اولین نشست اتاق فکر اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری اصفهان برگزار شد

اولین نشست اتاق فکر اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری اصفهان با حضور اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، مسئولان شهرداری، فعالان بخش خصوصی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های اصفهان و امروز پنجشنبه – ۱۶ مردادماه- تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولین نشست اتاق فکر اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری اصفهان با حضور اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و مسئولان شهرداری برگزار شد اما از آنجا که شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان تنها متولی کارآفرینی در شهر نبوده و علاوه بر دولت، پژوهش‌های اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان علمی شهر، شرکت‌های دانش بنیان و فعالان بخش خصوصی لازمه تشکیل این اکوسیستم است، اتاق فکری با هدف بررسی چالش‌های موجود و همگرا کردن فعالیت‌های انجام شده در سطح استان در محل باغ زرشک اصفهان تشکیل شد.

هدف تشکیل این اتاق فکر، انجام پژوهش برای نیازسنجی در استان است

در ابتدای این نشست کوروش خسروی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان مشکلاتی که تاکنون در مسیر تشکیل اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری شهر اصفهان بوده‌است، پرداخت و اظهار کرد: هدف اصلی از تشکیل این اتاق فکر، انجام پژوهش پیرامون نیازهای اجرایی اکوسیستم کارآفرینی استان است.

وی افزود: به نظر می‌رسد همگرایی خوبی بین مسئولان دستگاه‌های اجرایی، مدیریت شهری و فعالان بخش خصوصی به وجود آمده زیرا در سال‌های پیش ادبیات اینچنین رایج نبود که همه به دخالت نکردن دولت و تسهیلگری آن اعتقاد داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بابیان اینکه فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی در استان نباید جزیره‌ای باشد، گفت: وظیفه اصلی این اتاق فکر، هماهنگ کردن فعالیت‌ها برای افزایش اثر بخشی ان است.

خسروی با اشاره به آموزش‌هایی که برای دبیران کار و فناوری استان در نظر گرفته شده، افزود: اکنون در استان اصفهان دو هزار دبیر کار و فناوری داریم که اگر آموزش آنها به خوبی انجام پذیرد تحول بزرگی را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: شهرداری اصفهان و مجموعه شورای شهر برای نشر مهارت‌های کسب و کار در شهر هزینه می‌کند اما اثر بخشی این پروژه‌ها باید بررسی شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه همچون سرانه فضای سبز باید سرانه فضای نوآوری نیز در اصفهان تعریف شود، گفت: امروز سعی کردیم مجریان اکوسیستم کارآفرینی را در کنار اندیشمندان این حوزه قرار دهیم تا نتیجه بهتری از فعالیت‌ها بگیریم.

خسروی اضافه کرد: اداره کار، همکاری خوبی با تک‌تک پروژه‌ها داشته و تلاش‌های خوبی برای بهبود اکوسیستم فناوری شهر داشته‌است، اتاق بازرگانی اصفهان نیز تفاهم خوبی با دانشگاه آزاد و یک صندوق شتاب‌دهنده برای بازاریابی و کارآفرینی تشکیل داده است.

مهم‌ترین هدف اتاق فکر اکوسیستم کارآفرینی اصفهان همگرایی اعضا آن است

در ادامه محمد رئیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، اهداف تشکیل این اتاق فکر را همگرایی متخصصان مرتبط با حوزه کارآفرینی و نوآوری در شهر اصفهان و اشتراک ایده‌ها، بحث و بررسی مسائل و مشکلات اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری شهر اصفهان و راهکارهای کمک به تعریف پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه گسترش فضای نوآوری و کارآفرینی، بررسی نمونه‌های موفق و شاخص اکوسیستم‌های نواوری شهرها برای بومی سازی راهکارها، کمک به جهت‌گیری و راهبری طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی شهرداری در حوزه کارآفرین، کمک به تدوین نقشه راه شهرداری اصفهان در توسعه اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری اصفهان و فراهم سازی زمینه‌های تولید و کاربست دانش مدیریت اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری در اصفهان عنوان کرد.

