مسمومیت آلودگی سرب ۸۰۰ میلیون کودک در جهان را تهدید می کند

اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وقف دماوند، ابراز نگرانی سازمان ملل متحد از بحران آلودگی سرب، علت خشک شدن درختان حرا در تالاب تیاب و یافته های جدید محققان درمورد انتقال ویروس کووید-۱۹ از خفاش های وحشی، را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در دهمین روز مرداد ۹۹ می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در گزارشی درباره یک بحران بهداشتی عظیم و ناشناخته هشدار داد. بحرانی که به گفته این سازمان تا ۸۰۰ میلیون کودک در سراسر جهان را در معرض مسمومیت ناشی از این نوع آلودگی آب و هوایی قرار داده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۳۰ ژوئیه در گزارشی اعلام کرد تخمین زده می‌شود از هر سه کودک یک نفر، سطح سرب در خون او به اندازه‌ای بالا است که نیاز به اقدام فوری برای پیشگیری از آسیب‌های طولانی مدت دارد.

این نوع سرب که یک نوروتوکسین قوی دارد با علائم اولیه کم، بی سر و صدا سلامت کودکان را به صورت جدی تهدید می‌کند.

قرار گرفتن در معرض سرب در دوران کودکی عواقب گسترده‌ای از جمله مشکلات رفتاری، آسیب‌های کلیوی و بیماری‌های قلبی و عروقی در آینده را برای فرد به همراه دارد.

گفته می‌شود این مشکل بیشتر در جنوب آسیا اتفاق می‌افتد و کودکان آن منطقه بیش از سایر مناطق در معرض خطر هستند. آلودگی سرب از منابع مختلفی چون کوره‌های فضای باز رنگ و بنزین حاصل می‌شود. لوله کشی سرب در بسیاری از کشورها مقادیر خطرناکی از مواد شیمیایی را وارد آب آشامیدنی می‌کند.

در بخش دیگری از گزارش سازمان ملل آمده است که یکی دیگر از منابع برجسته تولید سرب، سم باتری‌های غیرقابل بازیافت و یا ضعیف باتری ماشین است. نکته دیگر اینکه در کشورهایی که مسمویت با سرب برای کودکان بیشتر اتفاق افتاده از سال ۲۰۰۰ به بعد تعداد وسایل نقلیه در جاده‌های آن کشورها دو برابر شده است.

این گزارش تحلیلی و تحقیقی از سوی یک انستیتوی ارزیابی معیارهای بهداشتی انجام شده که یک گروه پیشرو در زمینه تحقیقات بهداشت جهانی به شمار می‌رود.

همچنین این مطالعه نشان می‌دهد در حالی که سطح سرب خون در کودکان کشورهای ثروتمند در طول سال‌ها کاهش یافته است، در کشورهای فقیرتر این مشکل به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

دستگیری ۳ شکارچی حیات وحش در کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: ۳ شکارچی غیر مجاز به همراه لاشه ۲ رأس بز کوهی در پارک ملی دنا دستگیر شدند

سید اسدالله هاشمی افزود به جریمه حقوقی ۱۵۰ میلیون تومانی برای این متخلفین اشاره کرد و گفت: مطابق قانون برای شکار هر رأس بز ۷۵ میلیون و کل (پازن) ۲۵ میلیون تومان قانون گذار جریمه لحاظ کرده و این جدای از جریمه کیفری جرم است.
هاشمی در پایان گفت: متخلفین شکار و صید هشدارهای محیط زیست را جدی گرفته و دست از تهدید گونه‌های حیات وحش بردارند و بدانند که این اداره بر اساس قانون با متخلفین بدون هیچ گونه اغماضی برخورد خواهد کرد.

دماوند وقف شدنی نیست

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت در صورتی که ثابت شود ارتفاع ۴۵۰۰ متری کوه دماوند وقف شده است، براساس فتوای مقام معظم رهبری، قوانین بین‌المللی و دستور رئیس قوه قضائیه این اراضی باید از وقف خارج شود.

