۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
ارتباط  کرونا و گوش درد

هشدار درباره موج سوم کرونا، مراقبت بیشتر از بیماران قلبی و سرطانی در روزهای کرونایی، تاثیر تزریق بوتاکس در تسکین افسردگی، کاهش احتمال سرطان سینه با شیردهی به نوزاد، ارتباط کرونا و گوش درد و احتمال ابتلا به نارسایی کلیه در افراد دیابتی را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طرح پایلوت بررسی راه‌های انتقال عفونت اجرا شده و پروژه اصلی نیز بعد از اجرای طرح پایلوت انجام می‌شود.

اکبر فتوحی افزود: ارزیابی رفتار مردم در مواجهه با عوامل خطر بیماری کووید ۱۹ نیز پروژه دیگری است که مصوب شده و جمع‌آوری اطلاعات آن در حوزه معاونت بهداشت انجام می‌شود.

وی با اشاره به پروژه تدوین دستورالعمل فاصله گذاری فیزیکی در جمعیت کشور، گفت: این دستورالعمل نوشته شده و وزارت بهداشت نیز دستورالعمل مشابهی را به این منظور ابلاغ کرده است که محورها و نحوه اجرایی شدن آن مورد برسی قرار گرفت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یکپارچه‌سازی و راه‌اندازی نظام مراقبت از بیماری کووید ۱۹ را طرح مفصل و طولانی مدت دانست و اضافه کرد: این طرح با همکاری حوزه آی تی دانشگاه و معاونت‌های بهداشت و درمان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اهداف اجرای این چهار پروژه، گفت: امیدواریم با اطلاعاتی که به دست می‌آوریم، موج دوم را سریع‌تر کنترل کنیم، مردم توانمندتر شوند و نگذاریم موج سوم رخ دهد.

فتوحی تاکید کرد: لازم است روند اپیدمی را مرتب پایش کنیم و متناسب با وضعیتی که وجود دارد برای مدیریت اپیدمی و جلوگیری از موج سوم و همچنین مدیریت بیمارانی که مبتلا شده‌اند، اقدام کنیم.

هشدار به بیماران قلبی سرطانی در روزهای کرونایی

رئیس مرکز تحقیقاتی کاردیوانکولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی از بیمارانی که همزمان گرفتار سرطان و بیماری قلبی هستند، خواست که به خاطر کرونا در پیگیری بیماری خود سهل انگاری نکنند.

آذین علیزاده اصل اظهار کرد: مراقبت‌های لازم از بیماران سرطانی که دچار بیماری قلبی هستند، بسیار حائز اهمیت است و اکنون باید مراقبت از آن‌ها در ایام کرونا با شدت و دقت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه که کارهای ضروری این قبیل از بیماران نباید به خاطر کرونا به تأخیر و تعویق بیافتد، تصریح کرد: درخواست ما از این قبیل بیماران این است که با هر گونه علامت جدید باید به پزشک مراجعه کنند و در این کار سهل انگاری نشود.

رئیس مرکز تحقیقاتی کاردیوانکولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی افزود: این دسته از بیماران می‌توانند با تشخیص پزشک خود کارهای درمانی غیر ضروری را به تأخیر بیاندازند تا بتوانند میزان مراجعات را کم کنند.
وی ادامه داد: این بیماران باید خونریزی‌های گوارشی و ادراری را جدی بگیرند و به خاطر ترس از کرونا نسبت به این قبیل موارد بی اعتنا نشوند.

تأثیر تزریق بوتاکس در تسکین افسردگی

مطالعه جدید نشان می‌دهد تزریق بوتاکس که برای مقابله با چین و چروک‌های پوست و پیشگیری از میگرن کاربرد دارد و ممکن است به تسکین افسردگی هم کمک کند.
بررسی محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داد بیمارانی که به خاطر بیماری خود تزریق بوتاکس دریافت کرده بودند، در مقایسه با افرادی که برای همان مشکلات تحت درمان‌های متفاوت دیگر قرار گرفتند ۴۰ تا ۸۸ درصد کمتر از افسردگی رنج می‌بردند.

تیگران ماکونتس سرپرست تیم تحقیق در این باره گفت: یافته‌ها در زمینه بوتاکس بسیار جالب است، چراکه درمان جدیدی را برای مقابله با افسردگی نشان می‌دهد.

محققان تاکید می‌کنند یکی از دلایل تأثیر بوتاکس به عنوان یک داروی ضدافسردگی این است که بر مناطقی از سیستم عصب مرکزی که در خلق و خو و احساسات و هیجانات دخیل است، تأثیر می‌گذارد، یا اینکه ممکن است افسردگی از عوارض جانبی مشکلات مزمنی باشد که فرد با درمان آن‌ها از افسردگی دور می‌ماند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۲۶۴ میلیون نفر در دنیا افسردگی را تجربه می‌کنند و افسردگی معمولاً با روان درمانی یا دارو درمان می‌شود، اما این درمان‌ها تقریباً برای یک سوم بیماران بی اثر است، بنابراین وجود گزینه‌های درمانی دیگر بسیار مهم است.

