توقف سریع خونریزی پس از سانحه/تولید ریز روبات اوریگامی برای تصفیه آب

محققان دانشگاه هاروارد ماده جدیدی را اختراع کرده‌اند که می‌توان از آن برای متوقف کردن سریع خونریزی افراد سانحه دیده استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خرید تیک تاک توسط مایکروسافت، ابداع پلتفرم هوش مصنوعی جدید چین برای صنایع بزرگ، اختراع ماده‌ای برای جلوگیری از خونریزی، تولید مدل ارزان‌تر خودروی برقی تسلا و تولید ریز روبات اوریگامی برای انتقال دارو و تصفیه آب را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

خرید تیک تاک توسط مایکروسافت

شرکت مایکروسافت پس از دریافت اطمینان از رئیس جمهور آمریکا برنامه خود را برای خرید اپلیکیشن چینی تیک تاک تأیید کرد. این شرکت فناوری آمریکایی اعلام کرد به سرعت مذاکرات با شرکت مادر تیک تاک را دنبال می‌کند و احتمالاً تا ۱۵ سپتامبر مذاکرات برای خرید این اپلیکیشن اشتراک گذاری ویدئو تکمیل می‌شود.

پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد مخالف هرگونه معامله است و تیک تاک را در سراسر آمریکا ممنوع خواهد کرد، مایکروسافت مذاکرات را برای خرید اپلیکیشن چینی متوقف کرد، اما به نظر می‌رسد ترامپ پس از ملاقات با ساتیا نادلا، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت به طور شخصی رضایت خود را از انجام این معامله اعلام کرده است.

مایکروسافت درباره خرید تیک تاک گفت: ساختار جدید بر اساس تجربیات مورد علاقه کاربران این پلتفرم ساخته و از سوی دیگر قابلیت‌های امنیتی در طراز جهانی و همچنین اقدامات حفاظتی انجام می‌شود.

به عنوان مثال مایکروسافت تضمین می‌کند تمام اطلاعات کاربران آمریکایی تیک تاک به آمریکا منتقل و در این کشور نگهداری شود. همچنین اگر اطلاعاتی خارج از آمریکا ذخیره شده باشد، مایکروسافت حذف این موارد را از سرورهای خارج کشور نیز تضمین می‌کند.

این شرکت فناوری اشاره کرده مذاکرات خرید تیک تاک در مراحل اولیه است و هیچ تضمینی برای نهایی شدن آن وجود ندارد. علاوه بر آن هرگونه قراردادی تحت بررسی‌های دقیق قرار می‌گیرد. این نخستین اظهار نظر رسمی مایکروسافت درباره شایعات خرید تیک تاک است.

ابداع پلتفرم هوش مصنوعی برای صنایع بزرگ

مقامات چینی از ابداع یک پلتفرم منبع باز هوش مصنوعی خبر داده‌اند که توسعه صنایع بزرگ و مهم جهان را تسهیل می‌کند. این پلتفرم جدید هوش مصنوعی Dubhe نامگذاری شده و برنامه‌ریزی برای طراحی و عرضه آن از اکتبر سال ۲۰۱۸ آغاز شده است.

بیش از ۱۰۰ محقق و پژوهشگر برتر چینی در این زمینه با یکدیگر همکاری کرده‌اند و چین قصد دارد با استفاده از این پلتفرم رهبری اکوسیستم‌های صنعتی جهان را در دست گرفته و پیشبرد صنایع مختلف را تسهیل کند.
ژو شیگیانگ، مدیر آزمایشگاه ژجیانگ چین که در طراحی این پلتفرم مشارکت داشته در این مورد می‌گوید: استفاده از پلتفرم یادشده خلاقیت در محیط‌های صنعتی را افزایش می‌دهد و با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مذکور می‌توان سرعت و دقت فرایندهای صنعتی را افزایش داد.

از این پلتفرم می‌توان در حوزه‌هایی همچون حمل و نقل هوشمند، امور مالی و بانکداری، ایجاد شهرهای هوشمند، بهداشت و درمان و علوم روباتیک استفاده کرد. پلتفرم Dubhe طراحی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی متنوعی را در صنایع مختلف ممکن می‌کند.