البته «عیسی کلانتری» تأکید کرد هنوز برای پردیسان اثبات نشده که ارتفاع ۴ هزار و ۵۰۰ متری کوه دماوند وقف شده است.
به گفته وی این مسأله (وقف) روز یکشنبه در دولت مطرح شد. باتوجه به فتوای رهبر معظم انقلاب درباره وقف انفال، کوهستان‌ها، جنگل‌ها و مراتع و با توجه به نظرات رئیس جمهوری، همچنین قوانین بین‌المللی دماوند از ارتفاع ۴۵۰۰ متر به بالا جزو پارک ملی و آثار طبیعی حفاظت شده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه اطلاعیه داده و رسماً وقف کوه دماوند را تکذیب کرده، ارتفاع ۴۵۰۰ متر به بالای کوه دماوند قطعاً شامل وقف نمی‌شود. ارتفاع ۴۵۰۰ متر به پایین هم در اختیار سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است. سازمان اوقاف هم که اعلام کرده اصلاً چنین خبری وجود ندارد و (وقف کوه دماوند) ثبت نشده است. درباره وقف روستای ملار هم آقای منصور رئیس سازمان جنگل‌ها پیش من بود و ایشان هم گفت چنین چیزی (وقف ملار که در محدوده کوه دماوند قرار دارد) نیست.

بنابراین خود سازمان اوقاف مسأله را رد می‌کند، سازمان جنگل‌ها می‌گوید اصلاً امکانش وجود ندارد و سازمان محیط زیست هم می‌گوید از ارتفاع ۴۵۰۰ متر به بالا که جزو آثار طبیعی ثبت شده بین‌المللی است و قابل وقف نیست. بنابراین من با به توجه فتوای مقام معظم رهبری، تکذیب نامه اوقاف و دستور رئیس جمهوری فکر نمی‌کنم اتفاقی افتاده باشد.

ویروس کرونا احتمالاً چندین دهه در خفاش‌ها وجود داشته

ویروس کرونا که قادر به آلوده کردن انسان است ممکن است برای چندین دهه در خفاش‌ها وجود داشته اما کشف نشده باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد یکی از نزدیکترین ریشه‌های شناخته شده این ویروس که باعث ایجاد کرونا می‌شود، در خفاش‌ها بین ۴۰ تا ۷۰ سال پیش بروز کرده است.

دانشمندان می‌گویند که این ویروس مدتها آماده انتقال به انسان بوده است.

آنها افزودند که این یافته شک و تردیدهای بیشتری در مورد تئوری‌های توطئه مبنی بر اینکه این ویروس در آزمایشگاه طراحی شده یا از آزمایشگاه بیرون آمده باشد، ایجاد می‌کند.

وی گفت: "این نشان می‌دهد که این ویروس‌ها با ظرفیت بالقوه برای بروز در انسان مدتهای مدید وجود داشته است.

پروفسور دیوید رابرتسون همچنین گفت "ما واقعاً باید دریابیم که ویروس از کجا یا چگونه به انسان منتقل شده است. اگر اکنون باور داریم که این ویروس بوده که در میان خفاش‌ها وجود داشته، باید بتوانیم بهتر بر آن نظارت کنیم."

پروفسور رابرتسون گفت: "اگر این ویروس‌ها به مدت چندین دهه وجود داشته‌اند، به این معنی است که آنها فرصت زیادی داشته‌اند تا گونه‌های جدید میزبان از جمله انسان را پیدا کنند."

محققان ترکیب ژنتیکی این ویروس را با ویروس RaTG۱۳ که یکی از نمونه‌های نسبتاً نزدیک به آن در خفاش‌ها هست با سایر ویروس‌های مرتبط با خفاش‌ها مقایسه کردند.

"این نشانگر میزان و ماهیت مشکلات مربوط به انتقال بیماری واگیر از حیوانات وحشی به انسان است و ممکن است ویروس‌های بیشمار و کشف نشده‌ای در حیوانات وجود داشته باشد که بتوانند انسان‌ها را هم آلوده کنند. "

۲۰۳ اخطار زیست‌محیطی در اصفهان صادر شد

۲۰۳ اخطاریه زیست محیطی در یک ماه گذشته توسط کارشناسان و محیط بانان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برای متخلفان صادر شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: در این مدت هشت متخلف شکار و صید در مناطق تحت نظارت محیط زیست این استان شناسایی و دستگیر شدند.

مرتضی جمشیدیان افزود: از متخلفان یاد شده ۳۲ ادوات و وسایل شکار شامل یک قبضه اسلحه مجاز ،۱۶ عدد فشنگ جنگی، یک دستگاه سمند ،۱۰ تیر فشنگ برنو، ۲ مورد زنده گیری‌پرنده و سه عدد قفس پرنده کشف و ضبط شد.

