‌جمهوری، با ارائه گزارش انفجار در بندر بیروت، همان‌جا همراه با بقیه اعضای کابینه از مقامش کناره‌گیری کرد. تظاهرات روزهای گذشته در مرکز بیروت و حملات معترضان به وزارتخانه‌ها و ساختمان پارلمان همزمان با کناره‌گیری تعدادی از وزرا و نمایندگان پارلمان، فشار بر دیاب برای کناره‌گیری از قدرت را افزایش داده بود. به نوشته شبکه خبری ال‌بی‌سی‌آی، با کناره‌گیری چهار وزیر و تهدید به استعفای سه وزیر دیگر، کابینه به صورت خودکار منحل می‌شد و کناره‌گیری حسن دیاب، در واقع محصول از حد نصاب افتادن کابینه‌اش بود. به گزارش ال‌بی‌سی‌آی تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از سقوط دولت لبنان انجام شد، اما استعفای یک سوم اعضای کابینه عملاً امکان حفظ کابینه را از بین برد.

عصر دوشنبه، رسانه‌های لبنان بعد از تماس تلفنی حسن دیاب، نخست‌وزیر لبنان با میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور، به گمانه‌زنی در مورد استعفای او از قدرت پرداختند. بعد از کناره‌گیری چهار وزیر کابینه و هفت نماینده پارلمان، رسانه‌های لبنان روز دوشنبه خبر دادند که احتمال دارد نخست‌وزیر، حسن دیاب هم بعد از ۶ ماه از مقام خود کناره‌گیری کند. بعد از پایان جلسه هیات‌دولت و ارسال گزارش حادثه انفجار به قوه قضائیه لبنان، وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که نخست‌وزیر کناره‌گیری کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ماجرای پرحاشیه دارا دوم» نوشت: ۱۰۰ روز از نخستین واگذاری باقیمانده سهام دولت در بازار سهام در قالب صندوق‌های قابل معامله می‌گذرد و از همان زمان مباحث مربوط به صندوق دوم و سوم که قرار بود گروه‌های پالایش، فلزات و خودرو را در بر بگیرد، داغ بود. در این بازه زمانی اما چندین بار شاهد تأیید، تعویق و حتی تکذیب عرضه صندوق دوم تحت عنوان دارا دوم بودیم. شنیده‌های ضد و نقیضی که شوکی جدی به قیمت سهام پالایشی و در نهایت کل بازار سهام وارد می‌کرد. در یک نمونه مخالفت با این نوع واگذاری‌ها، باقیمانده سهام دولتی به عنوان حق جاماندگان سهام عدالت اعلام شد. اما سرانجام روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی رسماً اعلام کرد صندوق دومی در کار نخواهد بود. در این راستا دولت تصمیم گرفت تا باقیمانده سهام پالایشی خود را به‌صورت بلوکی عرضه کند. این تصمیم جدید ناگهانی اما شوکی جدی به کل بازار سهام تحمیل کرد و گفته می‌شود یکی از دلایلی بود که سبب شد تا قیمت ۸۳ درصد از سهام فعال روز دوشنبه در محدوده منفی نوسان کند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گام بلند روسیه و چین به سوی اقتصاد منهای دلار» به بررسی افت ارزش جهانی دلار پرداخت و نوشت: ارزش دلار در جهان طی چند ماه اخیر سقوط تاریخی‌ای را تجربه کرده است؛ پایگاه خبری اسپوتنیک در این زمینه اعلام کرد: طی هفته‌های گذشته شاهد کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای مرجع بین‌المللی بودیم بگونه‌ای که تنها در ماه جولای ارزش این ارز پنج درصد کاهش یافت و بدترین سقوط ماهانه طی ۱۰ سال گذشته را تجربه کرد.

این روند کاهش ارزش باعث شد تا کارشناسان اقتصادی در سراسر جهان نسبت به تداوم حضور دلار به عنوان ارز غالب بین‌المللی به شک بیفتند؛ چراکه بسیاری از کشورها هم به سمت جایگزین کردن دلار با دیگر ارزها در مبادلات تجاری خود رفته‌اند. روسیه و چین در زمره کشورهای پیشتاز در این زمینه بوده و به شدت پیگیر آن بودند تا جایی که می‌توانند دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند.

کد خبر 438203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.