انواع آلرژی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آلرژی‌ها انواع مختلفی دارد که شامل آلرژی غذایی، آلرژی فصلی و آلرژی به حیوانات خانگی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلرژی‌های فصلی رایج‌ترین نوع آلرژی تنفسی است. معمولاً هیچ روش درمان خاصی برای آلرژی فصلی وجود ندارد، اما با مصرف دارو و تغییر دادن عادات روزمره می‌توان علائم این بیماری را کنترل کرد. آلرژی تابستانی معمولاً با گرده علف‌ها و دیگر گیاهان تحریک می‌شود. گیاه راگوید و گرد و غبار در فصل پاییز باعث بروز علائم آلرژی می‌شود. در صورتی که افراد به گرد و غبار حساسیت نشان دهند، ممکن است علائم آن را در فصل زمستان نیز تجربه کنند.

آلرژی غذایی چیست؟

آلرژی غذایی واکنش غیر طبیعی بدن نسبت به یک ماده غذایی خاص است و تقریباً افراد زیادی را درگیر می‌کند. این مواد غذایی شامل شیر، تخم مرغ، گندم، آجیل، ماهی، صدف و سویا می‌شود. در صورتی که افراد نسبت به مصرف شیر آلرژی داشته باشد، ممکن است به علائمی مانند استفراغ، تنگی نفس و مشکلات پوستی مانند کهیر مبتلا شود؛ بنابراین باید از مصرف شیر و محصولاتی که از شیر تهیه می‌شود خودداری دوری کنند.

آلرژی نسبت به تخم مرغ در میان کودکان رایج‌تر است و علائم آن شامل تورم و قرمزی پوست، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، آبریزش بینی و افزایش ضربان قلب می‌شود. در صورتی که فردی به یک نوع ماهی یا صدف آلرژی داشته باشد، بهتر است از مصرف ماهی‌ها یا صدف‌های دیگر نیز خودداری کند.

آلرژی پوستی چیست و چه علائمی دارد؟

یکی از رایج‌ترین آلرژی‌های پوستی درماتیت تماسی نام دارد که نوعی التهاب پوست محسوب می‌شود. این نوع آلرژی در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی یا حساسیت‌زا بروز پیدا می‌کند. این مواد شامل صابون، مواد آرایشی، جواهر یا لباس‌هایی از جنس پلاستیک می‌شود. علائم درماتیت پوستی قرمزی و تورم پوست، تاول، خارش، سوزش و درد پوست است. همچنین پوست برخی افراد نسبت به نیش حشراتی مانند زنبور عسل، زنبور وحشی، زنبور قرمز و زرد حساسیت نشان می‌دهند. آلرژی مواد آرایشی نیز در اثر استفاده از بعضی محصولات آرایشی مانند اسانس‌ها و مواد نگه دارنده ایجاد می‌شود.

دیگر انواع آلرژی چیست؟

آلرژی چشمی و آلرژی دارویی از دیگر انواع آلرژی است. چشم‌های قرمز، خارش و آبریزش چشم از علائم شایع آلرژی چشمی محسوب می‌شود. رایج‌ترین آلرژن‌های موجود در هوا که باعث بروز حساسیت چشم می‌شود شامل گرده گیاهان و درختان و گرد و غبار است. آلرژی چشمی می‌تواند در اثر واکنش به بعضی از محصولات آرایشی یا قطره‌های چشم ایجاد شود. همچنین بعضی افراد نسبت به تعدادی از داروها مانند آسپرین یا پنی‌سلین حساسیت دارند و باید از مصرف آن‌ها خودداری کنند.

کد خبر 437789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.