چگونگی تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و وظایف آن

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از نهادهایی است که به هماهنگی و انسجام فعالیت‌های تبلیغی بین دستگاه‌ها و مراکز تبلیغی کشور می‌پردازد کخ در ۱۲ مرداد ۱۳۵۹ با موافقت حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارگان‌ها و نهادهایی همچون شورای عالی تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات قم، واحد تبلیغات حزب جمهوری اسلامی به فعالیت‌های تبلیغی می‌پرداختند، اما با یکدیگر هماهنگ نبودند.

پس از انتخاب ابوالحسن بنی‌صدر به ریاست‌جمهوری و تشکیل دفتر هماهنگی رئیس‌جمهور، این نهادها و نیروهای مخالف بنی‌صدر، برخورد با تبلیغات دفتر وی را واجب دانستند.

در ۱۲ مردادماه ۱۳۵۹، دفتر هماهنگی تبلیغات اسلامی تأسیس شد که مؤسسان اولیه آن عبارت بودند از آیت الله بهشتی، آیت الله جنتی، آیت الله امامی کاشانی، آیت الله حقانی، آیت الله شیرازی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله موحدی کرمانی، آیت الله عبایی خراسانی، آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی، آیت الله باهنر، آیت الله محمدعلی شرعی، آیت الله عبدالمجید معادی خواه، آیت الله فلسفی و آیت الله جعفری گیلانی.

پس از رسمی شدن این دفتر، نام آن به علت تشابه با دفتر هماهنگی رئیس‌جمهور، به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تغییر پیدا کرد.

اولین مکان این شورا در مدرسه عالی شهید مطهری بود و پس از برگزاری اولین نشست آن، غلامحسین حقانی به عنوان دبیر شورا برگزیده شد.

پس از تدوین اساسنامه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دفتر تحکیم وحدت، حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز به عنوان اعضای حقوقی شورا انتخاب شدند.

از اولین اقدامات این شورا می‌توان به تشکیل ستاد بزرگداشت دههٔ فجر در بهمن ۱۳۵۹، اعزام مبلغان مذهبی به کشورهای مختلف جهان و برنامه‌ریزی و هدایت برنامه فرهنگی در دوران جنگ اشاره کرد.

در سال ۱۳۶۹ بر اساس اساسنامه جدید آن، نهادی عمومی و غیردولتی است که مسئولیت برنامه‌ریزی، هماهنگی، سیاست‌گذاری و نظارت و اجرای مراسم رسمی و مناسبات عمومی کشور را برعهده دارد.

دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، بالاترین مقام شورا می‌باشد که از طرف رهبر معظم انقلاب انتخاب می‌شود.

این شورا جهت تحقق اهداف تصریح شده در اساسنامه، ستادهایی را تشکیل داده که عبارتند از:

۱. ستاد برگزاری مراسم شهدای هفت تیر

۲. ستاد برگزاری مراسم هفته زن و روز مادر

۳. ستاد برگزاری یوم‌الله سیزدهم آبان (روز مبارزه با استکبار جهانی)

۴. ستاد قدس و انتفاضه

۵. ستاد مرکزی برگزاری مراسم دههٔ فجر انقلاب اسلامی.

در کنار آن برخی از ستادها در استان‌های خاص تشکیل شده‌اند که به برگزاری مراسم در مناسبات خاص آن استان مشغول هستند.

هماهنگی و برنامه‌ریزی برپایی مراسم در بعضی از مناسبت‌ها از وظایف شورای هماهنگی است و برخی از آنها عبارتند از:

۱. دوازدهم فروردین (سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران)

۲.پ انزدهم خرداد

۳. هشتم شهریور (سالروز درگذشت رجایی و باهنر)

۴. هفدهم شهریور (سالروز قیام ۱۷ شهریور ۱۳۵۷)

۵. برگزاری مراسم سوم خرداد (سالروز آزادسازی خرمشهر)

۶. چهاردهم خرداد (سالروز درگذشت روح‌الله خمینی)

۷. برگزاری بزرگداشت هفته دولت (هفته اول تیر هر سال)

۸. برگزاری هفته دفاع مقدس (هفته اول مهر هر سال).

مقر این شورا در تهران بوده و در مراکز استان‌ها نیز دفتر دارد و در برخی مناسبت‌های خاص اقداماتی انجام می‌دهد از جمله: برگزاری راهپیمایی روز همبستگی ملی با مردم بوسنی و هرزگوین، راهپیمایی ۲۳ تیر ۱۳۷۸ برگزاری راهپیمایی حمله نظامی آمریکا و انگلیس به عراق و افغانستان، راهپیمایی‌هایی در حمایت از مردم فلسطین، راهپیمایی در محکوم کردن مواضع «خصمانه آمریکا در اهانت به مردم ایران»، راهپیمایی در محکومیت چاپ کاریکاتورهای محمد (ص) پیامبر گرامی اسلام در روزنامه‌های دانمارک در زمستان ۱۳۸۴، راهپیمایی در حملهٔ تروریستی به اماکن مقدس عراق.

این شورا از چنان اهمیت و جایگاهی در نظر رهبر معظم انقلاب بوده است که ایشان در توصیف این شورا فرمودند: «این شورا یکی از کهن‌ترین و پر سابقه‌ترین نهادهای نظام جمهوری اسلامی که بر اساس یک نیاز واقعی و صادقانه در کشور به وجود آمده و در طول سالیان متمادی، با تحولات گوناگون، آن نیاز را همواره مورد نظر داشته باشد و حق عمل و اقدام را به جا آورده است.»

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی زیر نظر نماینده معزز ولی‌فقیه و مرکب از جمعی از نهادهای انقلاب اسلامی و دستگاه‌های مختلف که عمدتاً در حوزه‌های تبلیغی، ارتباطی، فرهنگی، اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای فعالیت دارند آغاز به کار کرد.

این شورا می‌کوشد که در حفظ و ترفیع موقعیت به دست آمده خود سعی و تلاش وافر کرده و به منظور ارتقای جایگاه خود در اذهان و افکار عمومی و ارتقای نقش مؤثر خود در بزرگداشت ایام‌الله انقلاب و شناخت لحظه‌ها با تاسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری از هیچ کوششی دریغ نکند.

کد خبر 436668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.