پاکسازی ساحل گناوه از آلودگی‌های نفتی

کامبیز عبدالهی رئیس حفاظت محیط زیست گناوه با بیان اینکه آلودگی نفتی از ساحل روستای چاهک وجود دارد، گفت: پاکسازی ساحل گناوه از این آلودگی نفتی از عصر دیروز با حضور ۶۰ نفر از نیروهای محیط زیست و ایمنی شرکت نفت فلات قاره بهرگان، اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، محیط زیست و نیروهای مردمی آغاز شده و تا اواخر شب بخش عمده‌ای از این ساحل پاکسازی شد.

وی افزود: سایر بخش‌های باقی مانده منطقه نیز به سرعت پاکسازی خواهد شد.

"تاربال‌های" نفتی در بخشی از سواحل شهرستان دیلم که در همسایگی شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد نیز دیده شده است.

به گفته عبدالرسول خالق پناه سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دیلم، این گلوله‌های خمیری، در نوار باریکی از ساحل دیلم و بویرات وجود دارد و مقدارش طبق بررسی صورت گرفته کمتر از گناوه است.

قرار است پس از پاکسازی ساحل گناوه، ساحل دیلم نیز پاکسازی شود. این آلودگی را جزر و مد دریا به ساحل آورده و هنوز علت و منشأ آن اعلام نشده است.

فراخوان تأمین خرگوش برای یوزه‌ای انتقالی به استان سمنان صحت ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: خرگوش برای تغذیه سه یوزپلنگ ایران، دلبر و کوشکی، انتقالی به پارک توران استان سمنان به اندازه لازم وجود دارد و دوست داران حیات وحش به فراخوان‌های اشتباهی که صحت ندارد توجه نکنند.

امیر عبدوس شامگاه یکشنبه با انتشار متنی در صفحه شبکه اجتماعی اینستاگرام خود نوشت: از بدو ورود دلبر، کوشکی و ایران به توران برای تغذیه آن‌ها سایت پرورش خرگوش احداث کردیم، آنها که باور ندارند تصاویر را ملاحظه کنند و اگر باز هم باور نداشتند دعوت می‌کنیم از نزدیک این سایت را بازدید کنند.

وی افزوده است: بعد از فراخوان اشتباهی بعضی از دوست داران حیات وحش مبنی بر جذب کمک‌های مردمی برای تأمین خرگوش پیام‌های زیادی ارسال شد که لازم دانستم توضیحاتی را ارائه کنم.

وی در ادامه این متن اینستاگرامی تاکید کرده است: لطفاً به این گونه فراخوان‌ها ترتیب اثر ندهید چرا که هیچیک از اداره‌های محیط زیست تاکنون برای اقدام‌های خود کمک نقدی دریافت نکرده و نخواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داده است: هر یک از سه یوزپلنگ موجود در سایت توران در هفته سه خرگوش مصرف می‌کنند که مجموع نیاز آنها در سال کمتر از ۵۰۰ خرگوش خواهد شد که هزینه آن بسیار ناچیز است.

وی یادآور شده است: اداره کل محیط زیست استان سمنان به منظور تأمین خرگوش برای تغذیه این سه یوزپلنگ سایت پرورش خرگوش احداث کرد و نیازی به خرید خرگوش از بازار ندارد.

علت خشک شدن درختان حرا در تالاب بین المللی تیاب

یل خشک شدن بیش از ۱۵۰ اصله درخت حرا (مانگرو) در تالاب بین‌المللی تیاب را تشریح کرد.

داریوش صمصام پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میناب گفت: آلودگی نفتی ناشی از تخلیه سوخت قاچاق مهمترین علت خشک‌شدن بیش از ۱۵۰ اصله درخت حرا (مانگرو) در تالاب بین المللی تیاب شهرستان میناب است.

وی افزود: تخلیه فاضلاب شهری و روستایی، زباله و پساب شناورها و تخلیه پساب حوضچه‌های پرورش میگو از دیگر عوامل آلوده کننده درختان حرا در تالاب تیاب است که با تأثیر منفی بر ریشه‌های هوایی و زیرسطحی، موجب مرگ فیزیکی جنگل‌ها می‌شود.

صمصمام پور اضافه کرد: مطالعه میدانی و آزمایشگاهی در خصوص خشک شدن درختان حرا در تالاب بین المللی تیاب همچنان ادامه دارد.