ورزشکار - پرستاری که کرونا را شکست داد

زهرا درعلی ملی پوش ووشو و پرستار در بخش کروناست که خود به بیماری کرونا مبتلا شد، اما با روحیه مثبتی که داشت این ویروس را شکست داد. او با وجود اینکه بیمار بود ورزش خود را ترک نکرد و به خاطر اینکه کادر درمان نیرو کم داشت با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی به فعالیت خود در بیمارستان ادامه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا درعلی ورزش را از شهرستان نجف آباد شروع کرد و برای ادامه کار به اصفهان آمد. این ووشو کار در بخش کووید بیمارستان پرستار شیفت شب است. او ورزش را به صورت جدی پیگیری می‌کند و موفق شده برای مسابقات آسیایی سال جاری به تیم ملی دعوت شود.

درعلی در یک بازه زمانی به کرونا مبتلا شد ولی با روحیه مثبتی که داشت موفق شد این ویروس را شکست دهد، او با وجود اینکه بیمار بود ورزش خود را ترک نکرد و به خاطر اینکه کادر درمان نیرو کم داشت با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود در بیمارستان ادامه داد.

وی اعتقاد دارد داشتن روحیه در درمان فردی که کرونا گرفته تأثیر گذار است و مردم نباید واکنشی نشان دهند که فرد بیمار امیدش را از دست بدهد، خبرنگار ایمنا با این ورزشکار گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

ورزش را از کجا شروع کردی و چه اتفاقی افتاد که به سمت ووشو آمدی؟

در شهرستان نجف آباد ووشو را با مربی‌های مختلف کار کردم، اما بعد از مدتی برای ادامه فعالیت و زندگی به شهرستان اصفهان آمدم و اینجا فعالیتم را با راهنمایی‌های حمیدرضا لادور و تحت تمرینات راضیه طهماسبی ادامه دادم که موفق شدم در سال جاری برای مسابقات آسیایی به تیم ملی راه یابم.

شرایط تمرینات در دوران کرونا به چه شکل است؟

در دوران کرونا کلاس‌های آنلاین برگزار شد، با وجود اینکه در بیمارستان در شیفت شب بخش کووید - ۱۹ فعالیت دارم و خودم هم به این بیماری مبتلا شدم، حمیدرضا لادور و راضیه طهماسبی کمک کردند و روحیه دادند تا تمریناتم را ادامه دهم. تمرینات حضوری با تعداد نفرات کم و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی هم داشتیم.

عضو کادر درمان هستی؟
بله، به خاطر زیاد بودن تعداد بیماران کرونایی در بخش کووید - ۱۹ پرستار هستم.

ورزش و پرستاری کنار هم سخت نیست؟
سخت است، اما هردو هدفی نزدیک به هم دارند. در درمان به یک شکل مبارزه می‌کنی و در مسابقه به شکلی دیگر، مدام در حال جنگیدن هستی که هدف درمان نجات دادن جان دیگران و هدف مسابقه خوشحال کردن یک ملت است. سخت است، اما هر دو هدفی نزدیک به هم دارند. در درمان به یک شکل و در مسابقه به شکلی دیگر مبارزه می‌کنی، مدام در حال جنگیدن هستی که هدف درمان نجات دادن جان دیگران و هدف مسابقه خوشحال کردن یک ملت است.

در مدتی که به بیماری کرونا مبتلا شده بودی، دوری از ورزش سخت نبود؟

سخت بود ولی فعالیتم را داشتم. وقتی شخصی به بیماری کرونا مبتلا می‌شود روحیه خود را از دست می‌دهد. مریضی داشتم که از لحاظ جسمی مشکلی نداشت، اما به خاطر داشتن روحیه ضعیف تمام سیستم بدنی او دچار مشکل شد. زمانی که به کرونا مبتلا شدم، با آن کنار آمدم و فعالیت ورزشی خود را ادامه دادم، همچنین به خاطر اینکه کادر درمان نیرو کم داشت با وجود حال بد با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی برای شیفت‌های شب در بیمارستان حاضر می‌شدم به جز یک هفته آخر که تب و لرز و بدن درد شدید داشتم. هیچ زمانی تمریناتم را لغو نکردم زیرا انرژی مثبت می‌داد و فکر می‌کنم به خاطر همین است که توانستم این بیماری را سریع شکست دهم.

اگر دوباره می‌خواستی انتخاب رشته کنی پرستاری را انتخاب می‌کردی؟

بله، شغلی که خدمت به مردم باشد را دوست دارم زیرا پدرم یکی از داوطلبان هشت سال دفاع مقدس بود و من هم در بخش کووید و درمان داوطلب بودم.

بین ورزش و پرستاری کدام را انتخاب می‌کنی؟

هدف هردو یکی و انتخاب سخت است، اما درصد بیشتری ورزش را انتخاب می‌کنم.