وی با ارائه تعریفی از اکوسیستم کارآفرینی به بیان اجزا پنجگانه اکوسیستم کارآفرینی از دیدگاه روزنبرگ پرداخت و گفت: تأمین مالی از طریق اعطای وام‌های بلند مدت در این حوزه، مکانیزم‌های پشتیبانی بازار، فرهنگ، زیرساخت‌ها و سرمایه انسانی از جمله این اجزا است که خوشبختانه همگی به بهترین شکل ممکن در استان اصفهان وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بررسی یک اثر پژوهشی که سال ۹۶ در شهر اصفهان انجام گرفته است، گفت: مهم‌ترین عوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران به ترتیب حمایت، سرمایه انسانی، وجود مشتریان کلیدی، سیاست و تأمین مالی است که نشان می‌دهد به رغم تفکر قالبی موجود، سیاست و در نظر گرفتن منابع مالی از طرف دولت در تشکیل اکوسیستم کار آفرینی نقش کمتری دارد.

رئیسی افزود: پتانسیل‌های خوبی برای تربیت نیروی انسانی در شهر اصفهان وجود دارد اما این به معنای داشتن نیروی انسانی نیست زیرا بسیاری از نیروهای موجود انگیزه‌ای برای فعالیت در بخش‌های مختلف این اکوسیستم را ندارند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش و حتی خانواده‌ها ضد کارآفرینی عمل می‌کنند و نسل جوان را برای ورود به عرصه کارآفرینی تربیت نمی‌کنند بنابراین ورودی دانشگاه‌ها نیز نیروی ماهر و آماده برای این فعالیت نیست.

برای حل مشکلات شهرداری به مرکز رشد اختصاصی نیاز داریم

همچنین در ادامه این جلسه، مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان، اظهار کرد: در مجموعه شهرداری دو اصالت برای کمک به شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی در شهر اصفهان وجود دارد که شامل بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و حرکت به سمت زیست پذیری و رقابت‌پذیری است.

وی افزود: اکنون با هجمه‌ای از ورود حداکثری حوزه‌های از مختلف دیگر در این حوزه مواجه هستیم که لازم است همگرا شود در غیر این صورت، با تشکیل یک مجموعه با عنوان مرکز کارآفرینی و فناوری‌های نوین و گردآوری شرکت‌های فعال در این حوزه فقط بخش زیادی از ظرفیت شهر اصفهان بدون استفاده خواهد ماند.

مدیر پژوهش خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: مهم‌ترین نکته در تشکیل این اکوسیستم وجود انسان‌های کارآفرین و آموزش‌های لازم به آن‌ها است.

نصوحی افزود: باید با کمک شرکت‌های دانش بنیان مسائل شهر و شهرداری را حل کنیم، برخی مشکلات در شهرداری وجود دارد که حل کردن آن با استفاده از فناوری‌های نوین کمک شایانی به پیشرفت در مسائل شهرداری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: برای حل مشکلات شهرداری به مرکز رشد اختصاصی نیاز داریم.

بخش خصوصی سرمایه خطرپذیر شهر را تأمین کند

همچنین ناصر یار محمدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان، در ادامه این جلسه اظهار کرد: هرگاه مدیریت شهرها دولتی شود، شهر محکوم به شکست است. به عنوان مثال درباره هزینه‌های مساجد، صدها سال است مساجد هزینه‌های آب و برق خود را پرداخت می‌کنند اما از زمانی که در قانون بودجه تصویب شد، ۵۰ درصد این هزینه را مساجد پرداخت کنند بنابراین مشکلات زیادی در پرداخت این مبالغ پیش آمد.

وی افزود: تاکید اصلی اکوسیستم کارآفرینی بر تسهیل تأمین مالی، حمایت‌ها، زیر ساخت نیروی انسانی، بازار، فرهنگ و آموزش است، نه بر تأمین آنها، بنابراین قرار نیست صندوق دولتی سرمایه خطر پذیر شهر را تأمین کند؛ بخش خصوصی باید در این مورد ورود کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: اگر بخواهیم به سمت پیشنهاداتی همچون تخفیف مالیاتی و یا وام‌های با بهره کم حرکت کنیم به اکوسیستم کارآفرینی ظلم کرده‌ایم. رانت مولد باعث آن چیزی که باعث کارآفرینی می‌شود. مهم این است که رانت مولد شفاف و موقت بوده تا بنگاه‌ها به آن عادت نکنند و مشروط به افزایش کارایی بنگاه‌ها باشد.

