بررسی صحنه‌های مشکوک بازی سپاهان و استقلال با ۵ کارشناس داوری

بنیادی فر در یکی از حساس‌‎ترین تقابل‌های فصل، عملکرد مناسبی نداشت و با اعلام یک پنالتی اشتباه به ضرر زردپوشان اصفهانی، دست آن‌ها را از سهمیه آسیایی کوتاه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سپاهان و استقلال شب گذشته دوشنبه - ۲۰ مرداد ماه - در ورزشگاه آزادی از مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی با قضاوت موعود بنیادی فر به مصاف هم رفتند که این دیدار با پیروزی ۲ بر صفر آبی‌پوشان تهرانی همراه شد. با این حال اعلام پنالتی شائبه برانگیز در اواخر نیمه نخست و چند صحنه داوری دیگر، حسابی سپاهانی‌ها را گله مند کرده بود. در همین راستا نوذر رودنیل و حیدر سلیمانی در گفت و گو با ایمنا، به همراه رضا سخن‌دان، نوید مظفری و نادر جعفری نظرهایشان در خصوص این صحنه‌های مشکوک بیان کرده‌اند که در ادامه می‌آید.

پنالتی استقلال

در وقت‌های اضافه نیمه اول در حالی که توپ برای قائدی ارسال شده بود، او در تقابلی تن به تن با شایان مصلح زمین خورد و بنیادی‌فر نقطه پنالتی را به نفع استقلال نشان داد.

سلیمانی: شایان مصلح خطایی روی مهدی قائدی انجام نداد. زمانی که دست شایان مصلح به مهدی قائدی می‌رسد، خودش را به شکل دایو بر زمین انداخت و مصلح، قائدی را هل نداد که خطا شده باشد. این صحنه شبیه سازی قائدی بود که با زیرکی پنالتی گرفت.‌

رودنیل: در فوتبال امری طبیعی است که وقتی دو بازیکن در کنار یکدیگر می‌دوند، دست‌هایشان را نمی‌توانند ببندند. ادامه می‌دهند و ممکن است برخوردی میان آن‌ها رخ دهد. خطا یا هل دادن شدیدی نبود که منجر شود داور نقطه پنالتی را نشان دهد و فاصله داور با صحنه زیاد بود.

سخن‌دان: پنالتی اعلام شده روی قائدی درست اما سخت‌گیرانه بود. مدافع سپاهان بی‌احتیاطی کرد و با توجه به اینکه هر دو بازیکن شانس رسیدن به توپ را داشتند، لمس مهاجم استقلال توسط مصلح با زرنگی قائدی داور را مجاب کرد که پنالتی بگیرد. هم‌چنین کارت زرد داور به کی‌روش برای خطای او درست بود.

مظفری: پنالتی کاملاً اشتباه بود و هیچ خطایی از سوی بازیکن سپاهان صورت نگرفت.‌

جعفری: داور نتوانست در دقیقه ۴+۴۵ به درستی شبیه‌سازی قائدی را تشخیص دهد و به اشتباه برای استقلال خطا گرفت. ضمن اینکه مهاجم استقلال در دقیقه ۶ هم یک بار شبیه‌سازی کرد و اگر داور آنجا درست این بازیکن را تنبیه می‌کرد، دیگر در ادامه گول نمی‌خورد! صد درصد پنالتی قائدی اشتباه بود و اشتباه داور در تنبیه نکردن او در صحنه اول باعث شد تا در صحنه دوم گول بخورد.‌

سرنگونی قائدی در محوطه جریمه سپاهان در دقایق ابتدایی بازی

در ابتدای بازی تکل محمد طیبی برای تصاحب توپ از قائدی، موجب سرنگونی این بازیکن شد اما داور اعتقادی به پنالتی نداشت و ادامه بازی را نشان داد که این تصمیم، اعتراض نیمکت‌نشینان استقلال را همراه داشت.

سلیمانی: داور به درستی علامت ادامه بازی را نشان داد چون خطایی روی مهدی قائدی اتفاق نیفتاد و تعادلش را از دست داده و بر زمین افتاد. مهدی قائدی در نیمه اول دو بار شبیه سازی کرد که یکی از آن‌ها را بنیادی فر پنالتی گرفت.

