غرب از چین چه می‌خواهد؟

در ادامه تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین، اتحادیه اروپا در راستای اهداف ایالات متحده گام برداشت و چین مانند ایران و روسیه به صف تحریم‌های یک جانبه این اتحادیه پیوست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت که "اتحادیه اروپا روز سه شنبه با استناد به نحوه برخورد مقامات پکن با تحولات کنونی در هنگ کنگ، تحریم‌هایی را علیه این قدرت بزرگ اقتصادی جهان اعمال کرده است. با اعمال این تحریم‌ها، اتحادیه اروپا یک گام اساسی به سیاست‌های فشار حداکثری دولت آمریکا در قبال پکن نزدیک‌تر شد. "

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا که دامنه آن محدود است، درست همان روزی اعمال شد که چین دور دیگری از گفتگوها را جهت دستیابی به یک توافقنامه سرمایه گذاری با این اتحادیه آغاز کرده بودند؛ توافقنامه‌ای که امید اتحادیه اروپا را برای دسترسی بیشتر و عادلانه تر به بازار بزرگ چین افزایش می‌داد.

مقامات اتحادیه اروپا مدعی‌اند که عدم تمایل چین به این حوزه‌ها روابط دو طرف را با خطر مواجه می‌کند. لازم به ذکر است که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا شامل محدودیت صادرات انواعی تجهیزات به چین می‌شود که به گفته آنها ممکن است در سرکوب اعتراضات به کار برده شود.

همچنین دولت‌های عضو اتحادیه اروپا در حال فعالیت بر روی موضوع تسهیل صدور روادید و فرصت‌های پناهندگی برای ساکنان هنگ‌کنگ هستند و قصد دارند تا پایان سال جاری میلادی گام‌های بیشتری را در این زمینه بردارد.

در حالی که دولت انگلستان، در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی به هواوی اجازه داده بود ۳۵ درصد در توسعه شبکه 5G این کشور همکاری کند، اما در طی این مدت به شدت از سوی دولت دونالد ترامپ تحت فشار بود تا اینکه اخیراً اعلام کرد که شرکت‌های مخابراتی باید تا پایان سال ۲۰۲۷ میلادی تمام تجهیزات مخابراتی هواوی را از زیربنای شبکه 5G این کشور حذف کنند.

حال باید پرسید که آیا اتحادیه اروپا حاضر مبادلات خود با چین را به قیمت رابطه با آمریکا از دست بدهد؟ آیا می‌توان پذیرفت که کشورهای اروپایی تنها به دلیل سرکوب معترضان هنگ‌کنگی دست به تحریم پکن زده‌اند؟

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه چین در راستای سیاست‌های آمریکا است

علیرضا مهرابی، کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است که در طی سال‌های گذشته، رقابت میان کشورهای غربی و چین به اوج خود رسیده و کشورهای اروپایی سعی دارند با اعمال تحریم و فشارهای اقتصادی علیه پکن از قدرت استراتژیک این کشور بکاهند.

به گفته وی، در گذشته نیز چین به دلیل حضور در جاده ابریشم، تقابل‌های با امپراطوری رم داشت و این تقابل‌ها در حال حاضر به اوج خود رسیده است.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل کشورهای اروپا در چندین سال اخیر نیز پیرو و هماهنگ سیاست‌های آمریکا حرکت می‌کنند و هم اکنون نیز کشورهای اروپایی در راستای فشارهای آمریکا تحریم‌های را بر چین اعمال کردند.

به عقیده مهرابی، شرکت‌های بزرگ اقتصادی اروپا و آمریکا ارتباط‌های بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند و قطعاً این ارتباط اقتصادی میان کشورها، بر روند سیاست‌های بین‌المللی نیز تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان می‌کند: در قبال ایران نیز انتظار می‌رفت بعد از خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی بر تعهدات خود در برجام پایبند باشند، اما به این صورت پیش نرفت. اعمال تحریم‌های اروپا علیه چین در راستای تحریم‌های آمریکا است.

چین، روسیه و ایران دیواری قدرتمند در برابر غرب هستند

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل شرق آسیا نیز معتقد است که تبادلات اقتصادی میان چین و آمریکا سالانه به صدها میلیارد دلار می‌رسد، اما یک چالش در مورد چین باعث شد، علی‌رغم ارتباطات گسترده، تحریم‌هایی را علیه پکن اعمال کند.

به گفته وی، سند راهبردی همکاری ۲۵ ساله ایران و چین باعث نگرانی دونالد ترامپ و کشورهای اروپایی شده است. به همین دلیل ایالات متحده بر شدت فشارهای خود علیه ایران و چین افزوده است. البته اتحادیه اروپا نیز در راستای جلوگیری از افزایش قدرت ایران و چین تحریم‌هایی را علیه پکن اعمال کرده است.

به گفته این کارشناس مسائل شرق آسیا، اتحاد سه کشور قدرتمند ایران، چین و روسیه دیواری عظیم در مقابل کشورهای اروپایی و آمریکا خواهد بود و مشکلات فراوانی را برای اقتصاد کشورهای غربی ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل اتحادیه اروپا نیز همگام با آمریکا، تحریم‌های جدیدی را علیه چین اعمال کرد.

چین هژمونی آمریکا را به چالش کشیده است

علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل اما معتقد است که از اوایل قرن ۲۰ پیوندی میان انگلستان و آمریکا ایجاد شد که طبق آن این دو کشور در سیاست خارجی نیز در یک راستا عمل می‌کردند.

به گفته وی، اعمال تحریم علیه چین ابتدا از سوی انگلستان در راستای سیاست‌های آمریکا مطرح شد؛ زیرا در میان کشورهای اروپایی، انگلستان بیشتر از مابقی کشورها سیاست‌های همسو با واشنگتن دارد.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، در طی سال‌های گذشته رقابتی میان غرب و شرق به رهبری آمریکا و چین شکل گرفته است و امروز پکن به واسطه توانایی اقتصادی خود، هژمونی آمریکا را به چالش کشیده است؛ به همین دلیل آمریکا سعی دارد از راه‌های مختلف علیه چین استفاده کند و در این راه کشورهای اروپایی به ویژه انگلستان را همراه خود دارد.

امیدی خاطرنشان می‌کند: انگلستان اعلام کرده که محصولات شرکت هواوی چین را تحریم کرده و در راستای سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه پکن، با شروع اعتراضات در پایتخت چین از این اعتراضات حمایت کرد و گفت که به شهروندان هنگ‌کنگی تابعیت بریتانیایی اهدا خواهد کرد.

کد خبر 436678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.