یارمحمدیان اضافه کرد: در ادبیات مربوط به توسعه کارآفرینی و نوآوری، موج نحوه سوم حمایت از نوآوری بر ایجاد انجمن‌ها تاکید دارد اگر این انجمن تعاملی در قالب یک چارچوب نظام‌مند بین افراد شکل نگیرد این برنامه‌ها دوباره شکست می‌خورد بنابراین ایجاد انجمن‌های غیر رسمی بین فعالان حوزه کارآفرینی و نوآوری اهمیت بسیاری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان خاطرنشان کرد: حتی اگر پهنه‌ای هم برای اکوسیستم کارآفرینی استان بدون تشکیل چنین انجمنی شکل بگیرد، حتی اگر خوشه‌ای شکل بگیرد، آن خوشه محکوم به شکست است.

ساخت اکوسیستم کارآفرینی اصفهان بر اساس توسعه صنایع خلاق باشد

همچنین جواد راستی، مدیر ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان، نیز در ادامه با اشاره به تعریف اکوسیستم در حیات وحش اظهار کرد: یکی از اولین آموزش‌هایی که به صورت مستمر به محیط‌بانان داده می‌شود این است که حق دخالت در اکوسیستم را ندارند.

وی افزود: بنابراین اگر می‌خواهیم اکوسیستم شکل بگیرد و اتفاقات مطلوب در آن بیفتد باید بپذیریم که اکوسیستم قابل مدیریت و تصدی‌گری نیست. دولت وظیفه فراهم زیر ساخت و تسهیل دسترسی به آن را دارد و اگر به دنبال مشخص کردن سهم خود و انجام اوامرش باشد این اکوسیستم شکست می‌خورد.

مدیر ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان گفت: همگی باید سرمایه‌های دولتی را به دست افرادی برسانیم که بتوانند از آن استفاده کنند؛ با شکل‌گیری اکوسیستم دیگر به نگرانی در مورد ورود افراد غیر متخصص نیازی نیست.

راستی با بیان اینکه در دنیا، اصفهان به آثار تاریخی شناخته می‌شود، گفت: فولاد مبارکه و ذوب آهن نمادهای اصفهان نیست، بلکه صنعت اصفهان را نابود کرده است، آلودگی هوا، خشک شدن زاینده‌رود و تغییرات بافت فرهنگی معلول شگل‌گیری صنایع است.

وی ادامه داد: اصفهان یک شهر خلاق و سرانه نوآوری آن به اندازه مساحت شهر است. دکان کوچکی که قفل‌های ظریف می‌سازد بخشی از نوآوری اصفهان محسوب می‌شود.

مدیر ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: برای ساخت اکوسیستم کارآفرینی باید در حوزه صنایع خلاق سرمایه‌گذاری کنیم،. تقویت گردشگری یکی از مهم‌ترین الزامات افزایش سرانه درآمد شهر است بنابراین باید زیر ساخت‌های رشد در این بخش‌ها فراهم شود.

نهادهای دولتی برای نسل سوم فناوری قانون‌گذاری کنند

مهدی طاهری، رئیس اندیشکده آینده پژوهی دانشگاه اصفهان، نیز در این نشست اظهار کرد: اگر قرار است اکوسیستم تشکیل شود باید نهادهای دولتی به دنبال قانون‌گذاری درست باشند زیرا نسل سوم فناوری باید باید با هوش مصنوعی کار کند و بنابراین به قوانین نیاز دارد.

وی افزود: یکی از صنایع مهم آینده در حوزه خاورمیانه صنایع شیمیایی است زیرا لازم است به جای فروش نفت خام آن را به مواد شیمیایی تبدیل کرد بنابراین اصفهان با فعالیت در صنعت فولاد و حمایت از استارتاپ‌هایی که می‌توانند فولاد کم‌کربن تولید کنند بسیار مؤثر است.

رئیس اندیشکده آینده پژوهی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه صنایع خلاق جذب سرمایه و ایجاد شغل کمی دارند، گفت: از بین صنایع آینده پژوهی، گردشگری صنعت ماندگاری است اما همین صنعت نیز به سمت گردشگری تجربه محور حرکت می‌کند.

طاهری افزود: اصفهان موزه زیبایی است اما برای توانمندسازی آن و افزودن قابلیت‌های جدید، به صنعت نیز نیاز داریم زیرا نزدیک به ۶۰ درصد صنایع پتروشیمی آینده در خاورمیانه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: حمایت از استارتاپ‌هایی که از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌کنند یکی از کارهایی است که انجام آن اهمیت بسیاری دارد، اگر می‌خواهیم به شهر اصفهان کمک کنیم وظیفه داریم اثرات بلند مدت را در نظر بگیریم.

