تا سال ۲۰۲۳ سئول شهر دوستدار معلول می‌شود

مقامات رسمی سئول، پایتخت کره جنوبی از طرح پنج ساله خود برای ایجاد شهری دوستدار افراد معلول رونمایی کردند؛ تبدیل صددرصدی اتوبوس‌های عمومی به سیستم‌هایی با تجهیزات کامل جهت تامین آسایش افراد ویلچرنشین یکی از مهم‌ترین اهداف مقامات شهر به شمار می‌رود که قرار است تا سال ۲۰۲۵ اجرا شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهردار سئول اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۳ شهری دوستدار افراد معلول ایجاد خواهد کرد تا در آن مردمی که از نظر جسمی با مشکل مواجه هستند، بدون نیاز به دیگران و با امنیت کامل تردد کنند. این طرح به دنبال برنامه پنج ساله سابق دولت از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ شکل گرفته است و در آن حمل و نقل عمومی در رأس برنامه‌های توسعه شهری قرار دارد.

شهردار پایتخت کره جنوبی از تخصیص مبلغی معادل ۷۸۴ میلیون دلار به پروژه پنج ساله جدید خبر داده و اعلام کرده است که این هزینه برای بهبود حمل و نقل عمومی شهری، مسکن و کارآفرینی برای شهروندان دارای معلولیت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر حدود نیمی از ناوگان اتوبوس‌های عمومی سئول مطابق با نیاز افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار ساخته شده است که البته شهردار قول داده است تا پایان پروژه پنج ساله، صد در صد اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی را مجهز به سکوهایی برای بالا و پایین رفتن افراد معلول بدون نیاز به کمک دیگران خواهد کرد. علاوه بر این ۲۶ ایستگاه متروی شهر فاقد بالابر برقی هستند که در نتیجه تردد از این طریق را برای افراد دارای معلولیت مشکل و حتی غیرممکن کرده است، اما مقامات شهر قول داده‌اند تا پایان سال ۲۰۲۳ تمام ایستگاه‌های مترو را به بالابرهای برقی مجهز کنند.

علاوه بر این جایگزین کردن تاکسی‌های قدیمی شهر با تعداد ۶۸۲ دستگاه ون مجهز به سکوی تسهیل تردد برای افراد معلول از دیگر طرح‌هایی است که در اولویت برنامه‌های شهری تا پنج سال آینده قرار دارد.

جالب است بدانید که شهردار و دیگر مقامات رسمی سئول تنها به بهبود سیستم‌های حمل و نقل عمومی برای افراد معلول اکتفا نکرده‌اند، بلکه در نظر دارند به کارآفرینی برای این افراد بپردازند. تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰۰ شغل جدید برای ساکنان دارای معلولیت در پایتخت کره جنوبی ایجاد خواهد شد که تمام افراد استخدام شده از حق بیمه و دیگر مزایا برخوردار خواهند شد.

در حال حاضر تعداد ۸۵ واحد مسکونی در اختیار افرادی با معلولیت شدید قرار دارد که در هر واحد، تعداد دو یا سه فرد معلول به مدت دو سال تحت مراقبت مستقیم یک مددکار اجتماعی قرار می‌گیرند. شهردار سئول متعهد شده است در کمترین زمان ممکن ۱۵ واحد مشابه احداث کند و هر ساله ۶۰ واحد مسکن دائمی به آن‌ها بیفزاید.

مقامات رسمی سئول پس از برگزاری جلسات متعدد با یکدیگر تصمیم گرفتند برای ایجاد برابری و انسجام اجتماعی بین شهروندان خود وضع افراد دارای معلولیت را نیز همانند سایر مردم، در برنامه‌ریزی‌های شهری خود مورد توجه قرار دهند. مقامات در نهایت به این نتیجه رسیدند که بهبود حمل و نقل عمومی، مسکن و کارآفرینی برای افراد دارای معلولیت از جمله اقداماتی است که می‌توان برای برابری حقوق این دسته از افراد با سایر شهرنشینان انجام داد.

برخی طرفداران حقوق افراد معلول استدلال کرده‌اند که طرح پنج ساله مقامات ارشد سئول افراد دارای معلولیت شدید را از قلم انداخته و تنها مردم دارای معلولیت جسمی را مورد توجه قرار داده است. این افراد ادعا کرده‌اند که بیشتر افراد دارای معلولیت شدید چاره‌ای جز ماندن در آسایشگاه‌ها که معمولاً از ظرفیت ۳۰ تا ۱۰۰ نفر برخوردار هستند ندارند.

این افراد اغلب بیماران مبتلا به اوتیسم یا فلج مغزی هستند که بیش از هر چیز دیگر به مسکن نیاز دارند حال آنکه در سراسر شهر محل‌های زیادی به سکونت آن‌ها اختصاص داده نشده است. اینکه مقامات سئولی می‌خواهند تا پنج سال آینده تنها تعداد ۳۰۰ واحد مسکونی برای افراد با معلولیت شدید ایجاد کنند، اقدام قابل توجهی نیست و باید تصمیمات مهم‌تر و کارآمدتری برای سکونت این افراد رنجور اتخاذ شود.
 

کد خبر 438016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.