فاصله اجتماعی با شهرسازی تاکتیکی

پاندمی کووید -۱۹ جهان را به سمت رکود کشانده است؛ اگرچه بسیاری از مردم در خانه‌هایشان حبس و از رفتن بیرون از آن خودداری کرده‌اند، اما بسیاری نیز در تلاشند خود را با وضعیت موجود سازگار کنند و با رعایت اصول بهداشتی به زندگی عادی خود ادامه دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در آغاز انتشار ویروس کرونا در کشور هند، خیابان‌ها به عنوان نقاط پرخطر شناخته شد چرا که در این مکان‌ها مردم به تعامل اجتماعی و انجام فعالیت با یکدیگر می‌پرداختند. در همین راستا، پرسه زدن بی دلیل مردم در این فضاهای عمومی ممنوع شد و شهروندان هندی از خیابانها برای کاهش انتشار کووید -۱۹ بهره گرفتند به این صورت که آن‌ها را به مکان‌هایی برای تردد آمبولانس‌ها و تبادل خدمات ضروری تبدیل کردند و فضاهای باز منطقه‌ای نیز به عنوان مراکزی برای اجرای فرآیندهای مثبتی نظیر توزیع غذا، مراکز درمانی، بازارهای موقتی و سایر نیازهای ضروری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در واقع مردم هند خود را با هنجار جدید وفق دادند و با حفظ فاصله اجتماعی، خیابان‌ها و فضاهای عمومی را به عنوان مکان‌هایی اضطراری برای مهار شیوع کرونا مورد استفاده قرار دادند. شهرسازی تاکتیکی رویکردی بسیار خلاقانه برای دسترسی به این هدف، به روشی سیستماتیک و مقرون به صرفه محسوب می‌شود که با ایجاد کمترین تغییرات در بافت شهری بیشترین منافع را برای شهر و شهروندان به ارمغان می‌آورد. در ادامه به بعضی از فواید شهرسازی تاکتیکی برای ایجاد فاصله اجتماعی و در نتیجه مهار کرونا پرداخته می‌شود.

راه حل مقرون به صرفه و سریع

انتشار ویروس کرونا در سراسر دنیا باعث شد مقامات رسمی فوراً وارد عمل شوند و هر یک اقدامات خاصی را در پیش گیرند تا کووید -۱۹ را در همان مراحل اولیه شیوع مهار کنند. شهرسازی تاکتیکی روشی بسیار خلاقانه و کم‌هزینه است که در کم‌ترین زمان ممکن می‌تواند بیشترین نقش را در کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا ایفا کند. به عنوان مثال ساکنان یک محله می‌توانند از این روش برای ایجاد فاصله اجتماعی، تنظیم جریان ترافیک و احیای فضاهای عمومی برای تحقق اهداف اجتماعی بهره گیرند. در واقع شهرسازی تاکتیکی منجر به مشارکت جامعه در پیاده‌سازی اقداماتی برای کاهش پاندمی کرونا می‌شود و فرصت‌هایی برای تبدیل کاربری زیرساخت‌های عمومی با بیشترین منافع برای شهر و شهروندان به وجود می‌آورد. در این روش مداخلاتی کم هزینه و تدریجی منجر به ایجاد تغییرات باور نکردنی در سطح شهر برای درازمدت می‌شود.

تغییراتی موقتی که برای همیشه شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد

پاندمی کرونا تمام کشورهای سراسر جهان را از نظر بودجه تحت تأثیر قرار داده است چرا که اقدامات شده برای مهار این بیماری هزینه‌های زیادی داشته است. شهرسازی تاکتیکی به عنوان پلی بین تشریح و اجرای پروژه‌ها عمل می‌کند چرا که در یک پروژه آزمایشی همزمان با دائمی‌سازی تغییرات مثبت، مقامات رسمی و شهروندان را از پیامدهای مهم اجرای پروژه‌های تاکتیکی آگاه می‌سازد. به عنوان مثال در کلانشهر نیویورک فرآیندهای شهرسازی تاکتیکی زیادی به طور موقت اجرا شده که تغییراتی دائمی در آن به وجود آورده است.

پروژه‌هایی کوچک با مقیاس‌پذیری نامحدود

شهرسازی تاکتیکی از ماهیتی سازگاری برخوردار است به این صورت که پروژه‌هایی که به این روش انجام می‌شود به ظاهر بسیار کوچک اما از قابلیت گسترش برخوردار است و همین تغییرات کوچک ممکن است در مقیاس زیاد، سراسر یک شهر را در بر گیرد. در واقع زمانی که یک وضعیت بحرانی مانند کرونا در یک شهر به وجود می‌آید، ممکن است مداخلاتی کوچک در یک منطقه به حدی مثبت واقع شود که به سرعت در سایر نقاط نیز گسترش یابد و سراسر شهر را فرا گیرد. مثلاً پس از انتشار ویروس کرونا در بعضی از فروشگاه‌ها فاصله اجتماعی بین افراد با دایره‌هایی رنگی مشخص شد، این اقدام به ظاهر کوچک به سرعت در بسیاری از نقاط دنیا ترویج یافت.

کد خبر 437072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.