کرونا ویروس و بیماری مزمن انسداد ریه

مبتلایان به بیماری مزمن انسداد ریه همواره باید نگران شیوه تنفس و سلامتی ریه‌های خود باشند، زیرا کووید -۱۹ اثر مستقیمی روی دستگاه تنفسی افراد دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، متخصصان و پزشکان هر روز اطلاعات جدیدتری از بیماری کووید -۱۹ به دست می‌آورند که در شناسایی روش‌های مهار و درمان آن بسیار مؤثر است. طی چندین ماه که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد عده بسیاری در سراسر جهان با بروز علائم و یا بدون علامت به این بیماری عفونی مبتلا شده‌اند که بعضی از آن‌ها بهبود یافته و تعدادی همچنان با تبعات آن دست به گریبان هستند. حدود ۸۰ درصد از مبتلایان بدون مراجعه به پزشک درمان شده‌اند، اما مقابله با ویروس کرونا افراد مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) را در شرایط جدی‌تری قرار می‌دهد و در صورت ابتلا آن‌ها را شدیداً درگیر می‌کند.

کرونا ویروس چه تأثیری روی بیماران COPD دارد؟

COPD نوعی بیماری مزمن التهاب ریه است که با مسدود کردن مسیر حرکت هوا در سیستم‌های تنفسی منجر به تنگی‌ نفس، سرفه، خس‌خس سینه و ایجاد خلط در ریه‌ها می‌شود که همان علائمی است که  استعمال سیگار و آلودگی‌های صنعتی نیز باعث ایجادآن‌ها می‌شود؛ البته زمینه‌های وراثتی و سن بالا نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست. ابتلا به کووید -۱۹ حاد این بیماران را با سه مشکل مواجه می‌کند؛ سندروم دیسترس حاد تنفسی (ARDS) که ریه‌ها را با مایعات پر می‌کند و در نتیجه اکسیژن کافی برای تنفس به آن‌ها نمی‌رسد، آسیب‌های قلبی و ضربه روحی یا شوک (Shock) که با مختل کردن سیستم گردش خون منجر به افت ناگهانی و شدید فشار خون می‌شود، تپش قلب را بالا می‌برد و با ممانعت از رسیدن خون به اندام‌های بدن روی فعالیت آن‌ها اثر منفی می‌گذارد که می‌تواند کشنده باشد.

مبتلایان به بیماری مزمن انسداد ریه در گروه افراد پر خطر

پزشکان هنوز اثر دقیق ابتلا به ویروس کرونا را در مبتلایان به بیماری مزمن انسداد ریه شناسایی نکرده‌اند، اما کاملاً محرز است که مشکلات کووید -۱۹ این گروه را بیش از کسانی که دارای ریه‌های سالم هستند و به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا نیستند، درگیر می‌کند و آن‌ها را مانند افراد دارای سن بالای۶۰ سال، مبتلا به فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان، دارای سیستم ایمنی ضعیف و استعمال‌ کنندگان سیگار و دخانیات، در دسته گروه‌های در معرض خطر قرار می‌دهد. ابتلای هم‌ زمان به بیماری COPD و کووید -۱۹ شرایط را برای این افراد دشوارتر و صدمات وارده را شدیدتر می‌کند.

توصیه‌های بهداشتی برای بیماران COPD

در این شرایط خطرناک و پراسترس مبتلایان به COPD باید به‌طور مداوم سلامت عمومی خود را بررسی کرده و از نبود علائم ابتلا به کرونا هم‌چون تب، سرفه و تنگی‌ نفس اطمینان حاصل کنند. ابتلا به این بیماری معمولاً با تب همراه نیست؛ بنابراین در صورت افزایش دمای بدن لازم است بیماران COPD با پزشک تماس بگیرند. این افراد لازم است توصیه‌های بهداشتی اعلام‌ شده را با جدیت بسیار رعایت کنند، از تردد به محیط‌های بیرون از منزل به‌جز برای مراجعه ضروری به پزشک خودداری کرده و حتی از پزشک خود درخواست کنند که دوره‌های مصرفی داروهای معمول آن‌ها را ۹۰ روزه تعیین کند تا از نیاز آن‌ها برای مراجعه به مراکز درمانی و داروخانه‌ها کم کند. این بیماران باید اقدامات مربوط به تهیه و دریافت به‌موقع ملزومات اکسیژن‌رسانی خود را سریع و با اطمینان انجام دهند و از خواب کافی، ورزش و تغذیه مناسب بهره ببرند.

کد خبر 436872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.