رودنیل: دقیقه ششم، خطایی روی قائدی رخ نداد و باید به دلیل خطای تمارض به او کارت زرد می‌داد.

مظفری: در آن صحنه قائدی به خاطر شبیه سازی باید با کارت زرد داور جریمه می‌شد.‌

جعفری: مهاجم استقلال در دقیقه ۶ خطا پنالتی را شبیه‌سازی کرد.

کارت زرد مصلح در برخورد با رضاوند

در دقیقه ۳۲ شایان مصلح تکلی را روی پای آرش رضاوند رفت که داور آن را خطا تشخیص داده و مدافع سپاهان را با کارت زرد جریمه کرد. با این حال مصلح پس از دریافت کارت، جای استوک‌های مهاجم حریف روی ران خود را به داور نشان داد و معترض شد.

سلیمانی: شایان مصلح خطایی را مرتکب نشد و کارت زردی که دریافت کرد، اشتباه داور بود. مصلح در این صحنه تکل و توپ حریف را زد و پس از آن بازیکنان استقلال به او برخورد و بزرگنمایی کرد که باعث شد داوری کارت زرد را به بازیکن سپاهان نشان دهد.

خطای خطرناک استنلی

استنلی کیروش در دقیقه ۴۰ بازی در جنگ بر سر تصاحب توپ، پای خود را بیش از حد بالا آورد و با محمد دانشگر برخورد کرد که آبی‌های پایتخت معتقد بودند که مهاجم سپاهان باید از زمین بازی اخراج شود ولی بنیادی فر تنها به دادن کارت زرد بسنده کرد.

سلیمانی: خطای بی‌احتیاطی استنلی و جریمه او با کارت زرد به درستی اعلام شد ولی چون شدید نبود، نیازی به اخراج نداشت.‌

مظفری: تصمیم داور در این صحنه صحیح بود و داور به درستی به مهاجم سپاهان کارت زرد نشان داد.‌

جعفری: داور باید در دقیقه ۴۰ کی‌روش استنلی را هم به خاطر خطا روی دانشگر اخراج می‌کرد.

جمع بندی عملکرد تیم داوری

سلیمانی: همه اتفاقات در نیمه نخست بازی اتفاق افتاد و به نظر در نیمه اول داور تمرکز لازم را نداشت. بنیادی فر در نیمه دوم خیلی بهتر و مسلط‌تر قضاوت کرد. با این حال چون داور اشتباه تأثیرگذاری رو پنالتی داشت، نمره او ضعیف ارزیابی می‌شود.

رودنیل: بعد از دقیقه ۶ که به زمین خوردن قائدی درون محوطه جریمه و اعتراضات کادر استقلال اتفاق افتاد و داور تصمیم صحیح ادامه بازی را گرفت، بنیادی فر تا پایان بازی بسیار عصبی نشان می‌داد. به نظرم سپاهان به اتفاقات داوری باخت. بنیادی فر خیلی استرس داشت و عصبانی بود. البته کارت‌های زرد و خطاهایی که در طول مسابقه گرفت درست بود. هر دو صحنه مشکوک به پنالتی، شبیه سازی بازیکن بود که هیچ کارشناسی آن را تاکنون تأیید نکرده است. همچنین اعتراضات شدید فرهاد مجیدی روی بنیادی فر تأثیر گذاشت.‌

سخن‌دان: شاهد عملکرد خوبی از تیم داوری بودیم. بنیادی‌فر با کمک‌هایش هماهنگ بود و تصمیم‌های درستی گرفت و بازی را با کارت‌ها و سوت‌های زیاد مدیریت کرد.‌

کد خبر 438176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهسا IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 0
    بازم مثل همیشه استقلال و پرسپولیس با کمک داور بازی ها رو میبرم باید این فوتبالو تعطیل کرد
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 2
    آقایان داور چرا پای مصلح راروی پای قائد ی نمی بینید بازیکن بااین سرعت کا فیه کوچکترین برخورد تعادلش را از دست بدهد به نظر من شما داوران اصلا فوتبال بازی نکردین ودر شرایط مختلف فوتبال قرار نگرفتین لطفا وقت مردم را نگیرید.