کاهش احتمال ابتلاء به سرطان سینه با شیردهی به نوزاد

رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان دانشگاه علوم پزشکی ایران بر تغذیه نوزاد با شیر مادر تاکید کرد و گفت: شیردهی به نوزاد احتمال بروز سرطان سینه را به شدت کاهش می‌دهد.

علیرضا بحرالعلوم به مزیت‌های فراوان شیر مادر اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی از مادران به دلایل غیر علمی از شیر دادن به نوزاد خود طفره می‌روند.

وی با تاکید بر تغذیه نوزاد با شیر مادر، تصریح کرد: با توجه به مواد مغذی که در شیر مادر وجود دارد، توصیه می‌شود نوزاد حداقل تا دو سال شیر مادر بخورد.

رئیس گروه سلامت و نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: شیر مادر تمامی نیازهای تغذیه‌ای یک نوزاد را دارا است و اگر نوزاد به طور کامل از شیر مادر تغذیه کند، تا شش ماهگی نیاز به غذای کمکی ندارد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین خواص شیر مادر، قوی شدن بدن نوزاد در مقابل انواع عفونت‌ها و امراض است، مادران نباید به هر بهانه‌ای از شیر دادن نوزاد خود طفره بروند و حتی اگر دچار عفونت در نوک سینه هستند، می‌توانند شیر خود را پس از دوشیدن، به نوزاد بدهند.

گوش درد به تنهایی علامت کرونا نیست

متخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سرو گردن گفت: آنچه مسلم است در فاز جدید بیماری کرونا برخی از بیماران با عارضه‌های گوش درد و کاهش شنوایی مواجه می‌شوند.

پدرام برقعی با تاکید بر اینکه عارضه گوش درد و عفونت گوش به تنهایی نمی‌تواند علامت کرونا باشد، افزود: گوش درد و کاهش شنوایی، یکی از عوارض بیماری کرونا است که معمولاً در کنار سایر علائم بیماری نمود پیدا می‌کند.

وی با توضیح اینکه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران کرونایی بستری دچار عارضه گوش درد و کاهش شنوایی می‌شوند، ادامه داد: درمان جداگانه‌ای برای رفع این عارضه در زمان ابتلاء به کرونا وجود ندارد و هر آنچه که برای درمان کرونا انجام می‌شود، کافی است.

این متخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن با بیان اینکه عارضه گوش درد و کاهش شنوایی بیماران کووید ۱۹ می‌تواند در همه سنین بروز کند، تصریح کرد: عوارض کرونا بر روی گوش اغلب با بهبود بیمار از بین می‌رود و کمتر شاهد ماندگاری عارضه کرونا بر سلامت گوش بیماران هستیم.

احتمال ابتلاء به نارسایی کلیه در افراد دیابتی

رئیس انجمن متخصصان ارولوژی ایران گفت: افرادی که دیابت، فشار خون، کلیه‌های پلی کیستیک، سنگ کلیه و سرطان پروستات دارند و افرادی که نمک زیاد مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض نارسایی کلیه قرار دارند.

عباس بصیری افزود: درباره سلامت کلیه عده‌ای هستند که در معرض خطر قرار دارند و بسیار مهم است که این افراد خودشان متوجه این موضوع باشند و تحت نظر قرار گیرند؛ مثلاً تعداد بسیار زیادی از افرادی که دیابت دارند، دچار نارسایی کلیه می‌شوند.

وی ادامه داد: این موضوع ممکن است به صورت دفع پروتئین خفیف در ادرار باشد یا ممکن است اوره خون بالا رود و نارسایی کلیه پیدا کنند؛ بنابراین دیابت به رگ‌ها و عروق بدن، انتهای چشم، مغز، قلب و کلیه‌ها آسیب می‌زند و افراد دیابتی باید بیشتر مراقب خود باشند.

این فوق تخصص ارولوژی افزود: این بیماران باید از نظر کلیه تحت نظر قرار گیرند و به صورت دوره‌ای آزمایش و بررسی شوند و همچنین فردی که فشار خون دارد، باید مواظب باشد تا دچار آسیب دیدگی در کلیه نشود؛ به طور طبیعی فشار خون به یکی از نقاط بدن که آسیب می‌زند، کلیه‌ها است و همیشه باید فشار خون با رژیم غذایی و دارو کنترل شود.

وی با بیان اینکه فشار خون بالا باعث نارسایی کلیه می‌شود، تصریح کرد: عامل دیگری که باعث نارسایی کلیه و دیالیز می‌شود، کلیه پلی کیستیک است؛ این بیماری زمینه ارثی دارد و پدر و مادری که این بیماری را دارند، حتماً باید مشاوره ژنتیک شوند و به روش‌هایی فرزند دار شوند که فرزند آن‌ها به این بیماری مبتلا نشود.‌

کد خبر 436991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.