توسعه کارآفرینی؛ برگ برنده حل مشکلات کشور

سید کمال‌الدین میرهادی، مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز با بیان اینکه توسعه کارآفرینی برگ برنده حل مشکلات کشور است، گفت: باید در نظر داشته باشیم، تشکیل اکوسیستم کارآفرینی در اصفهان موجب افزایش مهاجرت‌ها به این شهر و به دنبال آن توسعه نامتوازن نشود.

وی افزود: همه فعالیت‌های کارآفرینی در استان باید در سه محور برنامه‌ریزی شود. شناسایی ذی‌نفعان اکوسیستم کارآفرینی در شهر اصفهان در گام اول و حمایت از اهداف آنها در جهت رشد اکوسیستم کارآفرینی در مرحله اول باید انجام شود.

وی افزود: اگر افراد را به عنوان قلب این اکوسیستم در نظر بگیریم به یک برنامه توانمندسازی که از مدرسه شروع شده و به دانشگاه می‌رسد نیاز داریم. در حال حاضر در حوزه تأمین نیروی انسانی ماهر مشکل داریم، بسیاری از واحدهای اقتضایی امکان تأمین نیرو ندارند زیرا افراد تمایلی به انجام کار با دستمزدهای رایج ندارند.

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: باید از طریق شبکه‌سازی و تسهیل در فرآیندهای کسب و کار و تأمین مالی، فضای لازم را برای توسعه این اکوسیستم فراهم کنیم.

میرهادی تاکید کرد: یکی از چالش‌هایی که در تقویت اکوسیستم کارآفرینی با آن مواجه هستیم، رشد غیر متوازن است. بسیاری از روستاها خالی از سکنه شده است که یکی از دلایل کاهش جمعیت در آن، اقتصاد و بیکاری عنوان می‌شود. این در حالی است که نسبت اشتغال در روستاها بیش از ۷۰ درصد است.

گردش مالی صنعت گردشگری یک‌دهم درآمد ناخالص استان بوده است

در این جلسه، نصیر ملت، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، نیز با بیان اینکه درآمد ناخالص داخلی استان اصفهان در سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده‌است، اظهار کرد: میزان گردش مالی از گردشگری چهار هزار میلیارد تومان است بنابراین مدیریت حوزه گردشگری با بدترین عملکرد ممکن ده درصد درآمد شهر را شامل شده بنابراین باید توجه ویژه ای به آن کرد.

وی افزود: اگر قرار باشد شهرداری‌ها به این شکل نقش‌آفرینی کنند، قطعاً نتیجه مطلوبی نخواهیم گرفت زیرا امکان ورود شهرداری به موضوعاتی که می‌تواند به توسعه شهر کمک کند را در اختیار نداریم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری به عنوان یک نهاد کمک کننده می‌تواند به بخش‌های ذی نفع کمک کند و با شکل‌گیری اکوسیستم فناوری می‌توان به پایه‌ریزی متداومی برای تعیین وظایف اعضا رسید.

ملت با اشاره به افرادی که در صنایع خلاق فعالیت می‌کنند، گفت: مفروض بر اینکه افراد صد درصد موفق عمل کنند، تلاش آنها فقط ۱۰ درصد تأثیر خواهد داشت، عوامل بیرونی به نتیجه بخش شدن تلاش افراد کمک زیادی می‌کند بنابراین باید شهرداری و دستگاه‌های مربوطه وظایف خود را به خوبی انجام داده و بستر فعالیت را ایجاد کنند. تشکیل این اکوسیستم اجزا این موتور را به هم وصل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک نهاد ویژه برای این کار تعیین نشده‌است، گفت: می‌توان با تغییر و تحولات مدیریتی، زمینه‌ای را فراهم کرد که شهرداری نقش ویژه‌ای در این کار داشته باشد.

ملت افزود: امروزه باید تاکید بیشتری بر دستاوردهای فرهنگی شهر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: صنعت در این شهر شکل گرفته و جز واقعیت‌های موجود است. هنر مجموعه شهری، تلفیق و ترکیب داشته‌های کنونی و قبلی برای آینده است. تشکیل این اکوسیستم می‌تواند دستاوردهای خوبی برای اصفهان به دنبال داشته باشد.

کد خبر 437589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.