۱۴ مرداد؛ سالروز ترور شهید حسن آیت

امروز سالروز ترور شهید حسن آیت، نماینده مردم نجف‌آباد در دور اول مجلس شورای اسلامی است. در ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۶۰ در مقابل منزلش در تهران، توسط گروه سازمان مجاهدین خلق با شلیک ۶۰ گلوله به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدحسن آیت، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی از خانواده‌ای مذهبی در نجف‌آباد وارد عرصه سیاست شد. وی که اغلب خانواده‌اش در حوزه درس خوانده بودند، در دوره نوجوانی و برخلاف عرف معمول جامعه دهه ۲۰، علاقه به مطالعه روزنامه و کسب اطلاعات در مورد وضعیت جامعه داشت.

تیزهوشی و کنجکاوی‌های آیت وی را مجذوب سیاست کرد. آیت که در سه رشته ادبیات، حقوق و جامعه شناسی تحصیل کرده بود، مشغول تدریس در مدارس مختلف شد، اما به دلیل تفکرات سیاسی‌اش در تقابل با حکومت طاغوت به دامغان تبعید شد.

حسن آیت که معتقد بود مبارزه با رژیم شاه باید مسلحانه باشد، تشکیلات زیرزمینی‌ای در ارتش راه اندازی کرد. کار این تشکیلات با پیروزی انقلاب متوقف شد اما کمک زیادی به شناسایی چهره‌های انقلابی حاضر در ارتش کرد.

پس از پیروزی انقلاب و تشکیل مجلس خبرگان، آیت به عنوان نماینده مردم نجف‌آباد، وارد این مجلس شد و بعد از آن از حوزه تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد و در عین حال عضو شورای مرکزی و دبیر سیاسی حزب جمهوری اسلامی ایران شده بود که اظهارات تند و تیزش در همین حزب و مجلس باعث شد مخالفان زیادی پیدا کند.

از جمله فعالیت‌هایی که آیت مصرانه پیگیر آن بود، اثبات بی کفایتی و خیانت بنی‌صدر بود. سخنرانی‌های افشاگرانه وی علیه بنی‌صدر یکی از عوامل مؤثر در عزل رئیس جمهور وقت بود.

آیت و بنی‌صدر در بخشی از تحصیلات دانشگاهی هم‌دوره بودند و همین باعث شده بود از سال‌ها قبل با شخصیت فکری وی آشنا باشد. آیت در سخنرانی‌های مختلفی در قبل و پس از پیروزی بنی‌صدر در انتخابات، مطالبی را با صراحت لهجه در خصوص طرز تفکر انحرافی بنی‌صدر مطرح می‌کرد.

تأثیرگذاری این سخنرانی‌ها در عزل بنی‌صدر باعث شد وی هم یکی از مظنونین پرونده ترور شهید آیت باشد. آیت معتقد بود که استعمار در برابر مبارزات اصیل، مبارزان قلابی و بدلی به وجود می‌آورد.

آن روزها مجلس در مرحله رأی اعتماد به وزرای معرفی شده توسط شهید رجایی، نخست وزیر وقت بود که فرار بنی‌صدر آن را به تعویق انداخت و مقرر شد که برای اطمینان بیشتر جلسه رأی اعتماد وزرا دوباره در مجلس برگزار شود.

به گفته اطرافیان شهید آیت، وی تصمیم داشت در جلسه رأی اعتماد دست به افشاگری‌های جنجالی بزند که درست ساعاتی پیش از حضورش در مجلس، مقابل منزلش به ضرب شلیک ۶۰ گلوله به شهادت رسید.

گروهک مجاهدین خلق که در آن سال‌ها دست به ترورهای زیادی زده بود، از مظنون‌های اصلی ترور شهید سیدحسن آیت است.

فرزند شهید آیت در مورد ترور پدرش می‌گوید که "پدرم چند روز قبل از حادثه تلفنی از طرف هواداران مجاهدین خلق مورد تهدید قرار گرفته بود. ما با نگرانی به ایشان تذکر دادیم و وی همیشه در جواب می‌گفت که مرگ حق است و شهادت آرزوی ماست."

کد خبر 437083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.