اختراع ماده‌ای که جلوی خونریزی را می‌گیرد

محققان دانشگاه هاروارد ماده جدیدی را اختراع کرده‌اند که می‌توان از آن برای متوقف کردن سریع خونریزی افراد سانحه دیده استفاده کرد. خونریزی‌های ناشی از تصادف، سوانح طبیعی، بریدگی و ضرب و جرح در صورت متوقف نشدن سریع می‌تواند منجر به مرگ افراد شود؛ البته حل این مشکل در بیمارستان‌ها ساده است، اما در صورت وقوع ناگهانی نمی‌توان بر چالش مذکور غلبه کرد.

محققان دانشگاه هاروارد برای حل این مشکل ماده لخته کننده جدیدی را ابداع کرده‌اند که هم قابل حمل بوده و هم ذخیره سازی آن ساده است. ماده یاد شده می‌تواند جلوی خونریزی افراد سانحه دیده را تا زمان رسیدن به بیمارستان بگیرد و آن‌ها را از مرگ حتمی نجات دهد.

الصاق این ماده لخته کننده باعث تشدید فعالیت پلاکت‌هایی در بدن می‌شود که وظیفه لخته‌کردن خون را بر عهده دارند. آزمایش‌هایی که روی این ماده صورت گرفته، موفقیت‌آمیز بوده و انتظار می‌رود کاربرد آن روی بیماران در آینده نزدیک ممکن شود.

ماده یادشده به اختصار HAPPI نام گرفته که مخفف عامل‌های هموستاتیک از طریق مداخله پلیمر پپتید است. آزمایش این ماده روی موش‌ها موجب کاهش ۹۷ درصدی خونریزی آن‌ها شده است.

مدل ارزان‌تر خودروی برقی تسلا در راه است

تسلا قصد دارد نمونه ارزان‌تر از خودروی برقی مدل وای خود را عرضه کند تا میزان استقبال از آن را افزایش دهد. منابع نزدیک به تسلا می‌گویند این شرکت به دنبال تولید آزمایشی مدلی جدید از خودروی مدل وای است که یک خودروی کراس اور محسوب می‌شود.

پیش از این الون ماسک مدیر عامل تسلا از عرضه بعضی مدل‌های ارزان‌تر تولیدات تسلا در ماه‌های آینده خبر داده بود، اما در این زمینه توضیحات دقیقی ارائه نشده بود. اولین بار در جولای گذشته اخباری در مورد تولید مدل‌های ارزان‌تر خودروهای تسلا از سوی بعضی منابع منتشر شده بود.

در مورد قیمت دقیق نمونه ارزان‌تر خودروی مدل وای تسلا اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. بعضی منابع این قیمت را ۴۵ هزار دلار و بعضی دیگر تا ۴۸ هزار دلار برآورد کرده‌اند.

تولید ریز روبات اوریگامی برای تصفیه آب

این ریز روبات کوچک در حالت عادی به صورت تاشده و غیرفعال است، اما بعد از گرم شدن اشکال و حالت‌های مختلفی به خود می‌گیرد و می‌تواند اقدامات مختلفی را انجام دهد. روبات یادشده که کمتر از یک سانتیمتر طول دارد، از لایه‌های تا شده طلایی تشکیل شده و یک لایه پلیمر نیز به آن اضافه شده که مانند یک مفصل عمل می‌کند.

این روبات در صورت اتصال به منبع برق یا میکرو کنترلر، شاهد جاری شدن جریان برق خواهد بود و گرمای حاصل از این رویداد می‌تواند باعث تغییر شکل روبات و استفاده از آن برای انجام امور مختلف شود.

همچنین می‌توان با گرم و سرد کردن مرتب این روبات از طریق عبور دادن جریان برق شکل آن را عوض کرد و عبور آن از موانع و مجاری مختلف توسط این روبات را تسهیل نمود. روبات یادشده برای اموری همچون تصفیه آب از طریق شکار باکتری‌های گوناگون و انتقال داروها در بخش‌های مختلف بدن قابل استفاده است، در آینده می‌توان روش‌های متنوع‌تری برای کنترل این روبات یافت و دامنه قابلیت‌های آن را گسترش داد.‌

کد خبر 437065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.