ستارگانی که خیلی زود محو شدند؛ از گوتزه تا سوپر ماریو

بازیکنان زیادی بوده‌اند که در یک بازی یا در یک فصل آنقدر خوب و اعجاب‌انگیز ظاهر شده‌اند که همه انتظار جاودانگی از آنها داشتند، ولی عوامل مختلف آنها را از عرش در مستطیل سبز به فرش رساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۳۷، ۳۸ یا ۳۹ سال شاید آخرین سال‌های سن فوتبالی کسانی باشد که روزهایی یکصدا توسط هواداران تشویق می‌شدند و حالا در خط پایان هستند، اما خط پایان برخی بازیکنان پر رنگ‌تر از بقیه است و برخی دیگر نیز خیلی زود از میان تشویق صدها هزار نفر به قعر چاه فرو رفتند، به بهانه خداحافظی زود هنگام آندره شورله و بندیکت هوودس از فوتبال به بررسی زندگی فوتبالی بازیکنانی می‌پردازیم که خیلی زود از صفحه فوتبال محو شدند.

مارکو فن باستن

خداحافظی آندره شورله در ۲۹ سالگی از سن فوتبال، علاقه مندان این ورزش را فقط به یاد یک نفر انداخت، مارکو فن باستن، ستاره بی نظیر هلندی که در ۲۹ سالگی به دلیل مصدومیت شدید قوزک پا قادر به ادامه فوتبال نشد و خیلی زود کفش‌های خود را به بند آویخت تا یکی از بزرگترین ستاره‌های تاریخ فوتبال هلند که تا همان ۲۹ سالگی سه بار بهترین بازیکن اروپا لقب گرفت به خاطره‌ها بپیوندد.

مارکو فن باستن بعد از پایان دوران فوتبال خود در تیم‌های پایه و تیم اصلی هلند سرمربی شد و در راه حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز هیچ شکستی را متحمل نشد، ولی عملکرد نه چندان مناسب در جام جهانی ۲۰۰۶ و حذف لاله‌های نارنجی در مرحله یک هشتم موجب شد او یک سال بعد از تیم ملی هلند جدا شود.

فن باستن بعد از تیم ملی هلند در برخی باشگاه‌های هلندی از جمله هیرنفین و آژاکس مربیگری کرد ولی هرگز دوران اوج بازیگری اش در آژاکس و آث میلان روی نیمکت تکرار نشد.

آنتونیو کاسانو

مهاجم سابق تیم‌های رئال، رم و اینتر میلان خیلی زود و در ۱۷ سالگی در باری به یک بازیکن بزرگ تبدیل شد و بسیاری او را یکی از ستاره‌های آینده فوتبال می‌دانستند، بازیکنی که بعد از درخشش در باری و رم به رئال منتقل شد ولی به دلیل حواشی زیاد و اضافه وزن از ترکیب این تیم کنار گذاشته شد.

آنتونیو کاسانو یکی از بارزترین ستاره‌هایی بود که صرفاً به دلیل حواشی بسیار زیاد فوتبال خود را به نابودی کشاند، او بعد از اینکه در سال ۲۰۱۷ به ورونا پیوست و فرصت بازی پیدا نکرد برای همیشه کفش‌های خود را آویخت.

آردا توران

بازیکنی که همچنان تحت مالکیت بارسلوناست خیلی وقت است در درون مستطیل سبز دیده نمی‌شود و آخرین اخباری که در اذهان عمومی از او وجود دارد اتهاماتی مبنی بر دعواهای ناموسی و احتمال رفتن به زندان بوده است، ولی چه کسی دوران اوج آردا را در اتلتیکو مادرید از یاد می‌برد، هافبک هجومی خلاق که بعد از انتقال به بارسا و افول عجیب به باشگاه‌های ترکی قرض داده شد.

آردا تورن این روزها را در ترکیه و در تیم استانبول باشاک شهیر توپ می‌زند و در ۳۳ سالگی بعید است به فکر بازگشت به بارسلونا بعد از پایان قرارداد قرضی باشد.

دنی ولبک

ستاره شیاطین سرخ در سال‌های پایانی حضور سر الکس فرگوسن در یونایتد خیلی زود به بازیکنی نیمکت نشین و معمولی در آرسنال تبدیل شد، بازیکنی که در طول هشت فصل حضور در لندن تنها ۷۷ بار به میدان رفت تا در پایان فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ به واتفورد ملحق شود، انتقالی که به قول ستاره ساق انگلیس قرار بود او را احیا کند.

انتقال دنی ولبک به واتفورد در ۲۸ سالگی نه تنها او را احیا نکرد، بلکه موجب افول بشتر او نیز شد، زیرا واتفورد در پایان فصل جاری به دسته پایین‌تر در انگلیس منتقل شد و ولبک حالا باید دنبال تیمی بگردد که شاید بتواند او را به فوتبال برگرداند.

