۱۹ مردادماه؛ سالروز رسوایی واترگیت

از ورود افراد ناشناس به دفتر واترگیت در ژوئن ۱۹۷۲ تاکنون، ۴۵ سال می‌گذرد. در ابتدا گمان می‌شد این افراد برای دزدی به این مجتمع وارد شده‌اند، اما بعداً مشخص شد که ورود آنها برای گذاشتن شنود در دفتر انتخاباتی حزب دموکرات آمریکا بوده که به استعفای ریچاد نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا انجامید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرآغاز راهی که به استعفا نیکسون منتهی شد، ۱۷ ژوئن ۱۹۷۲ بود؛ روزی که پنج نفر از سوی دستیاران رئیس جمهور اجیر شده بودند تا دزدانه به دفتر انتخاباتی حزب دموکرات در ساختمان واترگیت وارد شده و تجهیزات و دستگاه‌های جاسوسی را در این مکان نصب کنند. یک روز پس از بازداشت این افراد، سخنگوی کاخ سفید ورود آنها به واترگیت را سرقت دست سوم نامید.

این اقدام غیرقانونی با پیدا شدن یک نوار توسط مأمور حراست هتل به‌طور تصادفی لو رفت و روزنامه واشینگتن پست به سردبیری بنجامین سی بردلی از طریق دو تن از روزنامه‌نگاران خود به نام‌های باب وودوارد و کارل برنستین آن را به اطلاع افکار عمومی رساند. پس از این رویداد مشخص شد که چنین اقداماتی پیش‌تر به صورت پیوسته انجام گرفته بوده و تحقیقات نیز نشان داد که عمق این‌گونه فعالیت‌های جاسوسی بسیار گسترده بوده است.

پس از آنکه مشخص شد کنگره به استیضاح نیکسون رأی خواهد داد، وی در شب ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد و به اولین رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شد که از سمت خود کناره‌گیری کرد. اگرچه استعفای نیکسون، روند استیضاح را متوقف کرد، اما در عین حال به پیگیری‌های قضائی پایان نداد. ابتدا چنین تصور می‌شد که این قانون‌شکنی توسط افراد دون‌پایه طراحی و هدایت شده‌، اما پس از آنکه نیکسون از تحویل نوارهای ضبط‌ شده به کمیته قضائی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا خودداری کرد، پای وی نیز به میان کشیده شد.

کمیته قضائی مجلس نمایندگان در ژوئیه ۱۹۷۴ رسیدگی عمومی اعلام جرم علیه نیکسون را آغاز کرد و دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا نیز حکم کرد که رئیس‌جمهور نوارها را به کمیته قضائی تحویل دهد. در هفته بعد کمیته قضائی مجلس نمایندگان، رأی خود را درباره سه فقره جرم ارتکابی توسط نیکسون صادر کرد که عبارت بود از "سوء استفاده از قدرت، کارشکنی در امر اجرای عدالت و اهانت به کنگره. "

در ۴ اوت ۱۹۷۴ کاخ سفید متن پیاده‌ شده نوارها را تحویل داد که محتوای یکی از آنها همه چیز را مشخص کرد. این نوار حاوی یک مدرک غیرقابل انکار یعنی دستور ریچارد نیکسون برای تماس با سیا به منظور متوقف کردن تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد سرقت واترگیت بود. با انتشار این نوار مشخص شد که مجلس نمایندگان به تصمیم کمیته قضائی برای استیضاح نیکسون رأی خواهد داد.

به دنبال این رویداد، ریچارد نیکسون در ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد تا توسط کنگره استیضاح نشود. این فاجعه بزرگترین رسوایی سیاسی تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.

کد خبر 437823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.