برخی اعتقاد دارند بانوان نمی‌توانند فعالیت‌هایی که آقایان دارند را انجام دهند، آیا با این موضوع موافق هستی؟

تابع مقرارت کل وزارت ورزش هستیم، اما بانوان می‌توانند هر فعالیتی که یک مرد دارد را انجام دهند. خیلی از افراد می‌گویند بانوان نباید شیفت شب در بیمارستان باشند، اما همانطور که آقایان می‌توانند باشند بانوان هم می‌توانند بیایند و فعالیت خود را انجام دهند. قدرت‌ها یکی است و در جهان هر تعدادی قهرمان مردی که داریم به همان اندازه قهرمان خانم وجود دارد که برابری را نشان می‌دهد.

چه اقدامی باید بشود تا شاهد پیشرفت در ورزش بانوان باشیم؟

اول باید از بانوان حمایت کنند، برای مثال زمانی که من به بیماری کرونا مبتلا شدم مربیانم، فدراسیون و هیئت ووشو با من در ارتباط بودند و امید می‌دادند که این باعث شد فعالیت بیشتری داشته باشم. امیر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو فینال‌های لیگ را لغو کرد که نشان می‌دهد حفظ سلامتی ورزشکار برای آنها مهم است و جای تشکر و قدردانی دارد.

چرا وقتی فردی کرونا می‌گیرد، دیگر افراد از او فرار می‌کنند؟

زیرا فکر می‌کنند هرکسی که به بیماری کرونا مبتلا شده دیگر زنده نمی‌ماند، همین باعث می‌شود فرد روحیه خود را از دست بدهد و اجازه ندهد خانواده متوجه این موضوع شوند. افرادی که در بخش کووید - ۱۹ فعالیت دارند اگر بخواهند خیلی به خود سختی دهند نباید به دیدار خانواده بروند، اما من باوجود اینک ه مادرم مشکل ریه دارد و پدرم ایثارگر است زمانی هم که کرونا گرفتم در کنار خانواده بودم تا الان هم هیچ کدام علائمی نداشتند.

باید با کرونا مانند دیگر ویروس‌ها کنار آمد و وقتی علائمی مثل بدن درد، از دست دادن حس بویایی و چشایی و تب و لرز احساس شد، سریع به دکتر مراجعه کرد تا بهبود یابند، اما مردم تا این علائم را می‌بینند فکر می‌کنند سرماخوردگی است و آن را عادی جلوه می‌دهند که همین باعث می‌شود تمام ریه فرد درگیر شود و اتفاقی بدی رخ دهد.

باید با کرونا مانند دیگر ویروس‌ها کنار آمد و وقتی علائمی مثل بدن درد، از دست دادن حس بویایی و چشایی و تب و لرز احساس شد، سریع به دکتر مراجعه کرد تا بهبود یابند، اما مردم تا این علائم را می‌بینند فکر می‌کنند سرماخوردگی است و آن را عادی جلوه می‌دهند که همین باعث می‌شود تمام ریه فرد درگیر شود و اتفاق بدی رخ دهد.

با چه روشی باید روی ذهنیت مردم کار شود؟

این موضوع نیاز به فرهنگسازی دارد، باید با افرادی که در کادر درمان کمک می‌کنند یا بهبود یافتند مصاحبه و فیلمبرداری شود تا مردم ببینند. آمار بهبود در کرونا بیشتر از آمار مرگ و میر است و بعضی مواقع دلیل فوت کرونا نیست. اگر مردم این موارد را درک کنند راحت تر می‌توانند با این ویروس کنار بیایند.

ورزش به فردی که کرونا گرفته چقدر می‌تواند کمک کند؟

بسیار زیاد زیرا ورزش استرس را از فرد می‌گیرد و انرژی خوب می‌دهد.

شرایط تیم ملی ووشو بانوان به چه شکل است؟

با وجود کادر مربیگری که در اصفهان است، می‌توانم بگویم نتیجه می‌گیریم. همه افرادی که برای مسابقات آسیایی انتخاب شدند با قدرت پیش می‌روند و امیدوارم بدرخشیم.

چه در خواستی از مردم داری؟

وقتی به کرونا مبتلا می‌شوند روحیه خود را نبازند و کادر درمان را درک کنند زیرا نیرو کم است. باید مسافرت‌ها کم شود، مردم ایمنی بدن خود را تقویت کنند، ماسک بزنند، شست و شوی دست‌ها را جدی بگیرند، در مراسم محرم فاصله را رعایت کنند، ماسک را در یک جای تمیز بگذارند و اگر علائمی را حس کردند به پزشک مراجعه کنند.

حرف آخر؟

از تمام همکارانم در کادر درمان، رئیس فدراسیون ووشو و رئیس هیئت ووشو تشکر می‌کنم.

گفت و گو از: کیمیا گلییرا - خبرنگار سرویس ورزش ایمنا
 

کد خبر 437885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.