مزیت بورس کالا برای انجام معاملات مسکن

در پی پذیرش یک باب واحد تجاری شرکت عمران پردیس در بورس کالای ایران و انتشار اطلاعیه عرضه آن، یک کارشناس مسائل اقتصادی استفاده از بستر بورس کالا برای انجام معاملات حوزه مسکن را راهکاری برای ایجاد شفافیت در قیمت، کشف قیمت منطقه‌ای در بازار مسکن و کاهش هزینه انتقال برای خریدار و فروشنده عنوان کرد.

به گزارش ایمنا، مصطفی صفاری در خصوص برنامه عرضه یک واحد تجاری در بازار فرعی بورس کالا اظهار کرد: در حوزه بازار مسکن معمولاً مزایده‌ها به صورت آگهی در روزنامه‌ها منتشر می‌شد که مسلماً بسیاری از افراد روزنامه نمی‌خواندند و از این عرضه‌ها اطلاع پیدا نمی‌کردند؛ اما بورس یک بستر معاملاتی شفاف و منطبق بر مکانیسم مزایده است که با انتشار اطلاعیه‌های عرضه در آن به صورت شفاف و با جزئیات کامل، همه متقاضیان می‌توانند به راحتی و به سرعت، اطلاعات را دریافت کرده و قیمت‌ها را ببینند و با هم مقایسه کنند.

وی افزود: بورس یک بستر شفاف برای خریداران و فروشندگان است و هر چقدر شفافیت در معاملات بازار مسکن برقرار شود، برای دو طرف معامله بهتر خواهد بود. طبق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، بهترین محل برای عرضه شرکت‌ها نیز بورس است. چراکه در بورس‌های اوراق بهادار امکان رقابت سالم برای همه وجود دارد و خریداران و فروشندگان می‌توانند اطلاعات لازم را برای انجام یک معامله به سهولت دریافت کنند. به همین ترتیب مشخصه انجام معاملات حوزه املاک در بورس کالا هم همانند بورس اوراق است تا همه بتوانند بر پایه اطلاعات شفاف و کشف قیمت رقابتی با یکدیگر به معامله بپردازند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: تابلوی بورس کالا با توجه به زیرساخت‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند به عنوان یک تابلوی معاملاتی مناسب برای بازار مسکن به کار گرفته شود و پذیرش و برنامه عرضه یک واحد تجاری در این بورس سرآغاز اجرای عملیات عرضه املاک در بورس است.

اثرگذاری بر قیمت‌های منطقه‌ای

وی در خصوص نقش تابلوی بورس کالا در کشف قیمت شفاف و ایجاد تعادل در بازار مسکن گفت: باید توجه داشت که این عرضه‌ها به صورت یک مرحله‌ای بوده و معاملات به نوعی یک بار مصرف است؛ به طوری که هر ملک یا واحد مسکونی و تجاری یک بار در بورس پذیرش و عرضه می‌شود و در صورت وجود خریدار معامله می‌شود و قرار نیست معاملات پیوسته‌ای روی آن انجام شود، اما وجود همین تابلوی معاملاتی امکان مقایسه قیمت را برای خریداران و فروشندگان فراهم می‌کند و می‌تواند روی معاملات املاک در منطقه مربوط به ملک عرضه شده تأثیرگذار باشد.

حذف دست دلالان بازار مسکن

وی ادامه داد: عرضه مسکن در بورس کالا همانند زمانی که زعفران و یا پسته و یا دیگر محصولات در این بورس عرضه شد، می‌تواند دست دلالان را از معاملات کوتاه کرده و حاشیه سود آنها را کاهش دهد تا خریدار و فروشنده از این معاملات منتفع شوند. ضمن اینکه بورس کالا می‌تواند قیمت‌های واقعی و شفاف را بین عرضه و تقاضا برای همه به نمایش بگذارد که در نتیجه، با فراگیر شدن این معاملات به کمک بورس کالا، کشف قیمت‌ها در بازار مسکن که تاکنون از سمت فعالان حوزه املاک و بنگاه داران مسکن تعیین می‌شد، تا حدی در مناطق مختلف تعدیل می‌شود.

صفاری به بهره‌گیری از سازوکار بورس در حوزه مسکن در دنیا نیز اشاره کرد و افزود: این مدل‌های معاملاتی برای مسکن در دنیا نیز مرسوم است و در بورس کالا نیز لازم است برای هر ملک، اطلاعات مربوط به قیمت فروش، جزئیات سال ساخت و پروانه ساخت، عکس‌های داخل و خارج ملک و دیگر مشخصات را به صورت کامل در قالب اطلاعیه پذیرش منتشر کرد تا همه از جزئیات آن مطلع شوند.

وی در بیان ارزیابی خود از استقبال خریداران و فروشندگان املاک برای عرضه از طریق بورس کالا گفت: مسکن یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران است؛ اما برای پا گرفتن و رونق این معاملات در بورس لازم است بازیگران حوزه مسکن نیز وارد معاملات شوند و هر چقدر بازیگران بیشتری چه در بخش مصرف و تقاضا و چه در بخش عرضه پای کار بیایند، عمق و قدرت این بازار بیشتر خواهد شد.

کاهش هزینه نقل و انتقالات در بازار

این کارشناس مسائل اقتصادی به هزینه نقل و انتقالات در بازار مسکن نیز پرداخت و اظهار کرد: در بازار مسکن هزینه نقل و انتقالات بنگاه داران معادل یک درصد ارزش معامله است و اگر بورس کالا بتواند این هزینه را برای بازیگران بازار مسکن کاهش دهد، مسلماً استقبال از این معاملات بیشتر خواهد شد. در واقع بورس کالا هم می‌تواند در کاهش هزینه‌ها نقش یک استارتاپ را هم برای عرضه کننده و هم مصرف کننده بازار مسکن ایفا کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 437370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.