رشته‌های کاربردی جدید در هنرستان‌های اصفهان اضافه شد

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اضافه شدن رشته‌های جدید مهارتی هنرستان‌ها، گفت: اکنون در شاخه فنی و حرفه‌ای رشته‌ای اضافه نشده اما در ساختار شاخه کاردانش تعدادی رشته حذف و تعدادی اضافه شد که رشته‌های جدید به نوعی کاربردی تر هستند.

پیمان شاهپوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت ثبت نام دانش آموزان در هنرستان‌ها، اظهار کرد: اکنون برنامه‌های کشور به سوی مهارت آموزی و کارآفرینی پیش می‌رود و خانواده‌ها هم ترجیح می‌دهند که فرزندان آنها به جای اینکه وارد رشته‌های تئوری شوند در رشته‌هایی تحصیل کنند که در نهایت مهارتی را آموخته و اشتغال ایجاد کنند.

وی با بیان این که طی چند سال اخیر با استقبال و گرایش خوبی از سوی مردم برای ثبت‌نام فرزندان در هنرستان‌ها و مهارت آموزی آنها رو به رو بودیم، اضافه کرد: این اتفاق باعث شده که شرایط ثبت‌نام در رشته‌های هنرستانی به دلیل محدود بودن ظرفیت و پتانسیل‌های موجود از قبل مشکل‌تر شود.

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان اصفهان، گفت: این اتفاق موجب شده که در برخی از هنرستان‌های شهر تراکم ثبت نام داشته باشیم. حتی در پذیرش بعضی رشته‌ها شرمنده مردم هم شدیم به دلیل اینکه پتانسیل های موجود اجازه ثبت نام بیش از ظرفیت را به هنرستان نداده است.

تقاضای بیش از ظرفیت هنرستان‌ها و بروز مشکلات

شاهپوری تصریح کرد: تقاضا بیش از ظرفیت هنرستان مشکلاتی را ایجاد می‌کند و به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم از شرایط موجود که در هنرستان‌های دیگر فراهم شده استفاده کنند و تمرکز آنها بر روی چند هنرستان و تعدادی رشته خاص نباشد تا بتوانند مطابق با شرایط دانش آموزشان از هنرستان مناسب و رشته‌های دیگر برای تحصیل او استفاده کنند.

وی ادامه داد: اکنون در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هنرستان‌های بسیار خوب با رشته‌های مناسبی داریم. بنابراین مردم می‌توانند از همه پتانسیل‌های موجود که در شهر و استان توزیع شده است، استفاده لازم را ببرند.

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان اصفهان درباره رشته‌های مهارتی هنرستان‌ها، تاکید کرد: در ساختار آموزش فنی و مهارتی کشور و هنرستان‌ها دو شاخه وجود دارد. اکنون در شاخه فنی و حرفه‌ای رشته‌ای اضافه نشده است اما در ساختار شاخه کاردانش تعدادی رشته حذف شده و تعدادی رشته اضافه شده است که رشته‌های جدید به نوعی کاربردی تر هستند.

وی ادامه داد: برای مثال در هنرستان‌ها قبلاً رشته هوانوردی را داشتیم که رشته کاربردی نبود و محدود به سیستم‌های خاص بود در صورتی که اکنون آموزش و پرورش این رشته را کاربردی تر کرده و به سمت آموزش سرویس و تعمیر هواپیما و مهمانداری هواپیما ورود پیدا کرده که شغل قابل ملموس‌تری است.

به گفته شاهپوری؛ در اصل اضافه شدن این نوع رشته‌ها در مجموعه رشته‌های شاخه کاردانش مد نظر بوده است که رشته‌های کاربردی هستند و دانش‌آموز با فراگیری آن و گرفتن دیپلم شرایط آسان‌تری را برای رسیدن به یک شغل دارد تا اینکه بخواهد در رشته‌های دیگر و بدون دسترسی به اشتغال مناسب تحصیل کند.

