پذیرش بنگاه‌های خرد اقتصادی در بورس؛ تهدید یا فرصت؟

تصمیم جدید وزارت اقتصاد و سازمان بورس برای تسهیل روند پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار سرمایه، همزمان با کاهش تمایل عمومی برای ورود به بورس و پایین آمدن حجم نقدینگی ورودی به این بازار در حالی صورت گرفته که بنگاه‌های اقتصادی تمایل زیادی به استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای توسعه خود دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازارهای فعال در بستر بورس ایران که بر اساس آخرین آمار جهانی هم‌اکنون در دومین رده بازدهی قرار دارند، از ابتدای فروردین‌ماه سال جاری رونق تقریباً قابل توجهی را تجربه کرده‌ است و به همین دلیل حجم چشمگیری از سرمایه‌های سرگردان مردمی و نقدینگی عمومی جامعه که تا پیش از این در بازارهای به ظاهر سودده و پرنوسان تأثیرپذیر از مناقشات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی همچون خودرو، طلا و ارز سرمایه‌گذاری شده بود در ماه‌های اخیر به بورس آمد تا حجم ارزش و معاملات این بازار بیش از پیش افزایش پیدا کند.

همین روند افزایش ارزش و حجم معاملات در بستر بازار سرمایه که با رشد چشمگیر تعداد کاربران و فعالان خرد این بازار که تصمیم‌های هیجانی متعددی در روند معاملات روزانه‌شان دیده می‌شود و بر اساس پژوهش‌های دانشگاهی علاقه فراوانی به شرکت در عرضه اولیه شرکت‌های تازه وارد به بورس دارند، موجب شد تا بورس به عنوان یک بازار مالی-اعتباری شاخص به جایگاه مناسبی برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی شاخص تبدیل شود.

قواعد کلاسیک، بروکراسی فراوان

به همین دلیل از فرودین‌ماه سال ۹۹ شاهد اجرای طرح‌های مختلف صنعتی با استفاده از ظرفیت تأمین مالی از بازار سرمایه در جای جای کشور هستیم و اطلاعات ارائه شده در گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد بی‌سابقه طرح‌های صنعتی و با منبع مالی بازار سرمایه است. رونق بورس ایران با بیش از ۳۰ میلیون کاربر خرد نیز موجب شده تا حجم قابل توجه و چشمگیری از توسعه طرح‌های صنعتی در بستر نظام اقتصادی ایران ایجاد شود.

البته به دلیل اعمال الگوریتم‌های برگرفته از اقتصاد کلاسیک و غیر دانش بنیان در روند ورود شرکت‌های تولیدی و کارگاه‌های صنعتی به بازار سرمایه که بروکراسی فراوانی دارد و رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار متعهد شده که آن را اصلاح کند، بسیاری از شرکت‌های صنعتی یا تولیدی کوچک و متوسط فعال در بستر این اقتصاد بیمار که بر اساس پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار یک بنگاه اقتصادی بزرگ با تراکنش اقتصادی بالا شناخته نمی‌شوند، همچنان نمی‌توانند از ظرفیت اعتباری این بازار برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای و صنعتی خود استفاده کنند.

در حقیقت کوچک بودن این بنگاه‌های اقتصادی و پایین بودن حجم مبادلات مالی و اعتباری‌شان در روند عملکرد صنعتی علت اصلی ناتوانی آنها برای ورود به بازار سرمایه است و به همین دلیل هم‌اکنون شاهد رشد نامحسوس و عجیب صنایع شاخص و بزرگ کشور در بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا هستیم اما ورشکستگی و انحلال امان تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی خرد را در این بحران بریده است.

ناامیدی صاحبان صنایع کوچک و بنگاه‌های خرد اقتصادی برای ورود به بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت‌های آن در راستای توسعه صنعتی و خدماتی تا زمانی ادامه داشت که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه نود و هفتم شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور که به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، از آمادگی بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار برای پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در بورس خبر داد و این خبر موجی از امید را در دل صاحبان این صنایع به راه انداخت.

