ساخت درخشان‌ترین ماده روی زمین/آنزیمی که طول عمر انسان را افزایش می‌دهد

محققان درخشان‌ترین ماده روی زمین را ساخته و راهی یافته‌اند تا از کمرنگ شدن مولکول‌های فلورسنت هنگام انتقال به حالت جامد جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رونمایی از موبایل‌های جدید سامسونگ همراه با ساعت هوشمند، ساخته شدن درخشان‌ترین ماده روی زمین، عرضه ویژگی مشابه ایر دراپ در گوگل، تولید اسپری نانو نقره برای ضدعفونی‌کردن زخم و کشف آنزیمی برای افزایش طول عمر انسان را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

موبایل‌های جدید سامسونگ رونمایی شد

سامسونگ در یک رویداد مجازی از موبایل تاشوی جدید سری موبایل گلکسی نوت و همچنین گلکسی واچ ۳ رونمایی کرد. این شرکت کره‌ای در کنار موبایل تاشو از سری "گلکسی نوت" نیز پرده برداشت.
گلکسی زد فولد ۲ با نمایشگری انعطاف پذیر شبیه کتاب باز و بسته می‌شود؛ این بدان معناست که موبایل را می‌توان باز و به عنوان یک تبلت استفاده کرد، همچنین موبایل در حالت تا شده داخل جیب قرار می‌گیرد. روی دستگاه نیز یک نمایشگر ثانویه مانند موبایل عادی دیده می‌شود.

استقبال از نسخه پیشین موبایل گلکسی فولد که سال گذشته رونمایی شد، چندان زیاد نبود و انتقاداتی به نمایشگر، طراحی ضعیف و قیمت بالای آن وارد بود، اما دستگاه جدید نمایشگر رویی ۶.۲ اینچی دارد و موبایل در حالت باز یک تبلت ۷.۶ اینچی است.

بزرگ‌تر شدن نمایشگر به کاربر اجازه می‌دهد بهتر از دستگاه استفاده کند. این سومین موبایل تاشوی سامسونگ پس از گلکسی فولد و گلکسی زد فلیپ به حساب می‌آید. در این رویداد از سری موبایل‌های جدید گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا ۵G نیز رونمایی شد که همراه قلم S Pen عرضه می‌شود؛ این قلم برای سری نوت ۲۰ آپدیت شده و دقیق‌تر عمل می‌کند.

قیمت پایه سامسونگ نوت جدید ۸۴۹ پوند و نسخه نوت اولترا ۵G نیز ۱۱۷۹ پوند اعلام شده است. در کنار این موارد از ایربادهای جدید سامسونگ رونمایی شد که شامل یک قاب شارژ است که می‌توان آن را به طور بی سیم نیز شارژ کرد؛ این گجت پوشیدنی را می‌توان به دستیار صوتی هوشمند «بیگزبی» نیز متصل کرد. یک بار شارژ گجت برای ۶ ساعت گوش کردن به موسیقی و پنج ساعت و نیم مکالمه صوتی کافی است.

در این رویداد سامسونگ از ساعت هوشمند گلکسی واچ۳ نیز رونمایی شد که قابلیت ردیابی سطح اکسیژن خون، رصد فشار خون و ضربان قلب را دارد. این دستگاه مجهز به حسگرهایی است که در صورت زمین خوردن و افتادن کاربر به طور خودکار پیام هشداری به شماره تماس‌های اضطراری کاربر می‌فرستد و حافظه داخلی گلکسی واچ ۳ نیز هشت گیگابایت است.

درخشان‌ترین ماده روی زمین ساخته شد

محققان درخشان‌ترین ماده روی زمین را ساخته و راهی یافته‌اند تا از کمرنگ شدن مولکول‌های فلورسنت هنگام انتقال به حالت جامد جلوگیری کند. محققان دانشگاه‌های کپنهاگن و ایندیانا این ماده را از رنگ‌های فلورسنت دارای بار الکتریکی ساخته‌اند که درخشندگی خاصی دارد.

هنگامی که رنگ‌ها به حالت جامد تبدیل می‌شوند، شدت خاصیت فلورسنس آن‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه درخشندگی آن‌ها کمتر می‌شود. اکنون گروه جدیدی از مواد به نام SMILES توسعه یافته‌اند تا این مشکل را در موارد جامد فلورسنت حل کنند.

مواد SMILES ترکیبی از رنگ‌ها با مولکول‌هایی بی‌رنگ و ستاره‌ای شکل است که سبب می‌شود مولکول‌های فلورسنت درخشندگی خود را حفظ کنند. به گفته محققان این فناوری موارد استفاده مختلفی دارد و می‌توان از آن در حوزه انرژی خورشیدی، لیزرها و حتی ذخیره اطلاعات استفاده کرد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار رنگ فلورسنت مختلف وجود دارد، اما تقریباً هیچکدام از آن‌ها را نمی‌توان به شیوه قابل پیش بینی ترکیب کرد و مواد جامد ساخت.

