اصفهان؛ میزبانی که کیهان کلهر را جادو کرد!

نوای کمانچه کلهر به میزبانی اصفهان، معاشرتی دلچسب را برای او رقم زد که همه را به وجد آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهل‌ستونی که این روزها از نفس‌های گرم مخاطبان خالی است، دیشب میزبانی گرم برای نوای مسحور کننده کمانچه کیهان کلهر بود. وقتی انتظارها به پایان رسید و دوربین روی چهره کلهر زوم کرد، تشویق‌ها و شور و شوق شنوندگان این بار از قاب صفحات تلفن همراه و به واسطه قلب‌های رنگارنگ نمایان شد؛ گویی کلهر ابراز علاقه‌های مخاطبان را اگر چه از راه دور شنید و به احترامشان سکوتی کوتاه کرد تا اینکه کوک دلش با کوک سه تار همانند شد و سکوتش را شکست و با "طرقه" مخاطبان را مثل چکاوکی به پروازی هیجان‌انگیز دعوت کرد.

پروازی بر فراز آسمان پرستاره اصفهان. نوای سه‌تار کلهر و همزبانی نوازندگان دیگر در فضای آرام چهلستون تناقضی دلنشین را به تماشاگر القا می‌کرد و روح او را نوازش می‌داد. کلهر به خوبی می‌داند که چگونه مخاطبان خود را جادو کند؛ پروازی شورانگیز و پس از آن فرودی خیال‌انگیز و متین با قطعه "آتشگاه".

این قطعه را کالین جاکوبسن پس از سفر به سرزمین پر رمز و راز اصفهان و بازدید از آتشکده‌ای می‌نویسد و به کلهر هدیه می‌کند. کلهر دیشب با جان و دل این هدیه ارزشمند را در میعادگاه خود نواخت و جان کلام را به بهترین شکل در بهترین مکان و زمان ممکن به گوش مخاطبان رساند.

سپس نوبت به "شهر خاموش" رسید، نقش گروه مینیاتور اینجا بود که پررنگ‌تر شد، با آغاز شهر خاموش، گویی تمام نوازندگان مبهوت شب‌های زیبای اصفهان در چهلستون شده بودند. شهر خاموش از ساخته‌های کلهر است که روایتی جذاب و انسانی دارد با این حساب انگار اجرای شب گذشته او دل‌انگیز تر بود؛ چرا که چهلستون به حق میزبانی خوش مشرب و الهام بخش است که دل هر هنرمندی را به دست می‌آورد.

ایوان چهلستون در تاریخ معاصر ایران بیشتر، دوستی پرشکوه برای گروه‌های موسیقی بوده، از شجریان و قربانی تا تاج و کسایی و شهناز چه بسیارند بزرگانی که نوایشان به واسطه اجرا در این بنا شورانگیز شده است.

اما شب گذشته این عمارت یک مهمان بسیار ویژه در یک شرایط ویژه‌تر داشت، مهمانی از کردستان که با دستانش به کمانچه جان می‌داد. او زمانی آمد که عمارت پرشکوه اصفهان زیر سایه ویروس در انزوا فرو رفته بود و زخم‌هایی بر بدن داشت، کلهر شاید جان و روحی تازه بر چهلستون شهر دمید.

زیبایی و یگانگی چهلستون و اصفهان که هنرمندانی خوش ذوق همچون حسن کسایی و جلیل شهناز را در خود پرورانده نوای کمانچه کلهر را به آن سوی دنیای خیال برد. شاید به همین دلیل باشد که اجرای شب گذشته کلهر و گروه مینیاتور به جلیل شهناز و حسن کسایی تقدیم شد.

کد خبر 438009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.