۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کشف شیوه جدید برای رشد مجدد موها

نتایج بررسی‌های شده روی حیوانات نشان داده است که نوعی میکرو RNA باعث رشد مجدد موها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معمولاً ریزش مو با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد؛ البته ممکن است دلایل دیگر آن تغییرات هورمونی و عوامل ژنتیکی و محیطی باشد. درمان‌های اصلی ریزش مو شامل مصرف داروهای ماینوکسیدیل و فیناستراید است. اگرچه این دو نوع دارو مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است، اما به اندازه کافی مؤثر نیست و باید به صورت مداوم از آن‌ها استفاده کرد؛ در نتیجه دانشمندان در حال کشف راه‌های جایگزین برای تحریک رشد مجدد مو هستند.

پیوند فولیکول مو روشی بسیار پرهزینه است؛ بنابراین تحقیقات اخیر بر تحریک سلول‌های فولیکول مو در آزمایشگاه متمرکز شده است. محققان این سلول‌ها را به صورت مستقیم در ناحیه‌ای از سر که مو ندارد، قرار دادند. نتایج مطالعات جدید نشان داد که برای مؤثر واقع شدن روش مذکور لازم است سلول‌های فولیکول مو در شرایط مناسب کاشته شوند زیرا برای فعال کردن فولیکول مو باید با سلول‌های دیگر ارتباط برقرار کنند؛ این ارتباط باید در یک محیط سه بعدی ایجاد شود.

پژوهشگران با انجام آزمایشی روی موش‌ها متوجه شدند که سلول‌های فولیکولی کاشته شده سه بعدی در مناطق بدون مو، مؤثرتر از روش کاشت سلولی دو بعدی عمل می‌کنند. ۹۰ درصد موهای موش‌هایی که با روش سه بعدی تحت درمان قرار گرفتند پس از ۱۵ روز بازیابی شدند. محققان به منظور بررسی این موضوع که سلول‌ها چگونه فرآیند رشد فولیکول را تنظیم می‌کنند، میکرو RNA ها را بررسی کردند؛ میکرو RNA ها مولکلوهایی هستند که به تنظیم نحوه ارتباطات توسط ژن‌ها کمک می‌کنند.

پژوهشگران میکرو RNA های فولیکول‌های کاشته شده به روش دو بعدی و سه بعدی را بررسی کردند و دریافتند که فولیکول‌های کاشته شده به روش سه بعدی، ارتباط ژن را که نشانگر رشد مو است تحریک می‌کند. همچنین آن‌ها این موضوع را نیز تأیید کردند که افزایش میکرو RNA ها، فعالیت فولیکول مو را افزایش می‌دهد، در حالی که مهار کردن آن باعث می‌شود فعالیت فولیکول متوقف شود. نتایج به دست آمده از این پژوهش می‌تواند زمینه را برای درمان‌های مؤثرتر رشد مجدد مو در آینده فراهم کند.

نتایج این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

کد خبر 437787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه روزدار IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    24 6
    عرض سلام واحترام . ببخشید در مورد این تحقیقاتی که باعث رویش مجدد مو میشه چطوری میتونیم اطلاعات ببشتر و همچنین درمان را پیگیری کنیم . باتشکر