گوگل ویژگی مشابه ایر دراپ را عرضه می‌کند

گوگل از ویژگی مشابه «ایردراپ» اپل برای دستگاه‌های اندروید رونمایی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات را حتی در حالت آفلاین به دستگاه‌های دیگر منتقل کند. گوگل پس از ماه‌ها انتظار ابزار جدید خود را به نام «نیربای شر» معرفی کرد و این قابلیت در اصل نسخه مشابه ویژگی «ایردراپ» اپل برای دستگاه‌های اندروید است.

ویژگی مذکور از امروز برای بعضی موبایل‌های پیکسل و سامسونگ عرضه می‌شود. شرکت گوگل اعلام کرده که با شرکای خود همکاری می‌کند تا طی هفته‌های آینده ویژگی مذکور را در موبایل‌های اندروید بیشتری عرضه کند.

ویژگی «نیربای شر» به کاربران اجازه می‌دهد فایل و اطلاعات را برای افرادی که در فاصله فیزیکی کمی از آن‌ها قرار دارند، بفرستند یا از آن‌ها اطلاعات دریافت کنند؛ برای این منظور از پروتکل‌های مختلفی استفاده می‌شود.

برای این منظور فهرستی از دستگاه‌هایی که نزدیک فرد وجود دارد، نمایش داده می‌شود و در مرحله بعد کاربر دریافت کننده اطلاعات را انتخاب کرده و در مقابل برای فرد دریافت کننده نیز نوتیفیکیشنی برای دریافت یا رد اطلاعات ارسال می‌شود.

اسپری نانو نقره برای ضدعفونی‌کردن زخم تولید شد

محققان کشور موفق به ساخت و تولید اسپری ضد عفونی کننده زخم با فناوری نانو و نانوذرات نقره شدند. در تولید این اسپری از نانو ذرات نقره استفاده شده است، زیرا نقره دارای خواصی به عنوان یک ماده ضد باکتریایی است. رفتار ضد میکروبی نقره و ترکیبات آن نسبت مستقیم با رهایش یون زیست فعال Ag+ دارد که می‌تواند با غشاهای سلولی باکتری‌ها و یا قارچ‌ها واکنش نشان دهد.

فلز نقره و ترکیبات معدنی آن در حضور آب و یا مایعات بدنی یونیزه می‌شود و می‌تواند با پروتئین‌ها، باقیمانده آمینو اسیدها، آنیون‌های آزاد و گیرنده‌های روی بدن پستانداران و غشاهای سلول‌های یوکاریوتیک واکنش دهد. نقره سمیت کمی در بدن انسان از خود به جا می‌گذارد و ریسک حداقلی در موارد مسائل تنفسی، بلعی و پوستی دارد، با این وجود مداومت تماس با نقره می‌تواند سبب ایجاد مشکلات پوستی و چشمی می‌شود.

با کاهش ابعاد ذرات نقره (نانوذرات نقره درون کلوئید) نیز احتمال افزایش رهایش نقره به علت افزایش سطح در معرض افزایش می‌یابد و با توجه به خاصیت نقره محققان کشور با استفاده از این نانو ذرات اسپری ضد عفونی کننده زخم را به تولید رساندند.

کشف آنزیمی که طول عمر انسان را افزایش می‌دهد

تحقیق جدید پژوهشگران انستیتو KAIST در کره جنوبی چشم اندازی نوین به گذرگاه انرژی سلولی فراهم می‌کند که به عمر طولانی‌تر مرتبط است. این تحقیق که روی سلول‌های انسانی و کرم‌های گرد انجام شده است، نویدبخش توسعه روش‌های درمانی ضد پیری است که می‌تواند با فعال کردن گذرگاه‌های مذکور عمر افراد را طولانی‌تر کنند.

به گفته این محققان AMPK نوعی آنزیم است که به عنوان سوئیچ اصلی متابولیک بدن عمل می‌کند. این آنزیم در حقیقت یک پروتئین جادویی توصیف شده است که تأثیرات سودمندی بر سلامتی دارد و می‌تواند به بهبود سلامت قلب یا افزایش طول عمر منجر شود. AMPK در واکنش به سطح اندک انرژی سلولی و بیشتر اوقات هنگام ورزش کردن یا دوره‌های کاهش مصرف کالری فعال می‌شود. پژوهش‌های متعددی نیز نشان دادند این آنزیم در مدل‌های حیوانی به افزایش قابل توجه طول عمر منجر می‌شود.‌

کد خبر 437718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.