بازبینی تابلوهای برق ساختمان‌ها باید اجباری و دوره‌ای باشد

یک کارشناس مسکن و ساختمان با بیان اینکه بروز مشکل در تابلوهای برق ساختمان‌ها می‌تواند سبب آتش‌سوزی در ساختمان‌ها شود، گفت: تجهیزات اساسی مانند تابلوهای برق باید به صورت دوره‌ زمانی شش ماهه یا یکساله مورد بازبینی قرار گیرند و در صورت بروز مشکل، رفع شود.

علی اصغر احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: درباره آتش‌سوزی تابلوها می‌توان به دو مسئله اشاره کرد. اول طراحی و نظارت بر اجرای این تابلوهاست که اگر دقیق و صحیح انجام شود قاعدتا مشکلی از این نظر برای تابلوهای برق به وجود نمی‌آید. شیوه این نظارت نیز در اصل ۱۳ مقررات ملی وضع شده و در نظام مهندسی ساختمان پیگیری می‌شود.

وی افزود: اما بحث اساسی این است که قوانین نگهداری تجهیزات الکتریکی در خانه‌ها و ادارات در فصل هفتم مبحث ۲۲ این قانون بیان شده اما خیلی جدی گرفته نشده است.

این کارشناس مسکن و ساختمان با بیان اینکه تجهیزاتی مانند تابلوهای برق، حساس هستند، گفت: بر اساس مفاد قانون، این تجهیزات باید به صورت دوره زمانی شش ماهه یا یکساله مورد بازبینی قرار گیرند و در صورت بروز مشکل، رفع شود.

احمدی تاکید کرد: بروز برخی اختلالات مانند ایراد در لجستیک مینیاتوری این تابلوها، می‌تواند باعث ایجاد نشتی جریان و در نهایت آتش‌سوزی شود. همچنین استفاده بیش از اندازه برق باعث افزایش جریان شده و در نهایت به دلیل داغی کلید یا پریز، آتش‌سوزی به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین نه تنها باید تعمیر و نگهداری این تجهیزات یک برنامه روتین داشته باشد بلکه باید اجباری نیز باشد. طبیعی است در صورتی که این مسائل به خوبی رعایت شود، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

این کارشناس مسکن و ساختمان در پاسخ به این سوال که متولی نظارت بر ایمنی این تجهیزات کیست؟ گفت: ظاهراً هنوز این امر به جایی واگذار نشده است اما نظارت باید بر عهده مجری ذی‌صلاح باشد.

احمدی افزود: ترکیبی از نظام مهندسی و شرکت توزیع برق می‌تواند برای نظارت بر این موضوع کارساز باشد.

کد خبر 437895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.