کسری تولید و افزایش چشمگیر مصرف برق در کشور

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به افزایش سهم انتقال آب از زاینده رود به کاشان، کاهش ۵۳ درصدی مسافران بین شهری در ۴ ماهه امسال، افزایش مصرف برق ۱۹ استان و ۵ کلانشهر، ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بنا بر اعلام وزارت نیرو در هفته‌ای که گذشت ۱۴ استان و سه کلانشهر در منطقه قرمز و پنج منطقه و دو کلان شهر در منطقه زرد نقشه مصرف برق قرار گرفتند، همچنین در استان اصفهان نیز مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اعلام افزایش ۱۲ درصدی مصرف برق اصفهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: در راستای مدیریت مصرف برق در اصفهان با جدیت با مشترکین پر مصرف و هنجارشکن برخورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی نیز با اشاره به کسری سه هزار مگاواتی تولید برق در استان تهران، گفت: برای جبران این رقم لازم است طی سال‌های آتی واحدهای جدید به نیروگاه‌های موجود استان افزوده شود که احداث نیروگاه هزار مگاواتی جدید ری بخشی از کسری موجود تولید برق تهران را جبران خواهد کرد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی را در ادامه می‌خوانیم:

** معاون مسکن و ساختمان از ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های یک تا سه، در طول دو سال در همکاری با سازمان بسیج مستضعفان خبر داد.

محمود زاده افزود: مقرر شده تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) طی دو سال احداث شود و در احداث این واحدهای مسکونی از توان مالی، فنی و مهندسی بسیج بهره گرفته خواهد شد. تلاش خواهیم کرد تا اقشار کم درآمدی با حداقل آورده در این طرح از خدمات دولت بهره مند شوند.

** مدیرعامل شرکت عمران بهارستان از واگذاری سه قطعه زمین به متراژ ۱۸۰۰ متر برای ساخت مسکن ارزان برای نیازمندان به خیریه تخصصی حوزه مسکن امام حسین علیه السلام خبرداد.

** میزان بدهی‌های خارجی ایران در پایان خردادماه سال ۹۹ به ۸ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار رسید که نسبت به پایان سال ۹۸ معادل ۴.۱۶ درصد کاهش داشته است.

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به مازاد نقدینگی در بازار بین‌بانکی، این بانک در هفته جاری معامله‌ای در خصوص عملیات بازار باز نداشت.

** آسیا در ماه جاری میلادی حجم بی‌سابقه‌ای از نفت خام ایالات متحده آمریکا را وارد کرده و چین بزرگترین واردکننده نفت خام آمریکا بوده است، این روند صعودی به احتمال زیاد کوتاه مدت خواهد بود و نمی‌توان به عنوان روندی پایدار روی آن حساب باز کرد.

فزایش خیره‌کننده صادرات نفت خام آمریکا به آسیا که انتظار می‌رود در ماه اوت از رقم روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه فراتر رود، روندی پایدار نخواهد داشت.

** سرپرست دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود ذخایر شکر که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین شده بود، قیمت این کالای مصرفی کنترل شده است.

** عضو ستاد تنظیم بازار از توزیع ۴۰ تن مرغ در میادین و تره‌بار خبر داد و گفت: هر کیلوگرم مرغ منجمد برای مصرف‌کننده به قیمت ۱۳,۰۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۵,۷۵۰ تومان است.

** به دنبال ضربه ناشی از کاهش قیمت نفت به درآمدهای عربستان سعودی، این کشور در سه ماهه دوم سال کسری بودجه ۱۰۹.۲ میلیارد ریالی (۲۹.۱۲ میلیارد دلار) را به ثبت رساند.

** ارزش لیر ترکیه در برابر یورو به کمترین سطح تاریخی خود رسید.

کاهش ذخایر ارزی ترکیه و نگرانی از افزایش تنش‌ها بین آنکارا و متحدانش بر سر مساله لیبی و سوریه باعث شد تا ارزش لیر در آخرین دور از معاملات ارزی صرافی‌های استانبول با ریزش تازه ای مواجه شود. حفاری ترکیه در میادین گازی مورد مناقشه با همسایگانش باعث اعتراض شدید یونان و قبرس شده و به دلیل نقش ترکیه در مساله لیبی، تنش‌ها بین این کشور عضو ناتو با سایر اعضای این سازمان نظامی تا جایی بالا گرفته است که هایکو ماس- وزیر خارجه آلمان خبر از ممنوعیت صدور سلاح‌های ساخت این کشور به ترکیه به جز در موارد خاص را داده است.

** در شش ماهه نخست امسال اتباع ایرانی بیشترین خرید ملک در ترکیه را در مقایسه با دیگر اتباع خارجی داشته‌اند.

** مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فراهم شدن امکان استعلام اعتبار دفترچه تأمین اجتماعی برای اتباع خارجی خبر داد.

** قیمت طلا در روزهای گذشته با یک رشد بی‌سابقه همراه شد و بالاخره روز دوشنبه و با باز شدن بازار به بالاترین میزان خود در طول تاریخ رسید که حتی موجب حیرت و شگفتی کارشناسان بازار نیز شده است.

** مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ظرفیت مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری ۵۳ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده، اما تمام پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا به صورت جدی رعایت می‌شود.

** به رغم ممنوعیت بارگذاری جدید بر حوضه آبریز زاینده رود و بلاتکلیفی طرح‌های انتقال آب سد و تونل کوهرنگ سه و بهشت آباد، سهم انتقال آب از زاینده رود به کاشان افزایش یافت.

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مجموع این تخصیص‌ها بر وضعیت حوضه و رودخانه زاینده رود تأثیر می‌گذارد، گفت: مشکل اساسی این است که حساب و کتاب دقیقی درباره منابع و مصارف این حوضه و رودخانه وجود ندارد که بتوانند نیازهای واقعی بخش شهری و کشاورزی را که حقابه دار بودند، تأمین کنند و اضافه آن را به جای (حوزه) دیگری تخصیص دهند.

کد خبر 436349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.