دام جدید دولت برای صنایع کوچک!

محمدعلی سعیدیان، کارشناس و فعال بورس و بازار سرمایه معتقد است؛ بازار سرمایه به میزان قابل توجهی رونق را تجربه کرده و افزایش تعداد و حجم معاملات در بستر آن به اوج خود رسیده است؛ اینکه وزارت اقتصاد تازه به فکر وارد کردن بنگاه‌های خرد به بورس افتاده است، ناشی از بی‌تدبیری این دستگاه اقتصادی و ناحقی در حق صنایع کوچک است.

وی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: تعداد زیادی از صنایع شاخص و بزرگ کشور که تا پیش از رونق بازار سرمایه در آستانه ورشکستگی و انحلال قرار داشتند با استفاده از ظرفیت‌های مالی و اعتباری بازار سرمایه رشد بیش از پنج برابری را در روند تولید محصولات و ارائه خدمات خود تجربه کردند و به جرأت می‌توان گفت که بورس مهم‌ترین عامل در مقاومت اقتصاد کرونایی ایران است.

سعیدیان اضافه کرد: وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین پژوهش‌های روانی- اجتماعی خود با کاهش چشمگیر تمایل عمومی برای ورود به بازار سرمایه و پایین آمدن حجم نقدینگی که تا پیش از این به بورس وارد می‌شد روبه‌رو شده‌اند و اکنون قصد دارند با تسهیل روند ورود بنگاه‌های خرد اقتصادی به بازار سرمایه، دوباره رونق را به معاملات این بازار برگردانند.

وی ادامه داد: تسهیل روند ورود بنگاه‌های خرد اقتصادی به بازار سرمایه، دام جدید دولت برای این صنایع کوچک است و به نظر نمی‌رسد رونق بورس که این روزها نفس‌های آخر خود را می‌کشد بتواند به توسعه آنها کمک کند.

پذیرش شرکت‌های کوچک؛ راهبردی برای بحران اقتصادی پساکرونا

آرمین رفیع پور، اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه اما نظر متفاوتی دارد، وی معتقد است؛ بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی مقرر شده تا پایان امسال در حدود ۵۰ شرکت فعال در بخش خصوصی در بورس پذیرش شوند و افزایش تعداد آنها از طریق تسهیل روند پذیرش صنایع کوچک در بازار سرمایه یکی از بهترین سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت در سال‌های اخیر است.

وی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: عملکرد مثبت وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار در مقررات‌زدایی، کاهش بروکراسی اداری، پایین آوردن میزان هزینه‌های پذیرش در بورس و بهبود فضای حاکم بر کسب‌وکار کشور در سایه بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، نشان‌دهنده عزم جدی این وزارتخانه و سازمان‌های زیرمجموعه‌اش برای توسعه اقتصادی پایدار کشور است و تسهیل روند پذیرش بنگاه‌های خرد اقتصادی می‌تواند به توسعه خدمات و تولیدات آنها در بستر نظام اقتصادی و با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه کمک شایانی کند.

رفیع پور با تاکید بر نقش اتاق‌های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و لزوم همکاری آنها با وزارت امور اقتصاد و دارایی برای فراهم‌سازی بستر حضور شرکت‌های کوچک در بازار سرمایه ایران، اضافه می‌کند: در حال حاضر همراهی مناسبی میان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی شکل گرفته و دولت باید با استفاده از ظرفیت این همکاری و همراهی بخش خصوصی و پارلمان آن، تعمیق بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در بورس، راهبردی برای مدیریت بحران اقتصادی پساکروناست، تصریح کرد: دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی به صورت کامل و صحیح در روند رشد بورس استفاده کند. مهم‌ترین رکنی که می‌تواند رشد اخیر بازار سرمایه را پایدار و اقتصاد ایران را پویاتر کند، فراهم‌سازی بستر استفاده از ظرفیت مالی این بازار برای شرکت‌های کوچک و متوسط است.

گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار ایمنا

کد خبر 437619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.