سمیر نصری

ستاره سابق تیم‌های آرسنال و منچستر سیتی اگرچه خاطره‌ای درخشان یا عملکردی ماندگار را در یاد هوادارن فوتبال ندارد ولی کمتر کسی می‌تواند منکر استعداد و توانایی او در مدیریت میانه زمین شود استعدادی که آرام آرام جای خود را به حاشیه داد.

سمیر نصری، هافبک فرانسوی سابق آرسنال، منچستر سیتی و سویا وقتی که در اسپانیا توپ می‌زد برای کوتاه کردن دوران نقاهت خود از یک داروی ممنوعه استفاده کرد، دوپینگی که موجب شد نصری به مدت ۱۸ ماه از فوتبال دور باشد و عملاً فوتبال خود را تمام شده ببیند، البته که این بازیکن در فصل جاری لیگ بلژیک که نیمه کاره ماند هفت بازی برای اندرلخت انجام داد که نتیجه آن زدن یک گل بود.

ماریو گوتزه

بعد از خداحافظی آندره شورله از فوتبال همه به یاد پاس گل او در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ به گوتزه افتادند، گلی که بار دیگر آلمان را بر بام فوتبال جهان نشاند تا همه توجه‌ها معطوف به ماریو گوتزه شود بازیکنی جوان، باکلاس بازی بالا و باهوش که در سال ۲۰۱۱ نیز به عنوان پسر طلایی سال انتخاب شد.

ماریو گوتزه هیچ وقت حاشیه خاص و بدی برای خود نساخت و بازیکنی در خدمت تیم به شمار می‌رفت ولی مصدومیت‌های متوالی او باعث شد بعد از سه سال بایرن مونیخ را ترک کند و در سال ۲۰۱۶ به تیم دوران بچگی خود برگردد، ولی حالا در سن ۲۷ سالگی دورتموند نیز حاضر به نگه داشتن وی نیست و گوتزه در دوران تاریکی و افول خود در ایتالیا دنبال تیم می‌گردد.

بر اساس گفته برخی پزشکان نمی‌توان آینده روشن و خوبی برای گوتزه به دلیل وضعیت بدنی او قائل شد و باید شاهد حذف تدریجی ستاره‌ای از فوتبال باشیم که روزی امید اول مانشافت لقب گرفت.

ماریو بالوتلی

زننده دو گل ایتالیا مقابل نویر در ۲۱ سالگی، برای صعود به فینال یورو ۲۰۱۲ آخرین روزهای حضور خود در تیم برشا را طی می‌کند، تیمی که به تازگی سقوط خود را از سری آ به سری بی ایتالیا قطعی کرده است و عملاً برای فصل آینده تیمی ندارد، کسی که به گفته خودش از روند فوتبالی خود ناراضی نیست ولی طرفداران فوتبال ایتالیا را خیلی زود از خود خسته و ناامید کرد.

ماریو بالوتلی نه تنها در رده ملی بلکه در تیم‌های باشگاهی خود همچون منچستر سیتی، آث میلان و اینتر میلان درخشان ظاهر شد ولی حاشیه‌های پرتعداد و عجیب او باعث شد خیلی زود الماس سیاه ایتالیا به بازیکنی بدل شود که تنها توانایی آن ایجاد حاشیه‌های پرتعداد برای تیم است.

آندره شورله

بهترین جمله در وصف شورله را یواخیم لوو بعد از خداحافظی این بازیکن در ۲۹ سالگی گفت: "کلاهم را به احترام شورله بر می‌دارم". بازیکنی که خالق پاس گل قهرمانی آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴ بود هیچ وقت تبدیل به ستاره تیم باشگاهی خود نشد ولی حداقل در همان یک شب مقابل آرژانتین عوض کننده ورق بازی بود.

آندره شورله بعد از گذراندن دوران افول خود در دورتموند و در روزهایی که انتظار می‌رفت با یک انتخاب هوشمندانه به اوج خود برگردد چند هفته پیش ناگهان از فوتبال خداحافظی کرد.

بندیکت هوودس

انگار نسل آلمانِ ۲۰۱۴ آمده بود که زود برود، بعد از خروج گوتزه از دید عموم و خداحافظی شورله از دنیای فوتبال در چند روز گذشته هوودس نیز با خداحافظی از دنیای فوتبال در ۳۳ سالگی همه را شوکه کرد، بازیکنی که اگر چه مانند گوتزه و شورله در جام جهانی ۲۰۱۴ دیده نشد ولی یکی از معدود بازیکنانی بود که در راه قهرمانی ژرمن‌ها در جام جهانی در تمام دقایق در زمین حضور داشت.

به گزارش ایمنا، پاتو، مایکون، لوئیز آدریانو، ک وین پرینس بواتنگ، اسکار، تاربیو وست، جیووانی دوس سانتوس، لوئیس نانی و عدنان یانوزای از دیگر بازیکنانی هستند که خیلی زود محو شدند، بازیکنانی که از همه آنها انتظار رونالدو و مسی شدن می‌رفت، اما نهایتاً به یک خاطره در گوشه ذهن فوتبال دوستان تبدیل شدند.

کد خبر 436526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    مجاهد خذیواری از استقلال که از بارسلونا پیشنهاد داشت