وی با تاکید بر اینکه هنرستان‌ها به دلیل اینکه آموزش رشته‌های خاصی را پوشش می‌دهند و این رشته‌ها ممکن است در همه هنرستان‌های سطح شهر پراکندگی نداشته باشد، گفت: بنابراین وزارت آموزش و پرورش هیچ نوع محدوده بندی، منطقه بندی و ناحیه بندی برای ثبت نام در هنرستان‌ها در نظر نگرفته است.

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان اصفهان، خاطرنشان کرد: بنابراین خانواده‌ها می‌توانند برای ثبت نام فرزندانشان در رشته‌ای که مد نظر آنهاست از ظرفیت همه هنرستان‌های شهر و استان استفاده کنند. با شرایط فعلی پیش آمده ثبت نام دانش آموزان در هنرستان‌ها از سامانه ثبت نام دبیرستان‌ها جدا شده است و به وسیله هنرستان‌ها اجرا می‌شود.

شاهپوری تصریح کرد: دانش آموزان می‌توانند برای ثبت نام به طور مستقیم به هنرستان مورد نظر مراجعه کنند و هنرستان با ثبت شرایط آنها و مطابق با ظرفیتی که دارد این کار را انجام می‌دهد و امکان تحصیل دانش‌آموز و انجام کارها در هنرستان فراهم می‌شود.

فعالیت ۴۵۰ باب هنرستان در سطح استان با پراکندگی فعال

وی با اشاره به آمار هنرستان‌های موجود در استان اصفهان، اظهار کرد: اکنون قریب به ۴۵۰ باب هنرستان در سطح استان با پراکندگی فعال هستند و از این آمار قریب به ۱۲۰ باب در شهر اصفهان است. در واقع در همه نواحی شهر اصفهان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش امکان پذیرش دانش‌آموز وجود دارد.

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان اصفهان، گفت: رشته‌ها متفاوت است و ممکن است که یک رشته‌ای در یک منطقه‌ای باشد و در ناحیه‌ای دیگر نباشد و متناسب با پتانسیل‌ها رشته‌های تحصیلی در هنرستان‌ها توسعه پیدا کرده است.

شاهپوری تاکید کرد: رشته‌های کشاورزی در چهار شهرستان نجف آباد، زواره، فریدن و شهرضا وجود دارد و هنرستان‌های این شهرستان‌ها برخوردار از امکانات خوابگاهی خوبی هستند و اگر دانش آموزی مایل به آموزش در زمینه کشاورزی باشد می‌تواند از خدمات و امکانات این هنرستان‌ها استفاده کند.

وی با بیان اینکه در زمینه رشته‌های هنرستانی دختران آموزش‌های کشاورزی در شهر اصفهان، وجود دارد، اضافه کرد: در نواحی چهار و پنج و به تازگی در ناحیه یک شهر اصفهان آموزش این رشته‌ها را برای دختران توسعه می‌دهیم. برای پسران هم با توجه به ظرفیت‌های خاص هنرستان‌ها و اختصاص زمین کشاورزی امکان تحصیل در چهار شهرستان اعلام شده فراهم شده است.

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان اصفهان، اظهار کرد: اکنون اپلیکیشن و برنامه‌ای به اسم هنرستان یاب اختصاصی استان اصفهان طراحی شده است و خانواده‌ها می‌توانند با کمک آن رشته مورد نظر خود را شناسایی کنند و همه خصوصیت‌های رشته را بدانند و با آگاهی بیشتر و داشتن آدرس و جانمایی هنرستان روی نقشه نسبت به ثبت نام دانش‌آموز اقدام کنند.

شاهپوری در خصوص روند ادامه ثبت نام‌ها در هنرستان‌های استان، اظهار کرد: ثبت نام دانش آموزان در هنرستان‌ها تا وقتی ادامه پیدا می‌کند که ظرفیت لازم را داشته باشند. اکنون ظرفیت ثبت نام تعدادی از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تکمیل شده است. اما معدود هنرستان‌هایی هم اکنون در حال ثبت نام هستند و به طور یقین تا قبل از شروع سال تحصیلی که برآورد و پیش بینی می‌شود امسال ۱۵ شهریورماه باشد ادامه دارد به شرط اینکه هنرستان در رشته خاص مورد نظر خانواده‌ها ظرفیت خالی داشته باشد.

کد خبر 436747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.